mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/11/html/akadozik-a-vasuti-sz.html

Akadozik a vasúti szállítás Záhonynál


Egyre kisebb forgalmat bonyolít a záhonyi határátkelő: mivel Ukrajnában az átutazó vasúti szállítmányok sincsenek biztonságban, az értékes árut - például a felújításra váró metrószerelvényeket vagy a Lada gépkocsikat - kerülőúton szállítják hazánk és Oroszország között. Így tett korábban a Metrovagonmas is a 3-as metró kocsijainak kiszállításakor, s a közelmúltban a Lada magyarországi képviselete is. Mindezért egyre nagyobb bajban van a rendszerváltás előtti években még 18 millió tonna árut megmozgató, a keleti széles és az európai normál nyomtávú vasúti kocsik közötti átrakodást biztosító záhonyi komplexum.

Az orosz tehervonatok is elkerülik a záhonyi átkelőt

A háborús helyzet miatt nem biztonságos az áthaladás

Már az átutazó vasúti szállítmányok sincsenek biztonságban Ukrajnában, ezért az értékes árut - például a felújításra váró metrószerelvényeket vagy a Lada gépkocsikat - kerülő úton szállítják hazánk és Oroszország között. Záhony egyre nagyobb bajban van.

Az utóbbi években jelentősen visszaesett a magyar-ukrán vasúti határátkelő, Záhony körzet áruforgalma, ennek azonban a fő oka eddig a szlovákiai Ágcsernyőnek a magyarnál korszerűbb átrakója, illetve jobb kereskedelmi kapcsolatai miatti elszívóhatása volt. Ugyanakkor az Oroszországból érkező áruk problémamentesen megérkeztek Záhonyba. Ebben történt változás az elmúlt hónapokban. A Lada magyarországi vezérképviselete arról tájékoztatta a Magyar Időket, hogy a gépkocsik nem vasúton, hanem közúton, Ukrajna megkerülésével jutottak el hazánkba. Ormos István, a Duna Autó tulajdonosa, az orosz márka forgalmazója elmondta, hogy az első kétszáz jármű tréleren érkezett Togliattiból, a nagy távolság ellenére sérülésmentesen.

A kerülő útra azért volt szükség, mert az Ukrajnán keresztül szállított orosz vagy az Oroszországba szánt árut mostanában az ukrán fél gyakran várakoztatja, és a szerelvények őrzését sem biztosítják. Ezért a megrendelők az érzékeny vagy értékes áruk esetében kerülő utat választanak. Így tett korábban a Metrovagonmash is a 3-as metró kocsijainak kiszállításakor. Vasúton jutottak el Oroszországba a kocsik, de nem Ukrajnán, hanem Szlovákián, Lengyelországon és Fehéroroszországon keresztül.

A záhonyi térség helyzetét ismerők tudják, hogy bajban van a rendszerváltás előtti években még 18 millió tonna árut megmozgató, a keleti széles és az európai normál nyomtávú vasúti kocsik közötti átrakodást biztosító komplexum. Az elmúlt 25 évben az áruforgalom töredékére olvadt, a csökkenés az orosz- ukrán konfliktus óta pedig felgyorsult. A körzet legnagyobb, a MÁV Zrt. százszázalékos tulajdonában lévő átrakója, a 400 főt foglalkoztató Záhony-Port Zrt. tavaly már csak 2,5 millió tonna importáru kezelésére készítette fel erőforrásait és alakította ki munkavállalói létszámát. Csakhogy 2015 első felében a forgalom kiesése 15-30 - más források szerint 34 - százalékos volt. Ezt már az állami tulajdonú MÁV sem tudta tolerálni - a magántársaságok hónapokkal korábban megkezdték a leépítéseket -, ezért a múlt év közepétől csökkentett munkaidőt vezetett be. Ezzel az intézkedéssel biztosította, hogy a munkavállalói létszám fennmaradhasson. A megszorításokkal azonban nem lehet a végtelenségig kivédeni a forgalom esését: ma már csak napi egy-két vonat érkezik Záhonyba.

HÍRARCHÍVUM