mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1054/html/veszelyben-a-v0-s-va.html

Veszélyben a V0-s vasúti beruházás


Veszélyben a V0-s vasúti beruházás

Visszatáncolhatnak a kínaiak a négyszázmilliárd forint értékű projekt finanszírozásából, a kabinet orosz befektetőkkel tárgyal

Átértékelik külföldi vasútfejlesztési projektjeik finanszírozását a kínaiak, így már közel sem biztos, hogy hitelt nyújtanak a Budapestet elkerülő V0-s vasútvonal megépítéséhez – értesült lapunk. A kormány ugyanakkor ragaszkodik a mintegy négyszázmilliárd forint értékű beruházás megvalósításához, ezért orosz befektetőkkel is egyeztetések kezdődtek. Ha máshogy nem megy, akkor külföldi hitelből épül meg a fővárost elkerülő új teherszállító vasútvonal.

Keleti nyitás ide, keleti nyitás oda, úgy tűnik, hogy a kínai fél kihátrál a fővárost elkerülő V0-s vasútvonal megépítésének finanszírozásából és megépítéséből.

Az eredeti elképzelés szerint egymilliárd dolláros kínai hitelből kezdődött volna meg a beruházás a száz kilométer hosszú új nyomvonalon.

Lapunk információi szerint a tárgyalások még nem szakadtak meg ugyan, de alábbhagyott a kezdeti lendület.

Egyrészt a kínai fél ragaszkodik ahhoz, hogy a magyar kormány adjon állami garanciát a hitel visszafizetésére, másrészt viszont – a hivatalos állásfoglalás szerint – a távol-keleti ország kormánya a gazdasági növekedés lassulása miatt "átértelmezi" külföldi projektjeit. Még akkor is, ha nem is olyan régen a felek konkrét megállapodást is tető alá hoztak: április 12-én a Parlamentben Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági államtitkár részvétele mellett kötött együttműködési megállapodást a MÁV a Kínai Vasútépítő Vállalattal (CRCC). E szerint a két cég készíti elő a V0-s vasútvonalat, amely a CRCC fővállalkozásában épül meg annak az egymilliárd dollárnak az igénybevételével, amelyet a Kínai Fejlesztési Bank bocsát a magyar állam rendelkezésére.

Az eredeti tervek szerint a vonal építése jövő tavasszal kezdődne, és a 2017-ben készülne el. Értesüléseink szerint azonban a kormány és a MÁV az esetleges visszalépés ellenére sem tesz le az új vasútvonal megépítéséről. Ha másképpen nem megy, akkor külföldi hitelfelvétel is szóba jöhet. Az elhatározás hátterében pedig az áll, hogy a hazai építőipari cégeknek munkát kell biztosítani, ugyanis ezen a területen körülbelül feleannyi európai uniós támogatás áll majd rendelkezésre 2014 és 2020 között, mint ebben a költségvetési ciklusban.

A vasútfelújítások a közelmúltban nagyon felpörögtek, többek között ez ad lendületet most az építőipari szektornak. Érdeklődésünkre a Miniszterelnöki Hivatal illetékese közölte, hogy augusztus végén ülnek újból tárgyalóasztalhoz a Kínai Népköztársaság Kereskedelmi Minisztériumának küldöttségével a V0-s ügyében. A beruházás megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült, amiből kiderül, hogy a korábban tervezett egymilliárd euróhoz képest 1,3 milliárd euróra (390 milliárd forint) emelkedett a projekt költségvetése, ezért a tárgyalásokat bővebb körben kell folytatni.

Megtudtuk, Szijjártó Péter legutóbbi szentpétervári tárgyalásain orosz befektetők is érdeklődtek a V0-s vasútvonal megépítésének előkészítéséről.

Az államtitkár arról tájékoztatta az oroszokat, hogy nem széles nyomtávú vasúttal szállunk be a közép-európai tranzitországi szerepért folytatott versenybe, hanem a záhonyi logisztikai térség modernizációjával és azzal, hogy csökkentjük az áthaladás idejét az országon. A V0-st azonban éppen az oroszok és a szomszédaink készülnek megfúrni. A hónap elején ugyanis arról állapodtak meg – állami jóváhagyás mellett – az orosz, az ukrán, a szlovák és az osztrák vasutak vezetői, hogy Szlovákián keresztül épül meg a széles nyomtávú vasútvonal Kassától Bécsig. Az osztrák főváros mellett logisztikai átrakóközpont épülne. Ha ez megvalósulna, a V0-snak sok értelme nem lenne, ugyanis a Távol-Kelet felől csak széles nyomtávú vasúton érkeznek szállítmányok Európába. 

MH

HÍRARCHÍVUM