mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2019/html/magyar-talalmany-for.html

Magyar találmány forradalmasíthatja a vonatozást

Írta: ,

Egy kizárólag magyar mérnökök által fejlesztett, úgynevezett vezetőtájékoztató rendszer 15 százalékkal csökkentheti a vasúti szerelvények energiafogyasztását és károsanyag-kibocsátását, illetve a vonatok pontosságát is javíthatja - derül ki a Knorr-Bremse Rail Systems Budapest közleményéből.

A vezetőtájékoztató rendszer (DAS) használatával nemcsak a vasúti közlekedés környezetterhelése mérséklődik, hanem javul a menetrendi pontosság és csökken az amortizáció is. Már több európai vasúttársaság - így a DB-Cargo, a London Midland & Southern vasúttársaságok, valamint a Vossloh járműgyártó - is használja a rendszert. Sőt, könnyen lehet, hogy a találmány a vasút mellett más közlekedési ágakat is meghódíthat, hiszen a szoftver továbbfejleszthető közúti használatra is.

Az iCOM Assist működésének lényege, hogy az út során folyamatosan információkkal látja el a vonat vezetőjét annak érdekében, hogy a szerelvény energiafogyasztása a lehető legalacsonyabb legyen. Az energiafelhasználást a vasúti közlekedésben nagyon sok tényező befolyásolja.

Az optimális sebesség megválasztásához a szoftver felhasználja a menetrend adatait, az aktuális vonat tömegét és hosszát, a gyorsítási és fékezési karakterisztikákat, a gördülési és légellenállást, valamint a pályaemelkedést. Az iCOM Assist képes megadni azt az optimális "gázkar" és fékkar állást a vonatvezetőnek, amellyel a lehető legkisebb energiabefektetéssel érhet célba. Emellett arra is javaslatot ad, hogy az elektrodinamikus vagy a pneumatikus féket célszerű-e használni a fékezés során.

Az állandó GPS kapcsolat biztosítja, hogy műholdak segítségével nyomon követhessék a vonatok haladását, a GSM adatkapcsolat pedig a forgalomirányítási adatokat teszi elérhetővé. Az iCOM Assist nem igényel drága szenzorokat és költséges telepítést. Üzemeltetéséhez csupán egy, az ablakra rögzíthető GPS antenna és egy tablet méretű kijelző szükséges. A szoftver számos, ezen a területen újdonságnak számító megoldást alkalmaz, ezért a Knorr-Bremse több szabadalmi bejelentést is benyújtott az Európai Szabadalmi Hivatalhoz.

HÍRARCHÍVUM