mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1902/html/gyorsvasuttal-kotnek.html

Gyorsvasúttal kötnék össze a prágai és a budapesti repülőteret

Írta: ,

Kibővítették a transzeurópai közlekedéshálózat fejlesztési tervezetét. Ebben nagyobb szerepet kapna a vízi és a vasúti áruszállítás.

Tegnap közzé tették a hazánkat is érintő Rajna - Duna transzatlanti közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztési tervét. Ez lényegében a két évvel ezelőtt ismertetett tervezet kiegészítésének tekinthető. Újdonság viszont, hogy megjelennek benne az Európai Unió határán kívülre mutató szerbiai, ukrajnai és Bosznia-hercegovinai fejlesztések.

Az európai TEN-T hálózat fejlesztési terve összesen 429 projektet takar, melyből 287 a Rajna-Duna korridorra vonatkozik. A két évvel ezelőtt kiadott dokumentumban még 91-el kevesebb projekt szerepelt, jól érzékelhető tehát, hogy nagyobb löketet kapott a transzatlanti hálózatok fejlesztése.

Valamennyi transzatlanti közlekedési hálózatnak külön felelőse van. A régiónkat is érintő Rajna-Duna korridor munkatervét az a holland Karla Pejis jegyzi, aki 2003-2007-ben közlekedésügyi és vízi infrastruktúráért felelős miniszter volt hazájában.

A dokumentum 2030-ig növekvő közúti forgalommal számol régiónkban, leginkább a növekvő jólét következtében bekövetkező autóállomány gyarapodás miatt. Emellett a nemzetközi forgalom is nőni fog a nagyobb gazdasági teljesítmény következtében. Éppen ezért a tervek többsége a közúti beruházások mellett a vízi, valamint a vasúti áruszállítás fejlesztésére vonatkozik. Előbbi esetében kikötő fejlesztés valósulhat meg Csepelen, Szobnál és Révkomáromnál, utóbbinál pedig főként a nyugat-déli vasútvonal villamosítás szerepel.

A közúti beruházások szempontjából a dokumentum úgy számol, hogy 2030-ra teljesen elkészül az M0-ás körgyűrű, illetve megépülhet az M1-es autópályát a szlovák határral összekötő 2×2 sávos autópálya. A vasúti fejlesztések terén az egyik legjelentősebb lehet a prágai Václáv Hável repülőtér összekapcsolása a Liszt Ferenc repülőtérrel, mely legkésőbb 2050-ig valósulhatna meg. Ugyancsak szerepel a tervezetben az osztrák repülőtér vasúti kapcsolatának megteremtése Szlovákia és Magyarország irányába.

Ausztriában, Németországban, Magyarországon, Csehországban és Romániában pedig úgynevezett okos technológiával szerelnék fel a kamion parkolókat a biztonságos pihenés érdekében. Ennek köszönhetően a valós idejű közúti forgalmi információk akár már a pihenő idejüket töltő teherautókban is elérhetőek lennének. Érdekesség ugyanakkor, hogy a legtöbb TEN-T fejlesztéshez köthető projekt Romániában (101 darab) valósulhat meg, míg például Szlovákiában 40, Ausztriában 70, Magyarországon pedig csak 23.

HÍRARCHÍVUM