mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2032/html/mar-12-milliard-fori.html

Már 12 milliárd forint kötbér jár az ETCS L2 kivitelezőinek

Írta: ,

Továbbra sincs céldátum a GSM-R első fázisának átadására

Nagy gondban van a fejlesztési minisztérium - adta hírül a 444.hu egy belső előterjesztés alapján. A hányattatott sorsú GSM-R projekt többéves csúszásban van, ami rengeteg pénzbe került már eddig is a magyar adófizetőknek. Tanúsított GSM-R híján az ETCS L2 sem adható át, így nem teljesülnek a vasúti nagyberuházások vállalásai a menetidő- megtakarításra, a vonatok ugyanis 160 km/óra helyett 120- al haladnak csak az átépített szakaszokon.

Kis szakaszon sem megy

A lökösházi vonalon vállalt menetidő-megtakarítás 3 perc híján nem teljesült 2014-re, és ez milliárdos értékű korrekciót okozott már akkor. A GSM-R projekt ugyanis legalább öt-hat év késésben van. A MÁV még 2009 júliusában kötött támogatási szerződést a GSM-R rendszer kiépítésére, 3000 kilométeren, csaknem 60 milliárd forint értékben. Az első tender eredménytelenül zárult az év novemberében. A projekt emiatt átkerült a MÁV-ból a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.-hez, ahol később annak szakaszolását javasolták a kormánynak. Így 2012-ben már "csak" 935 kilométerre kerestek kivitelezőket, 25 milliárdos értékben. A teljes projektre akkor öt tendert írtak ki, a legnagyobbat, 14,4 milliárd forintért, a Kapsch és az MVM Ovit Országos Villamostávvezeték Zrt. (MVM Ovit) konzorciuma nyerte el a rendszer szállítására. A megbízás 1100 km optikai kábel lefektetését, két kapcsolóközpont telepítését és 120 antennatartó torony felépítését jelentette.

A munkát 2015 végére be kellett volna fejezni, ám még mindig folyamatos funkcionalitási és stabilitási problémák vannak, amin a kivitelező nem tud úrrá lenni, így a rendszer tesztelése is késve kezdődött meg és részlegesen végezhető csak el. Amikor már látszott, hogy a Kapsch és az MVM alkotta konzorcium nagy gondban van, akkor tavaly tavasszal megkérték őket, hogy a Boba-Bajánsenye vonalon mutassák be, hogy legalább egy kisebb szakaszra meg tudják csinálni a munkát. Sajnos a rendszer összes funkciója ott sem működött.

Nincs mire várni

A kiszivárgott munkaanyag szerint az MVM a hibákért a Kapsch-t teszi felelőssé, mondván ami az MVM cégén múlott, azt rendben átadták már. A Kapsch ígérget, hogy idén tényleg megcsinálják, de az állam által megbízott független szakértők (a T-Systems mérnökei) úgy látják, hogy erre alig van esély. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban megvizsgálták, mivel járna a szerződés felmondása a Kapsch-MVM párossal, ám kötbérként a 23,6 milliárdos megbízásnak legfeljebb a 25 százalékát tudnák visszaszerezni, mert így állapodtak meg velük a megbízáskor. Ha a felmondás után egy új közbeszerzésről döntenének, akkor a beruházás tovább húzódna, legjobb esetben sem lenne készen 2018 vége előtt. A beruházó számításai szerint egy új megbízás a munka befejezésére mintegy 10 milliárd forintjába kerülne az államnak. Éppen ezért döntöttek úgy tavaly, egy hasonló válsághangulatban, hogy inkább kivárják, hogy a Kapsch megoldja a feladatot. De most már attól tartanak, hogy egyszerűen nincs mire várni.

Visszatartják a támogatást?

A GSM-R-re épülő ETCS L2 vonatbefolyásolási rendszer kiépítésére már hét szerződést kötött az állam a Thales és a Siemens cégekkel a Székesfehérvár-Budapest- Cegléd-Szolnok-Békéscsaba- Lőkösháza és a Boba-Hódos szakaszra. Ám ők nem tudják befejezni a munkát, és ezért kötbért követelnek a magyar államtól. A követelésük február végére elérte a 12 milliárd forintot, és ez az összeg havonta 530 millió forinttal emelkedik. Ezt még nem kezdte el az állam fizetni, de előbb-utóbb bevasalhatják a pénzt.

Reális az aggodalom, hogy az EU vissza fogja kérni az eddig a GSM-R-re elköltött pénzt, hiszen nem készült el belőle a rendszer. Ez további 20 milliárdos kárt okozhat Magyarországnak. Ha a nemrég átépített vonalszakaszok menetidő-megtakarítását megvizsgálják, és ismét eltérés lesz a vállalás és a teljesítés között, az újabb milliárdok visszafizetését jelentheti. A végső csapást a következmények sorában az hozhatja, ha az EU visszatartja a következő évekre már elnyert vasúti fejlesztésekre ígért támogatását, mondván olyan rendszert nem pénzelnek, amelyik nem kompatibilis a célként kitűzött európai hálózattal.

HÍRARCHÍVUM