mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1264/html/felig-sem-kesz-az-es.html

Félig sem kész az esztergomi vasút


Bár ünnepélyesen felavatták, félig sem készültek el a Budapest–Esztergom-vasútvonal felújításával. Az elővárosi járaton annak ellenére indították el a személyszállítást, hogy a kapcsolódó fejlesztéseket csak október végére készítik el teljesen. A késés legfőbb oka a kisajátítás elhúzódása, arra azonban nincs válasz, hogy miért kezdték el a rekonstrukciót azelőtt, hogy az előkészítést befejezték volna.

Holnaptól már félóránként járnak a vonatok Budapest és Esztergom között, azonban a vasútvonal felújítása korántsem fejeződött be. Erről az arra utazók a saját szemükkel győződhetnek meg. Pilisvörösváron a megújult forgalmi épülethez vezető út még nem készült el, és a P+R parkoló sem használható. Solymáron a parkolók burkolatát még mindig építik. Üröm állomásán elkészült a P+R parkoló, de nem lehet megközelíteni, a 10-es főúttól az állomáshoz vezető út ugyanis még épül. A szeptember 1-jei menetrendváltással a teljes vezérlőelektronika rendelkezésre áll majd, azaz előreláthatóan működni fog a sorompó a Bécsi úti vasúti átjáróban.

Buda északi agglomerációjából 14 ezer utas veszi naponta igénybe majd az 53 kilométeres hosszúságú pályát, akik közül sokan most nem értik, miért kellett három évre lezárni az említett szakaszt és pótlóbuszra kényszeríteni az embereket. Mint ahogy azt sem, hogy miért kellett 44 milliárdot fordítani a munkálatokra, ha az eredmény egy félig sem kész elővárosi vasút, amelynek valódi elkészültére, azaz a villamosítás befejezésére még másfél (!) évet kell várni.

Arra vonatkozó kérdéseinkkel, hogy mi az oka a jelentős késlekedésnek és ki a felelős ezért, a munkálatok lebonyolításáért felelős Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztőhöz (NIF) fordultunk. Loppert Dániel szóvivő elmondta: azért adták át a teljes befejezés előtt a beruházást, mert prioritásként kezelték, hogy az utazók minél hamarabb igénybe tudják venni a vasúti közlekedést, kiváltva ezáltal a 10-es számú főúton tapasztalható mindennapos torlódásokat. A kivitelezés véghatárideje október vége, a kivitelezőnek addig kell minden munkát befejeznie.

A többéves késésről Loppert Dániel azt mondta, hogy a beruházás főként területszerzési problémák miatt húzódott el. Mint mondta, a tulajdonosok a minél magasabb kártalanítási összeg elérése reményében, gyakran visszaélésszerűen eljárva, minden jogorvoslati lehetőséget kimerítettek annak érdekében, hogy elhúzzák a kisajátított ingatlanok birtokba adását, és ezzel akadályozták a projekt előrehaladását. Sok esetben hatósági végrehajtást kellett kezdeményeznie a NIF-nek a terület átadásának kikényszerítése érdekében. Azt a megjegyzésünket, hogy a területszerzést a beruházás megkezdése előtt kell elvégezni, nem kommentálta a szóvivő. Ugyanakkor azt mondta, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium benyújtott egy törvénymódosítást a témában a parlamentnek. Ennek az a célja, hogy a fenti lehetőséget megszüntesse. A gyorsítócsomag megszavazása után a törvény módosul, így függetlenül attól, hogy van-e vita a kisajátítandó ingatlan értékéről, a terület a beruházó rendelkezésre fog állni, míg a vitás összeg megállapítása a beruházástól függetlenül haladhat. Ezzel a módosítással a jövőben nem lehet majd késleltetni egy-egy beruházás elindítását és lebonyolítását a kisajátítandó ingatlan értékének vitatásával.

Kérdésünkre, hogy miért nem érzékelhető a felújított vonalon a menetidő érdemi csökkenése, a szóvivő azt mondta, 2017 elejére valósul meg a teljes szakasz villamosítása, ezt követően korszerű FLIRT motorvonatok fognak közlekedni a vonalon. A villamosítási munkák befejezése után a menetidő 10 perccel csökkenhet.

Holnaptól Budapest-Nyugati pályaudvar és Esztergom között naponta óránként közlekednek személyvonatok, S72 viszonylatjelzéssel. Ezenfelül munkanapokon óránként indulnak gyorsított személyvonatok G72 viszonylatjelzéssel – Esztergomból és Budapest-Nyugati pályaudvarról – közölte a MÁV-Start. A reggeli csúcsidőszakban pedig sűrítőjáratok is közlekednek Piliscsabáról. A vonatok megállási rendje is módosul, így kedvezőbbé válik a menetrend. Összességében augusztus 31-étől Budapest és Esztergom között hétköznap 33, hétvégén 20 vonat, Esztergom és Budapest között hétköznap 35, hétvégén 20 vonat közlekedik majd.

HÍRARCHÍVUM