mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/1996/html/hatteralkuk-dontenek.html

Háttéralkuk döntenek a belgrádi vasútvonal tervezett átépítéséről

Írta: ,

Magyarországot és Kínát is támadja az Európai Unió.
A Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújítása egy apró, de nagyon fontos láncszem lett a nemzetközi nagypolitikában: leginkább háttéralkuk és új megállapodások dönthetik el, hogy megkapjuk–e a kínai hitelt, és megkezdődhetnek–e az építési munkák.

Immár politikai pályára terelődött és egyszerre több szálon fut a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújításának ügye. Most már leginkább nagyhatalmi egyezményektől, nemzetközi háttéralkuktól függ, hogy megújulhat-e a vonal, legalábbis olyan formában, ahogy a magyar, a szerb és a kínai fél elhatározta. Itt ugyanis már nem arról van szó, hogy megéri-e egyáltalán kétvágányú, nagysebességű vonalat építeni, vagy hogy gazdaságilag mikor térül meg a beruházás, amelyet leginkább az Európai Unió fúrhat meg.

A két legújabb fejlemény, egyben akadály, hogy az Európai Bizottság vizsgálatot indított annak kiderítésére, hogy Magyarország megsértette-e az uniós szabályokat azzal, hogy a mintegy 1,8 milliárd dollárra (550 milliárd forint) taksált beruházásra nem hirdetett közbeszerzési pályázatot. A La Reppublica című olasz napilap a héten arról írt, hogy ezt a konfliktust kihasználva Olaszország lehet a nyertes, hiszen az új Selyemút célpontjává a velencei kikötő válhat a görögországi Pireusszal szemben. Utóbbiból – amelyben a kínaiak többségi részesedést szereztek – jutna el a kínai áru Belgrádon és Budapesten át Nyugat-Európába. Kína ugyanis Pireuszon kívül Genovában, Velencében és Triesztben is befektetett. Mindez egyelőre csak következtetés, mégsem lehet elvetni. Ennek ugyanakkor némileg ellentmond, hogy az unió konkrét lépéseket tett a kínai tőke előretörésének megakadályozására, és ez egyáltalán nem Olaszország malmára hajtja a vizet. Európa ugyanis nagyon érzékeny a kínai tőke beáramlására, mert nagyon gyakran olyan lépésekről van szó, amelyek ellentétben állnak az európai uniós gyakorlattal. A zágrábi Jutarnji list napilap arról írt, egy hete Németország, Franciaország és Olaszország kérte a bizottságot, hogy tegye lehetővé azoknak a jogszabályi feltételeknek a létrehozását, amelyekkel a kínai cégeknek meg lehetne tiltani a stratégiailag fontos európai vállalatok átvételét. Ezt pedig az váltotta ki, hogy Kína megvette a német Kuka nevű céget, amely robotokat készít. Brüsszel ebből adódóan új kereskedelmi megállapodást készül kötni Pekinggel. Ez viszont lehetőséget nyújtana Magyarországnak és Szerbiának, hogy kínai hitelből újuljon meg a két főváros közötti vasútvonal.

A kínaiaknak azért fontos az új Selyemút kiépítése, mert Hszi Csin-ping kínai államfő meghirdette annak létrehozatalát az ötéves tervben. Márpedig az ottani gazdaság leginkább ezen a stratégián alapul, amelyből könnyen nem lehet visszalépni. 

HÍRARCHÍVUM