mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1887/html/szoritja-a-hatarido-.html

Szorítja a határidő az államvasutat

Írta: ,

Sikertelen volt a mozdonytender, az unió visszakérheti a pályaépítéshez nyújtott támogatást, ha nem teljesülnek a feltételek.
Mindössze egy éve maradt a MÁV-nak, hogy eleget tudjon tenni az Euró­pai Unió (EU) elvárásainak, egyelőre viszont jelentős az elmaradás. Ha nem teljesülnek a feltételek, az unió csaknem ezermilliárd forintnyi támogatást kérhet vissza.

szoritja-a-hatarido-

Szigorú feltételeket szabott az EU a MÁV-nak, amelynek mindössze egy éve maradt az előírások teljesítésére. Jövő év elejétől ugyanis lehetővé kell tennie Magyarországnak, illetve a vasúttársaságnak az óránkénti százhatvan kilométeres sebességű közlekedést azokon a vonalakon, amelyek felújításához közösségi támogatást vettünk igénybe.

Jelenleg mintegy háromszáz kilométer hosszú vasútvonal alkalmas erre a tempóra az országban, ugyanakkor még nincs meg az ehhez szükséges rádiókommunikációs hálózat, és a legutóbbi mozdonytender is balul sikerült. Értesüléseink szerint ugyanis a MÁV-Start Zrt. nem adott megrendelést sem a Siemensnek, sem a Bombardiernek, hogy mozdonyait felszerelje a szükséges berendezésekkel, amelyek az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS2) használatához nélkülözhetetlenek. Ezek nélkül ugyanis a gyorsvonatok százhatvan helyett a jelenleg engedélyezett százhússzal közlekedhetnek a felújított vasúti pályákon is.

Lapunk úgy értesült, hogy a MÁV azért fújta le a tendert, mert a két gyártó irreálisan magas árajánlatot adott: a mozdonyokra szerelhető ETCS2 berendezéseket ugyanis annyi pénzért szállította volna, amennyibe a járművek jelenleg kerülnek. Ez pedig mozdonyonként több százmillió forintot jelent, ami azért is problémás, mert harmincöt vontatójárművet kell átépíteni. Érdeklődésünkre a MÁV-Start illetékese elmondta: „a cég nem kapott szakmailag értékelhető ajánlatokat, ezért nem tudott szerződést kötni”. Az idő viszont sürget, és egy év alatt új mozdonyokat sem lehetne vásárolni, még akkor sem, ha a MÁV-nak lenne erre pénze. Így értesüléseink szerint vélhetően más vasúttársaság vontatójárműveit veszi igénybe a MÁV-Start ahhoz, hogy teljesíteni tudja az uniós előírást. Enélkül ugyanis vissza kellene fizetnie az országnak azt a körülbelül ezermilliárd forintot, amit eddig a vasútvonalak felújítására költött.

Más probléma is adódik ugyanakkor: a szintén uniós pénzből támogatott GSM-R rádiókommunikációs hálózat sem épült még ki, enélkül viszont az ETCS2 sem működik. A Budapest–Székesfehérvár vonalon már 2015 szeptemberében elkészült az ETCS2 rendszer, ám a GSM-R még hiányzik, és az elővárosi Flirt motorvonatokon kívül olyan járművek sincsenek, amelyek alkalmasak lennének az emelt sebességű közlekedésre.

 

HÍRARCHÍVUM