mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1825/html/most-a-vasutbiznisz-.html

Most a vasútbiznisz tömheti meg a „haveri körök” zsebét

Írta: ,

Nagy pénz, nagy üzlet – ez jellemzi a hazai vasútfejlesztéseket. A kormány a következő hat évben 1100-1200 milliárd forintot akar beruházásokra költeni. Szakértők szerint ennek az összegnek a 15-20 százaléka a haveri köröket gyarapíthatja.

Minden megyei jogú várost be kell kapcsolni az autópálya-hálózatba – ez a tavaly márciusban indult Modern Városok Program egyik legfontosabb ígérete. Az autópálya-építések mellett, a vasút korszerűsítés lesz a következő évek nagy üzlete. Az illetékesek 1100-1200 milliárd forintos fejlesztésekről beszélnek.

„Ebben az 1100 milliárd forintos vasút-korszerűsítésben mindenféleképpen szerepeltetni kívánja a kormány a Nyugati pályaudvar fölújítását, a Keleti pályaudvar fölújítását és meggyőződésünk szerint, egy balatoni körvasút mint Balaton kiemelt fejlesztési terület megvalósítása is szerepelni fog” – közölte korábban Lázár János.

A nagy üzlet a korrupció kockázatát is növeli.

„Szakértők nyilatkozzák ezt, aztán soha cáfolat vagy bírósági eljárás nem követi. 15-20 százalék bizony korrupció és egyéb úton-módon eltűnik a vasútépítési pénzekből. No hát akkor persze hogy drágák ezek a beruházások” – mondta Horváth Ferenc főiskolai tanár.

A beígért 1200 milliárd húsz százaléka, az 240 milliárd forint. Nagyjából ennyi Győr hatéves költségvetése, de a Fradi stadionját is tizenhatszor lehetne megépíteni.

Az 53 kilométeres esztergomi vonalat 44 milliárd forintból újították fel, de még újabb 34-et kell majd költeni a villamosításra. A Budapest–Esztergom közötti menetidő azonban csak 5-10 perccel csökkent.

„Ez a minőségi szolgáltatás alkalmas lesz arra, hogy más felújított vasútvonalakhoz hasonlóan, az utasszám dinamikus, két számjegyű emelkedését tudjuk egy-két éven belül realizálni” – mondta Csépke András, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója.

A százmilliárdos felújítások ellenére a MÁV munkaerőhiánnyal küzd.

„A minimálbéresek vállalata lehet nemsokára, ugye, a MÁV-csoport. Ezért ebben az évben és a jövő évben jelentős bérnövekedés kell hogy megvalósuljon a MÁV-nál, mert a magasabban kvalifikált munkavállalók itt-tartása ellehetetlenül“ – mondta el Halasi Zoltán, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet elnöke.

A vasúti dolgozók béremelése nincs napirenden. Napirenden van viszont egy újabb gigaberuházás: a Budapest–Belgrád vasútvonal kínai hitelből való felújítása.

„Ezzel a beruházással ugyanis Magyarországon keresztül vezet majd a leggyorsabb útvonal Nyugat-Európába azon görögországi kikötők felől, ahova a Közel-Keletről és Kínából nagy mennyiségű árut szállítanak” – közölte Szijjártó Péter.

Előbb azonban el kellene jutni a görög kikötőkhöz.

„Itt a probléma igazából nem is a szerb oldalon jelentkezik, hanem a délebbi szomszédoknál, ahol a kínai partnerek – tudomásunk szerint – nagyon komoly tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy ezek a déli szakaszon lévő problémák is feloldódjanak annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az áruforgalomnak az eljutása“ – jelentette ki Hódosi Lajos, a HungRail ügyvezető igazgatója.

A beruházás részleteit a kormány 10 évre titkosította. A kamatokkal együtt akár 700 milliárd forintba kerülő vasútvonal ügyében az Európai Bizottság is vizsgálatot indított.

Részletek: Hír TV Célpont

HÍRARCHÍVUM