mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1864/html/attoresrekeszulnek-a.html

Áttörésrekészülnek a járműipar gyártói

Írta: ,

Jelentős fejlesztésekkel várják a következő évet a cégek, új korszakhoz érkezik az ágazat

Főként az előmunkálatok jegyében telt a 2016-os esztendő a magyar járműiparban. A buszgyártók új modelleket mutattak be, a MÁV jövőre már valóban megkezdi az IC+ kocsik sorozatgyártását, az Audi pedig felkészül az elektromos motorok és a villanyautók előállítására.

A nemzetgazdasági tárca gondozásában alkották meg és májusban hirdették ki a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiát, amelynek értelmében a kormányzaton belül összehangolják az állami tulajdonú közlekedési vállalatok járműcsereprogramját és a hazai gyártók fejlesztéseit. Az együttműködés egyik első eredményeként a Kravtex–Kühne-cégcsoport új autóbuszt mutatott be, amellyel részt akar venni a Volán-társaságoknál üzemelő, közel 500 elöregedett távolsági busz cseréjében. A Credo Opti­nell nevű autóbuszt a Volán-társaságok igényei szerint fejlesztették.

A másik jelentős kapacitásokat kiépítő hazai autóbuszgyártó, az Evopro-csoport tulajdonában álló Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. egy korábbi szerződés alapján csuklós buszokat gyártott volna a Budapesti Közlekedési Központnak, de az üzlet végül nem valósult meg. A cég elektromos midibusza azonban idén megkezdte szolgáltatását a Várnegyedben. Emellett a cég nemzetközi elismeréshez is jutott: márciusban vette át Párizsban a JEC Innovációs Díjat. A díjátadóra a BKV számára gyártott 20 kompozit busz egyike ment ki „saját lábán”, így a Modulo C68E a világ első és egyetlen elektromos busza, amely teljesítette a Budapest–Párizs távot.

A meglévők mellett idén egy új, zöldmezős autóbuszgyártó üzem létesítését is megindították: a 15,5 milliárd forintos beruházás révén elővárosi és helyközi járműveket fognak fejleszteni és gyártani Debrecenben. Ennek érdekében szándéknyilatkozatot írtak alá augusztusban az ITK Holding Zrt. és az EvoBus Hungária Kft. vezetői. Az EvoBus a Mercedes és Setra buszokat gyártó német Daimler AG tulajdonában lévő vállalat. Az EvoBus az alvázakért, az ITK pedig a felépítményekért felel majd. Az ITK-cégcsoport a járműfejlesztési és -gyártási infrastruktúra fejlesztésére 50 millió eurót kíván fordítani; a prototípust várhatóan tavasszal mutatják be.

A meglévők mellett idén 15,5 milliárd forint beruházással egy új, zöldmezős autóbuszgyártó üzem létesítését is megkezdték
A vasútijármű-gyártás területén folytatták az előkészületeket a MÁV-Start saját fejlesztésű IC+ személykocsija sorozatgyártása érdekében. A nemzeti vasúttársaság 10 másodosztályú termes és 10 többcélú, akadálymentes és kerékpárszállításra is alkalmas, nemzetközi forgalmú, 200 kilométer/óra sebességű kocsi gyártását tervezi. A társaság a gyártás elindításához már megkezdte a közbeszerzések lebonyolítását, a folyamat várhatóan 2017 elején zárul le. A kocsi forgóvázát és fékrendszerét a Siemens Zrt. és a Knorr-Bremse GmbH konzorciuma szállítja, utóbbi magyarországi gyárában állítja elő az alkatrészeket.

A személygépkocsi-gyártásban kisebb megtorpanás érezhető idén, különösen a dízelbotrányban érintett VW-csoport tagja, az Audi termelésének növekedése lassult. Ennek ellenére Győrben idén is közel kétmillió motor, emellett az autógyárban 130 ezer gépkocsi készült ebben az évben.

Előreláthatóan 2018 végén, 2019 elején indulhat majd az Audi elektromos autók sorozatgyártása, s ekkor kezdik meg az elektromos motorok előállítását a magyarországi üzemben.

Kifejezetten jó évet zár majd a Suzuki, több mint 200 ezer gépkocsit gyártottak Esztergomban. Ez jelentős bővülést jelent, hiszen tavaly az üzemben 185 ezer autó készült. A gyár kapacitása két műszakban, a jelenlegi eszközökkel évi 208 ezer autó gyártását teszi lehetővé.

A kecskeméti Mercedes-gyárban évente több mint százezer alsó középkategóriás személyautót gyártanak, az üzem 2012-es megnyitása óta több mint 500 ezret. Nyáron jelentette be a cég, hogy egymilliárd eurós beruházással új gyárat épít a meglévő mellé. Az új üzemben az évtized végétől évente 250 ezer gépkocsit gyártanak majd.

Az Opel szentgotthárdi gyárában a várakozások szerint idén 650 ezer motort állítanak elő.

HÍRARCHÍVUM