mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1020/html/egyre-tobb-a-szellem.html

??Egyre több a szellemi dolgozó a MÁV Zrt.-nél


dlivonatok


A MÁV Zrt. tavalyi bevétele elmarad az egy évvel korábbinál, s bár a társaság üzemi szinten nyereséget ért el, adózott eredménye azonban veszteséget mutatott, a létszám viszont nőtt, főleg a szellemi munkakörökben volt gyarapodás.



A  MÁV Zrt. árbevétele hatmilliárd forinttal csökkent 2012-ben az előző évhez viszonyítva, vagyis a 2011-es 173 milliárd után az elmúlt évben 167 milliárd forint bevételhez jutott a vasúttársaság. Az összeg legnagyobb része a pályahálózat működtetéséből származik - derül ki a cégbírósági adatokból. (Ebben nem jelenik meg a személyszállítás, a vontatás, a karbantartás bevétele, hisz erre külön leányvállalati vannak a MÁV Zrt.-nek).

Az viszont kiderül a beszámolóból, hogy az anyagi jellegű ráfordítások terén nem volt jelentős változás, s a dolgozók bére sem emelkedhetett számottevően 2012-ben a korábbi évihez képest, hisz a személyi jellegű ráfordítás a 2011-es 74,9 millió forintról 76,8 millióra emelkedett. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy pontosan milyen mértékű béremelés volt a cégnél, a dolgozók száma ugyanis összességében ötven fővel gyarapodott, mégpedig azután, hogy a fizikai munkakörben foglalkoztattak száma több mint száz fővel csökkent (12 239 főről, 12 126 főre),  miközben a szellemi munkavállalók száma gyarapodott: 6181-ről 6347-re.

A társaság mindeközben jelentősen javított pénzügyi helyzetén, a 2011-es 28,5 milliárd forintos üzemi veszteség után tavaly kétmillió forintos üzemi nyeresége volt a MÁV Zrt-nek, az adózás előtti, illetve adózott eredménye azonban már nem ilyen kedvező, a 2011-es csaknem 13 milliárd forintos profithoz képest ugyanis 6,5 milliárd forint veszteséget könyvelt el a cég.

A beszámolóban az is szerepel, hogy 2013-ban és 2014-ben több ütemben átadják a pálya működtetési tevékenységet a Nemzeti Vasúti Pályaműködtető Zrt-nek, és integrálni fogják a MÁV-Start Zrt.-t,, a MÁV-Trakció Zrt-t,. és a MÁV-Gépészet Zrt-t. (Korábban ezek összevonását 2013. április 1-től tervezték, de a bankokkal folytatandó tárgyalások miatt ez eddig nem történt meg).

Az állam 2012-ben több mint 160 milliárd forinttal támogatta a MÁV-Start Zrt.-t, míg a GYSEV Zrt. 9,7 milliárd forintos szubvencióban részesült fogyasztói árkiegészítés és szociálpolitikai támogatás címen. . A Volán társaságok pedig 74,6 milliárd forintot kaptak. Az állam ugyanis köteles az általa megrendelt szolgáltatásoknak azt a részét megtéríteni a cégeknek, amelyeket a jegybevételek nem fedeznek.

Napi Gazdaság

HÍRARCHÍVUM