mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1952/html/gorog-igeny-a-fuvaro.html

Görög igény a fuvarozás gyorsítására

Írta: ,

A tervek szerint az idén megkezdődhet a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújítása, így fontos tranzitország lehet hazánk.
A görögök is arra számítanak, hogy gyorsabb lesz a vasúti fuvarozás a dél-európai állam és Magyarország között, ehhez viszont jelentős beruházások szükségesek. A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújítása az idén megkezdődhet.

Felértékelődhet a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal szerepe, ugyanis már a görögök is azzal számolnak, hogy gyorsabban juttatják el a teherfuvarokat Magyarországra és az európai piacokra. A napokban Belgrádban tárgyalt Alekszisz Ciprasz görög és Aleksandar Vucic szerb miniszterelnök, s leginkább gazdasági kérdések kerültek napirendre. Bejelentették, hogy a Belgrádot Szalonikivel összekötő vasútvonal felújítása mindkét ország számára jelentős gazdasági kérdés, ez ugyanis összeköthetné Görögországot Magyarországgal is, ami a teherforgalmat erősítené. A távirati iroda beszámolója szerint elhangzott, hogy jelenleg Szalonikiből Belgrádon keresztül 49 óra alatt lehet Budapestre jutni, a cél pedig az, hogy 2020-ra a menetidőt harminc óra alá csökkentsék.

A szerbek és a görögök is számolnak a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal átépítésével, ami a kelet-közép-európai térség egyik legnagyobb tervezett infrastrukturális projektje. A felújítandó vasútvonalnak köszönhetően Magyarország válik a térség legfontosabb közlekedési tranzitországává. Ennek a fejlesztésnek leginkább az az előzménye, hogy a kínaiak megvásárolták a görögországi Pireusz konténerkikötőjének részvényeit azért, hogy könnyebben tudják szállítani az árut az európai piacokra. A kikötőből konténereket szállító irányvonatok indulhatnak az európai piac felé, leginkább ezek közlekedését elősegítve épülne át a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal. Ezek az irányvonatok hamarosan elindulnak a görög kikötő és a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ között. A másik kiemelt cél, hogy a személyvonatok jelenlegi nyolcórás menetideje három és fél órára csökkenjen a két város között. Ezt a felújítás révén könnyen el lehet érni, hiszen a távolság vasúton 360 kilométer.

A vasútvonal felújításának szándéka nem új keletű, már korábban is készültek arra tervek, hogy a magyarországi szakasz kétvágányúra épül ki. A megvalósítás, úgy tűnik, végre célegyenesbe ér. A Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. tavaly novemberben alakult a társvasútvállalatok, így a MÁV Zrt. részvételével. A közös vállalat feladata tenderek előkészítése és lefolytatása, a tervező és kivitelező kiválasztása, a szerződések megkötése, valamint a felügyelet és az ellenőrzés. A tervezés és a kivitelezés tendereztetése már az idén, lehetőség szerint az első fél évben megkezdődik. Ennek egyedüli akadálya, hogy a kínai Eximbank még nem adott ajánlatot a beruházás finanszírozására, ugyanis az átépítés költségének 85 százalékát kínai hitelből finanszírozzák a felek. A 166 kilométer hosszú magyar szakasz átépítésének tervezett költségvetése 550 milliárd forint. A műszaki tartalom ugyanakkor meglehetősen impozáns, hiszen a vonal végig kétvágányú és villamosított lesz, amelyen a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek. Az állomások emellett a tehervonatok tartózkodását és az Európai Unió műszaki előírásait figyelembe véve úgy épülnek át, hogy azokat 740 méter hosszú szerelvények is igénybe vehessék. 

HÍRARCHÍVUM