mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1944/html/vonattal-erkezhet-a-.html

Vonattal érkezhet a gazdasági csoda

Írta: ,

övőre útnak indulhat az első nagy sebességű vonat az afrikai kontinensen. A francia gyártású TGV a felére csökkentheti a marokkói Tanger és Casablanca közötti menetidőt, miközben nyugati turisták tömegét csábíthatja az afrikai királyságba. Nem ez az egyetlen nagyszabású vasúti projekt a fekete kontinensen, a készülő vasútvonalak hosszukat tekintve akár Fokvárost és Koppenhágát is összeköthetnék.

Rövidesen harmincmilliárd dollár értékű, összesen 11 ezer kilométernyi vasútvonallal gazdagodhat Afrika. A készülő projektek közül kiemelkedik a földrész első nagy sebességű vonata, amely akár 2018-tól utasokat szállíthat Tanger és Casablanca között. Marokkóban máris tesztelik a francia TGV-ket, amelyek több mint 300 kilométer/óra sebességüknek köszönhetően alig két óra alatt teszik meg a több száz kilométeres utat. VI. Mohammed marokkói uralkodó és a kormány is nagy reményeket fűz a vasúti hálózat bővítéséhez, szerintük a jelenlegi hárommillió utas helyett rövidesen hatmillióan közlekedhetnek vonattal az országon belül.

Marokkó nemzeti vasútjának vezetője szerint a készülő Tanger–Casablanca-gyorsvasút is erre az igényre épül, hiszen rendkívül zsúfoltak a szerelvények, szükségessé téve a hálózatfejlesztést. Mohamed Rabie Khlie ugyanakkor kiemeli: kizárt, hogy a reformok megnövekedett terheket jelentenek majd az utasoknak. Pedig sok marokkói tart a pluszkiadásoktól, a gyorsvasút hírére rögtön elindult a „Stop, TGV!” kampány, amelynek célja a vasúti projekt meghiúsítása. – Marokkó egy szegény ország, és leginkább az oktatásfejlesztést kellene előtérbe helyezni – fogalmaz Omar Balafraj parlamenti képviselő és aktivista. Hiába az ellenállás, a projekt olyannyira előrehaladott állapotban van, hogy kizárt a megállítása.

A vasútfejlesztés nem csak Marokkó esetében javíthatja az országimázst. Szép lassan a kelet-afrikai Kenyában is elkészül az ország 14 milliárd dolláros, Mombasát és Nairobit összekötő vasútvonalának első szakasza. Az afrikai állam eddigi legambiciózusabb projektjéhez a Kelet-afrikai Közösség nyújt jogi segítséget, míg a finanszírozást kilencven százalékban Kína vállalta magára. Akárcsak Marokkó, Kenya is gazdasági felzárkózást vár a vasútfejlesztésről. Az építkezés alapkövének lerakásakor Uhuru Kenyatta elnök úgy fogalmazott: „Amit itt csinálunk, nemcsak Kenyát változtatja meg, hanem az egész kelet-afrikai közösséget.” A hangzatos szavak ellenére a kenyai lakosság egy része sem örül a projektnek, pontosabban a Kína nyújtotta segítségnek. A 2013-ban megkezdett építési munkálatokat egy időre meg kellett szakítani, mert több száz kenyai fiatal támadt a kínai munkásokra, akik szerintük elrabolták a helyiek munkáját. A Quartz Africa hírportál azonban arról ír riportjában, hogy mindvégig kiemelt figyelmet szentelnek a kenyaiaknak, és közel 25 ezer helyit foglalkoztatnak az építési munkálatok során.

Ami a külföldi befektetőket illeti, szakértők szerint az afrikai vasútnak szüksége van az idegen segítségre. – Kína befolyása kulcsfontosságú tényező a fejlesztés során – írja a SmartRail World portál szakértője. Hozzáteszi: mivel Európa és Észak-Afrika tétlennek és/vagy segítségre képtelennek tűnik, még sokáig Peking maradhat az afrikai vasúti projektek főszponzora.

HÍRARCHÍVUM