mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1836/html/uj-korszakot-nyithat.html

Új korszakot nyithat a vasúti közlekedésben az EU

Írta: ,

Kötelezővé tennék a versenytárgyalást a vasúti személyszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződések kapcsán az uniós parlament képviselői - közölte az Európai Parlament sajtószolgálata szerdán.

Új szabályok
A közlemény szerint a vasúti utazást fellendítő új szabályozással - amelyet a szerdai plenáris ülésen fogadott el a parlament - serkentenék a befektetéseket és fejlesztenék a kereskedelmi szolgáltatásokat is.

Az új szabályok értelmében a vasúttársaságok az Európai Unió belső személyszállítási piacán kétféleképpen ajánlhatnak szolgáltatásokat. Az egyik, hogy a vasúti személyszállításra vonatkozó közszolgáltatási szerződések kapcsán a nyertes szolgáltatók kiválasztása során fokozatosan át kell térni a versenytárgyalási eljárásra. Véleményük szerint a versenytárgyalás erősítheti a vállalatok közötti versenyt, ami leszorítja az árakat és javítja a minőséget.

Emellett továbbra is lehetőség lesz arra, hogy a nemzeti hatóságok közvetlenül bízzanak meg egy szolgáltatót, de ebben az esetben garantálniuk kell, hogy a szolgáltatás minősége javulni fog. A közvetlenül odaítélt szerződésekben olyan célokat kell előírni a teljesítmény és a színvonal tekintetében, amelyek kiterjednek például a járatok pontosságára és sűrűségére. Valamint kizárólag bizonyos éves összeg vagy egyéb érték (7.5 millió euró (mintegy 2,3 milliárd forint), vagy 500 ezer kilométer) megléte esetén lehet odaítélni közvetlenül szerződéseket.
 
Határok nélkül
A másik, hogy a vasúti személyszállítással foglalkozó vállalkozások korlátozások nélkül működhetnek Európa-szerte. Annak érdekében, hogy a tagállamok ezzel együtt is alkalmazhassák a közszolgálati szerződéseket, meghatározott vonalakon a hatóságok szigoríthatják egy új szereplő piacra lépésének feltételeit. Arra hívták fel a figyelmet, hogy a versenysemlegesség érdekében ki kell szűrni az esetleges összeférhetetlenségeket azért, hogy mindegyik szolgáltató egyenlő eséllyel férhessen hozzá a vasúti infrastruktúrához.

A közszolgáltatást végző cégeknek meg kell felelniük az uniós, nemzeti és kollektív szerződésekben rögzített szociális és munkajogi feltételeknek. Hatálybalépést illetően a parlament tájékoztatása szerint a vasúttársaságok 2020. december 14-től tudnak majd a belföldi vonalakon új kereskedelmi szolgáltatásokat kínálni. A közszolgáltatási szerződések elnyeréséhez a versenytárgyalások, néhány kivétellel, 2023-tól lesznek kötelezőek.

Örülünk?
Deli Andor, a Fidesz-KDNP európai parlamenti képviselője közleményében mérföldkőnek nevezte az új szabályozást, amelynek általános célja a belföldi vasúti személyszállítási szolgáltatások piacának megnyitása, a szolgáltatások minőségének javítása és működési hatékonyságának fokozása. Mindez javítaná a vasút más közlekedési módokkal szembeni versenyképességét és vonzerejét - mondta a politikus.

"Sikerült elérni, hogy ezekben a kérdésekben Magyarország számára elfogadható megállapodás szülessen, és ezáltal nem kell felesleges, költséges és hosszantartó átszervezésekbe kezdeni" - szögezte le a képviselő.

HÍRARCHÍVUM