mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1916/html/holtvaganyon-a-budap.html

Holtvágányon a Budapest-Belgrád-vasút fejlesztése

Írta: ,

Elhúzódik az uniós vizsgálat, ebben a ciklusban már biztos nem indul el a közel hétszázmilliárdos gigaüzlet

Még vizsgálja az Európai Bizottság a Budapest- Belgrád-vasútvonal fejlesztésével kapcsolatos magyar terveket. A magyar-kínai beruházás uniós jogharmonizációs aggályokat vet fel, ezekről folyik az egyeztetés a kormány képviselői és az uniós testület között - derül ki az Európai Bizottság lapunk megkeresésére küldött válaszából.

Először a Magyar Nemzet számolt be arról még tavaly szeptemberben, hogy az Európai Bizottságnál súlyos aggályok vetődtek fel a beruházással kapcsolatban. Bár mind a magyar, mind az uniós hivatalos tájékoztatásokban jogi jellegű kérdések tisztázásáról van szó, információink szerint az átláthatósággal kapcsolatban vetődtek fel súlyos aggályok. A lapunk birtokába került, korábban ismertetett dokumentumok alapján a bizottságnak az szúrt szemet, hogy a kivitelezést a kínai és a magyar kormány 2015 novemberében kötött egyezménye alapján közvetlenül, verseny nélkül ítélték oda a fővállalkozónak. Ez pedig versenyjogi aggályokat vet fel. Nem meglepő módon a munkát a MÁV Zrt., valamint kínai vasúttársaságok, a China Railway International Corporation Ltd. és a China Railway International Group által létrehozott vegyesvállalat végezné.

Fennakadhat az uniós bürokrácián az a magyar elképzelés is, hogy az 550 milliárd forintosra becsült vasútfejlesztést 85 százalékos, 467,5 milliárd forintos kínai hitel felvételével valósítják meg, a törlesztés futamideje húsz év lenne. Kormányzati forrásaink szerint két-három százalékos kamattal érdemes számolni, ami további 97,5-146 milliárd forint kiadást jelent. Brüsszeli forrásaink arra hívták fel a figyelmet, hogy a hitel felvétele ellentétes lehet a 2016-2020- ra vonatkozó konvergenciaprogrammal, ami rögzíti az államadósság csökkentését, mégpedig a mostani GDP-arányos 75 százalék körüli szintről 65 százalék alá.

A bizottság ellenőrzése kapcsán Lázár János kancelláriaminiszter korábban kifejtette: arról van szó, hogy a kínaiak földközi-tengeri kikötőikhez tartozó áruforgalmi folyosó kiépítésében érdekeltek, ennek lenne része a vasútvonal. - Külső ország fektet be az EU területén, kérdés, hogy lesz-e egyezség Brüsszel, Szerbia, hazánk és Kína között, ez nehéz dosszié - fogalmazott a miniszter.

A beruházás ötlete először 2014-ben vetődött fel, ám a terveket ismerő kormányzati forrásaink úgy vélik, nemhogy az idénre tervezett átadásból nem lesz semmi, de jó eséllyel még a munkálatok sem fognak elindulni. - A brüsszeli alkudozás még hónapokig eltarthat, az építkezés megszervezése szintén hosszabb időt vesz igénybe, nem beszélve az érintett területek kisajátításával járó feladatokról - fogalmazott informátorunk, megjegyezve: a 2018-as választások előtt biztosan nem lesz átadóünnepség.

 

HÍRARCHÍVUM