mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1763/html/mav-reform-sinfeluji.html

MÁV-reform: sínfelújítás után járatritkítás

Írta: ,

VASÚT Másodosztályra tette Békést a MÁV: megszüntették a Békéscsabáról induló belföldi Intercityjáratokat. A döntés már csak azért is meglepő: nemrég 23,5 helyett 35 milliárdért újították fel a vasúti pályát.

A MÁV indoklása szerint június 18-tól azért szüntették meg a Békéscsabáról induló napi négy belföldi Intercity-vonatpárt, mert kevés utas váltotta meg rájuk a jegyet. Ezzel a döntéssel Békéscsaba lett az első olyan magyar megyeszékhely, ahol ezt a szolgáltatást eltörölték.

Miklós Attila, az MSZP békéscsabai választókerületi elnöke utalt a párt által augusztusban készített tapasztalat- és véleménykutatásra: a rendszeresen vonattal utazók szerint iskolai időszakban zsúfoltak a normál kocsik. Télen gyakran rossz a fűtés, nyáron nincs légkondicionálás. Nincs wifi szolgáltatás, és nincs lehetőség a mobilinformatikai eszközök akkumulátorának feltöltésére sem. A MÁV azzal spórolt, hogy miután megszüntetett helyi személyvonatokat, a gyorsvonatok egyre több faluban megállnak az új menetrend szerint - ezzel pedig tovább lassul a közlekedés.

Több utas úgy fogalmazott: mióta megszűnt az Intercity, gyűrötten, izzadtan érnek oda budapesti tárgyalásokra. Békés olyan szempontból is egyedülálló megye az országban, hogy nincs autópálya, a 44-es főút gyorsforgalmivá alakítását 25 éve ígérgetik, de sohasem valósul meg. Az út túlzsúfolt, lassú és életveszélyes; minden útba eső falun keresztülmegy, tele van sebességkorlátozással és lassú járművekkel.

Nem ugyanazzal a mércével mérik a MÁV-nál a beruházásra és az üzemeltetésre fordított költséget - tájékoztatott Miklós Attila. Nemrég újították fel a Szolnok-Békéscsaba közti vasúti pályaszakaszt és a békéscsabai vasútállomást. A beruházás költségét a pályázati kiírás során még csak 23,5 milliárd forintra becsülte a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt., ám az akkor még a Közgépet is magába foglaló kivitelező konzorcium végül 35 milliárd forintot vett fel érte.

A MÁV szerint továbbra is rendelkezésre áll négy nemzetközi járaton az Intercity-szolgáltatás. A békéscsabaiak szerint azonban, mivel azok a vonatok nem Magyarországról indulnak, rendszeresek rajtuk a késések, ezért kiszámíthatatlan, hogy mikor érik el úti céljukat. Miklós Attila szerint ez a Viharsarok leszakadásának önmagát gyorsító folyamata: a MÁV a kevés utassal indokolja, hogy lerontja a szolgáltatás minőségét, a rosszabb minőség pedig továbbcsökkenti az utasszámot. Minden más megyéből utazhatnak kényelmesen a fővárosba - a Békés megyeiek miért másodrendű állampolgárok? - tette föl a kérdést Miklós Attila.

A MÁV Zrt. kérdésünkre szintén az alacsony kihasználtsággal indokolta a belföldi IC-járatok megszüntetését Békéscsabán. Hozzátették: Csépke András, a MÁV Start Zrt. vezérigazgatója a héten egyeztet a kérdésről Szarvas Péterrel, Békéscsaba polgármesterével.

HÍRARCHÍVUM