mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1738/html/„nincs-bocsanat--–-m.html

„"Nincs bocsánat" -– MÁV-START VÉT ülés 2016. június 16.

Írta: ,

Nincs bocsánat, no nemcsak József Attila versében, hanem a MÁV-START vezérigazgatója szerint sincs azoknak a mozdonyvezetőknek, akik korábban elmentek a cégtől, de most vissza szeretnének jönni- derült ki a legutóbbi VÉT-en. Szakszervezetünk értetlenül áll az öncélú presztízs magatartás előtt, hiszen a munkáltató jelentős létszámban indított és a jövőben további tanfolyamokat szándékozik indítani. Felhívtuk a cégvezetés figyelmét, hogy ezek az emberek jelentős típus és vonalismereti kompetenciával rendelkeznek, őket már nem kell az alapképzésre beíratni. Nemzetgazdasági cél a takarékosság és a bürokrácia csökkentése, de ez esetben ez sem számít, csak a hatalmi pozícióból küldött üzenet „aki innen elment, annak nincsen visszaút”! A vezetői következetességnek is ellentmond ez a cselekedet, hiszen több hónapja levélben kereste meg a társaság vezetése a cégtől eltávozott mozdonyvezetőket és ajánlatot tett számukra. Mára viszont bezárták az „időablakot”, nincs bocsánat. Teszi mindezt úgy a cégvezetés, hogy nem volt kíváncsi arra, miért mennek el a munkatársai, mert a kilépő interjúkat sem végezték el az társaságot elhagyók többségével. Talán azért, mert szembe jött volna a valóság, mely elvakít?

Nem tudjuk. Azt viszont elmondta a vezérigazgató, hogy az árufuvarozás visszaesése következtében 10-es nagyságrendben állítanak le mozdonyokat. Szakszervezetünk továbbra is kitart azon korábbi véleménye mellett, hogy eddig sem tudott a munkáltató létszámot tervezni, így ne indítson újabb tanfolyamokat, elég utánpótlási létszám található a már futó tanfolyamokon. Csépke András vezérigazgató bízik a jövőben, álláspontja szerint, ha a magyar gazdaságban beindul a beruházás, akkor nem fogják győzni a megrendelést. Ezzel szemben a mai valósággal, az állásidő újbóli területi megjelenéssel kell szembesülnie jó néhány mozdonyvezető kollégának. Sőt, hamarosan jut még a „jóból”az idősebb generációnak, mert, az ún. „FLIRT-motorvonatvezetői” tanfolyamok befejeztével típusismereti képzést kapnak. Magyarra lefordítva: azok a mozdonyvezető kollégák, akik rendelkeznek FLIRT típusismerettel és ma is vezetik azt, „jutalmul” mehetnek a régi, leharcolt gépekre. Nesze neked életpálya, megbecsülés! Szakszervezetünk tiltakozik ez ellen, mert álláspontunk szerint a tervezett ún. FLIRT-motorvonatvezető munkakör a mozdonyvezetői hivatás szakmai lobotómiája. A Mozdonyvezetők Szakszervezete a jövőben mindent el fog követni, hogy akik ezt a tanfolyamot végezték el, részesüljenek kiegészítő képzésben, hogy mozdonyvezetők lehessenek, mozdonyvezetői bérért!

Szakszervezetünk korábban, 2016. június 3-án kezdeményezett VÉT helyetti konzultáción feltett számos kérdést, amire a munkáltatónak június 16-án csak annyit sikerült teljesíteni, hogy újból megígérte, hogy válaszol rájuk.

Korábbi, június 3-án elhangzott főbb kérdéseink, illetve kéréseink:

  • A nyári menetrend bevezetése alkalmával, miért szándékoznak járatokat ritkítani pl: Békéscsabai térségben?
  • Kértük a társaságvezetését, hogy szolgáltasson adatot az árufuvarozás visszaesése következtében jelentkező teljesítménycsökkenésről, területi bontásban.
  • Miért használja a munkáltató „órapótlásra” a szabadságkiadást? Kértük a munkáltatót, vizsgálja ki a jelenlegi szabadságkiadása gyakorlatot, mert a kollégák jelezték egy-két nap szabadságkiadással van csak meg a havi kötelező óraszám.
  • A cégvezetés tájékoztatása szerint az egyes telephelyeken a jövőben meghatározza, hogy mely típus és vonalismereti kompetenciák a kötelezőek a foglalkoztatáshoz. Célja, hogy az a hatósági időszakos vizsgán ezeket a munkavállalók „önkéntesen ne szelektálják”. Ezt a témakört szabályozó utasítást kértük, küldjék meg. Felhívtuk a munkáltató figyelmét, hogy egy esetből ne kreáljon országos „büntetési tényállást”, hiszen a cég is tud „érdekes dolgokat” produkálni. Például, amikor közvetlenül a vizsga kezdete előtt a KTI Vasúti Vizsgaközpontban felállítják a komplett vizsgázó csapatot, mert kiderült, hogy nem vasútszakmai oktató mellett utazták le a jogszabályba előírt időt. Tájékoztattuk a munkáltatót, hogy kollégáink tapasztalatai szerint némelyek „öntevékenyen” próbálják megszerezni az utazási gyakorlatot. Külön érdekesség, hogy a „tegnap előtt” az adott vonalismeretet frissen megszerzett kolléga „megújító” utazásra jelentkezik.
  • Szakszervezetünk 2016. április 20-án levélben kért tájékoztatást a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójától és a MÁV-START vezérigazgatójától az ETCS 2 bevezetésének időpontjáról, a szabályozásról és az oktatás és a vizsgáztatás témaköréről. Sajnos válasz még nem érkezett.

A VÉT-en a főkérdéskör a jegyvizsgálókat érő atrocitások és az ezek elleni vállalati intézkedésekről szóló beszámoló és vita jelentette. Az érintett munkavállalók többségét tömörítő szakszervezetek követelése, hogy egyedül ne teljesítsenek szolgálatot a jegyvizsgálók, amire a munkáltató nemet mondott.  Megállapodás nem született.

HÍRARCHÍVUM