mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1625/html/megujul-az-eszak-bal.html

Megújul az észak-balatoni vasútvonal


A tó körüli felső szakaszon aszófőig épülne ki jövő nyárig a villamos vezeték, emellett modernizálják az állomások peronjait is.

Villamos motorvonatok közlekedhetnek az észak-balatoni vasútvonalon, ha megvalósul a tervezett korszerűsítés. A beruházás első üteme Balatonfüredig a tervek szerint már a jövő évi vizes-világbajnokságig elkészülne.

A jövő hónapban megjelenhet a közbeszerzési tender az észak-balatoni vasútvonal villamosításának tervezésére. A tervek szerint első ütemben a Szabadbattyán és Aszófő közötti 61 kilométer hosszú szakasz kerülhet sorra. Kedvező esetben a jövő nyári vizes-világbajnokságig elkészülhetne a pálya villamosítása, így akár a legkorszerűbb motorvonatok is eljuthatnának Balatonfüredre, ahol a hosszú távú úszóversenyeket rendeznék - mondta lapunknak Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője.

A villamos felső vezeték azért épülne ki Aszófőig - a település Füredtől néhány kilométerre található -, mert ott lehet a legegyszerűbben csatlakozni az országos nagyfeszültségű hálózatra, így a település határában épülne meg a villamos-alállomás - tette hozzá.

Mint ismert, a kormány a közelmúltban hozott határozatot a Balaton régió fejlesztéséről, és a megajánlott háromszázmilliárd forint mintegy harmadát tennék ki a közlekedési beruházások. "A villamosítási munkákat további beruházások egészítenék ki - folytatta Dorner Lajos. - A központi forgalomirányítás kiépítése mellett ebben a projektben kell az utasperonokat korszerűsíteni, bár az nem biztos, hogy ezek mind elkészülnének a vizes-világbajnokságig. Az Európai Unió ugyanis előírja, hogy azokon a vasútvonalakon, amelyek korszerűsítését anyagilag is támogatja, akadálymentesített utasperonokat kell kialakítani. Ez pedig azt jelenti, hogy meg kell teremteni annak a lehetőségét, hogy a peronokat mozgáskorlátozottak is meg tudják közelíteni, és a sínkoronától számítva 55 centiméter magas peront szükséges építeni, az új motorvonatokba így szintben lehet beszállni." A délbalatoni vonal Lepsény-Szántód- Kőröshegy közötti tavalyi átépítésekor elmaradt Siófok állomáson a korszerű magas peron kialakítása, és ezt az unió utólag számon kérte a beruházótól.

Ennek a projektelemnek nem része az állomásépületek rendbetétele, ám a kormányhatározatban egy külön soron négymilliárd forint szerepel a balatoni vasútállomások korszerűsítésére is, a listát jelenleg egyeztetik a MÁV-val.

A várható költségeket egyelőre csak becsülni lehet. A villamosítás költsége általában 70-100 millió forintba kerül kilométerenként, ám ez függ a beruházás tartalmától és a terepviszonyoktól. A központi forgalomirányítás kiépítése is hasonló tétel.

A villamos mozdonyok és motorvonatok megjelenésével jelentősen csökkenne a menetidő - Budapest Déli pályaudvar és Balatonfüred között körülbelül egy óra negyven percre -, mivel Székesfehérváron nem lenne szükség a vontatójármű cseréjére, mozdonyos vonatoknál ezt a szerepet Balatonfüred venné át.

Magyar Hírlap

HÍRARCHÍVUM