mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1678/html/bucsuznak-a-kulonleg.html

Búcsúznak a különleges toronytól


­ Május 11-­én kezdik el bontani a fehérvári vasútállomás különleges, hazánkban egyedülálló építményét, ami egészen eddig irányítótoronyként működött. A bontással kapcsolatban azonban furcsa és érthetetlen a titkolózás.

A május 11­-ei időpontot a közösségi oldalon már napok óta emlegetik. A szóbeszéd persze kevés, ezért egy hét óta próbálunk hivatalos választ kapni az ezzel kapcsolatos ­ levélben feltett ­ egyszerű kérdéseinkre. Egyebek között arra: mikor bontják a tornyot? Igaz-­e, hogy május 11-­én kezdik el a munkát?

bucsuznak-a-kulonleg

A vasútállomás felújításáért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) napok múltán ezt a választ küldte: A bontást jogerős építési engedély birtokában, jogszerűen végzi a vállalkozó. A kivitelezés ütemtervéhez igazodva a bontás pedig akkor kezdődik, amikor minden műszaki és technikai feltétel teljeskörűen biztosított, beleértve a menetrendi szabályozást is ­ írták. Ebből arra következtettünk, egyszerű kérdéseinket nem értették, ezért újból feltettük őket: Mire a NIF ezt írta: A torony bontása várhatóan a jövő hét közepén megkezdődik. A menetrend változása kapcsán a MÁV Zrt. tud felvilágosítást adni. Nos, ebből úgy tűnik, a pontos dátumot nem akarják elárulni. De azt is hiába tudakoltuk: mennyibe kerül a bontás?

A területet üzemeltető MÁV még ennyire se fárasztotta magát: válaszra sem méltatott bennünket. A titkolózás azért érthetetlen, mert a torony bontása a menetrendre is hatással van, hiszen a vasbeton épület eltüntetése nem kis feladat. Úgy tudjuk, a torony bontása miatt május 11-­étől 13­-áig szünetel a
vonatközlekedés Fehérváron. A vasutasok ugyanis már megkapták erről a belső tájékoztatást. Ezekben a napokban ürítik ki az irányítótornyot, amely az utolsó pillanatig ellátta a feladatát.

Nos, azért sem értjük, miért késik a MÁV válasza, mert a szabályzatuk szerint ha a menetrend változása miatt a vonat közlekedése szünetel, megszűnik, vagy a vonat korábban közlekedik, akkor a módosított menetrendet a változást megelőzően legalább 14 nappal, minden egyéb esetben a változást megelőzően legalább 7 nappal kell meghirdetni. Most, amikor írásunk készül ­ hat nappal a bontás előtt ­ az úgynevezett elvira ­ azaz az interneten is elérhető menetrendi adatbázis ­ alapján még nem tudhatja az utazó, hogy mire számíthat, ha az említett időpontban vonattal akar útnak indulni.

A torony megmentéséért küzdő civil szerveződés május 11-­én 9 órára megemlékezést hirdetett: búcsúznak a toronytól. A főszervezők ­ Sárvári Zoltán és Kühár Egon Krisztián ­ azt mondják, sajnálják, hogy úgy tűnik, az Ybl-­díjas építész, Rimanóczy Gyula tervei alapján épült tornyot nem sikerül
megmenteni. Pedig nemrég még reménykedtek, hiszen március 9-­én a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ munkatársai helyszíni szemlét tartottak az állomáson. Azt vizsgálták, műemléki értéket képvisel­e a vasúti torony? Az épület 2009. és 2011. között
ideiglenes védettséget élvezett, de kikerült ebből a körből. Ezért az állomás felújításának megtervezésekor már nem számoltak vele, lebontásra ítélték.

Nos, a toronyért izgulókban újra felébredt a remény, hogy az egyedi épület védettséget kaphat. A nyilvántartási eljárás első lépéseként tartott helyszíni szemlén jelen voltak a MÁV és a NIF képviselői is. Ám a Forster központ szakemberei a határidő leteltével mégsem hozták meg határozati javaslatukat a
toronyról. Azért nem, mert a Forster központ márciusban nem vonta be ügyfélként a NIF­-et: jóhiszeműen, hiszen a NIF a tulajdoni lapon nem szerepelt.

Ám közben kiderült: a NIF is jogosult arra, hogy ügyfélként szerepeljen az eljárásban. Ezért a Forster központ új eljárást indított. A NIF­-et megkérdezték, szeretné­-e, ha megismételnék a helyszíni szemlét. A NIF igennel felelt, annak ellenére, hogy már a márciusi szemlén is képviseltették magukat
szakembereikkel.

Ezzel pedig időt nyertek. A Forster központ ugyanis hiába jelezte: megismétli a nyilvántartási eljárást ­ ennek halasztó hatálya a bontásra nincsen ­ tudtam meg Ujj Boglárkától, a Forster központ jogi referensétől. Ezt felismerve a NIF és a MÁV gyorsan akar lépni, ezért titkolóznak, amíg csak lehet ­ vélik a torony védői. És mivel az elmúlt napokban hiába leveleztünk a NIF­fel és a MÁV-­val, mi is úgy érezzük, hirtelen sürgőssé vált, hogy a torony ­ amelynek bontását többször elhalasztották ­ most rövid időn
belül eltűnjön a színről.

Jogi értelemben nincs akadálya a bontásnak: a híres Rimanóczy-­toronynak vesznie kell, mielőtt esetleg védett műemlékké válhatna.

A különleges épületen legfeljebb a csoda segíthet. A mi lelkiismeretünk tiszta: lapunkban már évekkel ezelőtt figyelmeztettük a közvéleményt arra, hogy ha nem vigyázunk, egy fontos érték megy veszendőbe... De hiába

Forrás: www.feol.hu

HÍRARCHÍVUM