mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1897/html/elfogyott-a-turelem-.html

Elfogyott a türelem, sztrájk is jöhet a vasútnál

Írta: ,

Elmaradt a bértárgyalások újabb fordulója ma a MÁV-nál, miután a kormány válasza nélkül sem az érdekképviseletek, sem a társaság vezetése nem tud miről egyeztetni.

"Eddig volt türelem, de ez már szappanoperára kezd hasonlítani" - fogalmazott lapunknak Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke. Jelezte, ha a hónap végéig sem lesz elmozdulás, készek kollektív munkaügyi vitát kezdeni, azaz tiltakozó akciók vagy akár sztrájk is elképzelhető.

A MÁV-nál november végén kezdődtek meg a bértárgyalások. A vasutas szakszervezetek középtávú, 2-3 éves bérmegállapodást akarnak kötni a MÁV-csoporttal, és azt szeretnék, hogy a vasutasok fizetését a minimálbér és a garantált bérminimum emelésén túl 2018 végéig további 30 százalékkal emeljék. Ezt azzal indokolták, hogy a minimálbér emelése miatt ugyan a vasutasok egy részének nőtt a fizetése, de ezzel bértorlódás alakult ki, ezért azoknak a bérét is emelni kell, akik valamivel a minimálbér felett keresnek. (A minimálbér emelése a MÁV mintegy 38 ezer munkavállalójának harmadát, 12 ezer embert érintett közvetlenül.) A MÁV Zrt. ugyancsak egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését akarja elérni, de ehhez az kell, hogy a tulajdonos államot képviselő fejlesztési tárca válaszoljon arra, mekkora pluszpénzt tud adni a vasúttársaságnak.Szakszervezeti becslések szerint ugyanis a kért 30 százalékos béremelésnek 15-20 milliárd forint lehet a "költségigénye". Úgy tudjuk, hogy a MÁV vezetése az ügyben meg is kereste a tulajdonost, de konkrét választ eddig nem kapott. Lapunk a múlt héten a Seszták Miklós által vezetett Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is megkereste azzal kapcsolatban, hogy mekkora pluszforrást kaphat a MÁV az idei és a jövő évi béremelésekre, de erre azóta sem érkezett válasz.

-Egyre inkább érzékelhető az elvándorlás is a vasútnál, sokakat éppen az állam csábít el, hiszen például rendőrnek vagy határvadásznak mennek az emberek, a maradóknak pedig semmit nem tud mondani a szakszervezet - érzékeltette a helyzetet Halasi Zoltán. A létszámhiány már így is jelentős. Nemrég a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a Hír TV-nek azt mondta, hogy jelenleg ezerfős a létszámhiány, és a jelenség minden területet érint. A helyzetet a szakszervezet szerint csak úgy lehetne kezelni, ha "vonzóbbá tennék a vasutas szakmát", magyarul emelnék a béreket. A VSZ szerint a munkaerőhiány oka részben az elvándorlás, részben pedig az, hogy nem érkezik megfelelő létszámú utánpótlás a tömegével nyugdíjba vonuló dolgozók helyére. A Vasutasok Szakszervezetének adatai szerint 2019-ig további 4 ezer MÁV-alkalmazott számára esedékes a nyugdíjazás.

HÍRARCHÍVUM