mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2151/html/tesztkozelben.html

Tesztközelben

Írta: ,

Beszállna egy kelet-magyarországi vasúti tesztpálya projektbe a már számos magyarországi gyökeret eresztett svájci Stadler Rail.

Egyszerre van pechje és mázlija a svájci Stadler-csoport magyarországi érdekeltségének. Egyrészt alig tudja hol tesztelni az általa gyártott vonatokat, másrészt épp most döntött úgy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), hogy felszámolja az ilyen pályák hiányából adódó, országos problémát. A hatóság a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) vasúti tanszékére támaszkodva az ország keleti felében teremtené meg a tesztelés lehetőségét. Innen már csak egy lépés a Stadler és az NKH együttműködése. Igaz, elég nagy lépés: piaci vélemények szerint 40 milliárd forintot kell hozzá előteremteni.

"Tulajdonképpen szerencsések vagyunk, hiszen a mostani gondunk az eddigi sikerünkből adódik. A közelmúltban három újabb, az uniós IKOP-keretből finanszírozható magyarországi vasúti tendert nyertünk meg. A vonatokat azonban tesztelnünk is kell, amire most Európában viszonylag kevés a lehetőség, legalábbis a számunkra elfogadható időpontban. Ráadásul mivel a közelmúltban megszigorodtak az európai vasutak átjárhatóságát biztosító, úgynevezett TSI-szabványok, a tesztek még tovább tartanak, és többe is kerülnek. E pályák jellemzően a riválisaink kezében vannak. Számunkra tehát kézenfekvő, hogy csatlakozzunk az NKH és a BME vállalkozásához, 20-25 százalék erejéig" - magyarázta a hátteret a manager magazinnak Dunai Zoltán, a Stadler magyarországi országigazgatója.

Ám mindehhez még szükség van két végső döntésre. Az elsőre az állam részéről, ehhez a BME készít előterjesztést a kormány számára, a másodikra pedig a Stadler igazgatóságában, az e célra összeállított, másik előterjesztés alapján. A magyarországi leányvállalatok jövő évi költségvetésében (amelyet augusztustól novemberig tárgyalnak) már szerepel az erre szánt összeg, de annak nagyságát Dunai Zoltán nem közölte.

A csoport többségi tulajdonosa, Peter Spuhler a napokban azt mondta, hogy cége a magyarországi mellett két további országban is vizsgálja egy ilyen beruházás lehetőségét. Ennek ellenére Dunai Zoltán biztosra veszi, hogy Magyarország lesz a befutó. Emellett szól, hogy a társaság az elmúlt években jelentős tendereket nyert hazánkban, elsősorban tehát itt van szüksége a tesztpályára. A létesítményt értelemszerűen külső cégek is használhatnák a meghirdetett tarifával, és a Stadler is hozhatna ide külföldről munkát, például villamostesztet.

A három megnyert megbízásból a legjobban a tavaly szeptemberben kapott megrendelés teljesítése áll. A GYSEV-nek tíz, FLIRT 3 típusú villamos motorvonatot készít a Stadler. Az első szerelvényt jövő márciusra kellene szállítania, de ennél hamarabb tervezi az átadást. A vonatot már az idén szeptember 28-án bemutatja a gdanski Trako vasúti kiállításon, ami után csak a tesztfutás és a típusengedély megszerzése van hátra. Mindez legfeljebb 4-5 hónap. A GYSEV-nek szánt FLIRT 40 százalékban magyar termék: az alumínium kocsitestek és a forgóvázak a Stadler szolnoki üzemében készülnek, fékrendszere pedig a Knorr-Bremse magyarországi egységében.

A magyar hányad 50 százalék fölé nő a MÁV-Startnak szállítandó, emeletes vonatok esetében, mert a Dunakeszi Járműjavító (a Stadler stratégiai partnere) beszáll a betétkocsik festésével és szerelésével. E vonatok tervezése már tart. Az első kocsit a szerződés hatálybalépésétől számított legfeljebb másfél éven belül kell leszállítani.

A Stadler legfrissebb tendergyőzelme 8 olyan hibrid járműre vonatkozik, amely egyszerre tesz eleget a városi közlekedésben használt villamosokkal és a nagyvasúti pályán futó vonatokkal szembeni elvárásoknak. A tram-trainre vonatkozó szerződés már megszületett, de a hatálybalépéséhez még szükség van - lapzártánkkor - egy heteken belül remélt kormányhatározatra is a támogatási konstrukció miatt. Már ezt is tervezik. Az első tram-traint a szerződés hatálybalépésétől számítva 33 hónapon belül kell eljuttatni a megrendelőhöz, de Dunai Zoltán szerint rövidebb idő is elég lesz.

A Stadler magyarországi érdekeltsége nem csak az anyavállalatnak dolgozik be, és nem is csak Szolnokon működik. A 12 éve hét fővel, Budapesten indult Stadler első itteni telephelye 10 éve Pusztaszabolcson létesült. A Stadler vonatok szervize mellett más gyártók járműveit is karbantartja és javítja, továbbá van egy forgóvázüzeme is Szolnokon. Ez utóbbiban évi 300 forgóváz esik át nagyjavításon, és mintegy 100 új készül. A bázison két műszakban folyik a munka, de folyhatna háromban is, ha lennének elegen. A Stadler egyre távolabbról kénytelen munkaerőt toborozni. A pusztaszabolcsi egység (az indulás évétől eltekintve) végig nyereséges volt, tavaly hétmilliárd forinttal járult hozzá anyacége árbevételéhez.

A Stadler nyolc éve indította be a szolnoki alumíniumkocsitest-gyártó üzemét, amelyet azóta kibővített és újabb feladatokkal is ellátott. A hegesztés itt három műszakos, ahogyan esetenként már a CNC esztergálás is. A forgóvázüzemben még egy műszakban dolgoznak, mert csak ennyihez van elég dolgozó.

"Ott vagyunk a MÁV istvántelki javítóbázisán is, ahol a mi munkatársaink felügyelik az általunk a MÁV-nak gyártott, több mint 60 kék FLIRT karbantartását, továbbá egy dolgozónk a GYSEV szombathelyi karbantartó részlegében tud reagálni azonnal a helyi igényekre" - egészítette ki az igazgató.

A magyarországi Stadler-csoport az előzetes adatok szerint 2016-ban 25 milliárd forint körüli árbevételt ért el, üzemi és mérleg szerinti eredménye is pozitív volt Dunai Zoltán tájékoztatása szerint. Közel 500 fős, s csak a már említett munkaerőgondok miatt nincs több foglalkoztatottja.

A svájci Stadlert korábban a vasúti szakma nagy cégeinek árnyékában erősödő, kis családi vállalkozásként tartották számon, ám az utóbbi időben megkapta a multi jelzőt is. "Valóban nagyra nőttünk, világszerte hétezer dolgozónk van, az árbevételünk mintegy 2,5 milliárd euró, jelen vagyunk sok ország sok piacán" - reagált a minősítésre Dunai Zoltán, de a multi jelzőt visszautasította. Ahhoz - mint mondta -, szélesebb, vagyis nem néhány meghatározott személyhez köthető tulajdonosi körre is szükség lenne a definíció szerint. Márpedig a Stadler 83 százaléka kizárólag Peter Spuhleré.

Mert a nulláról indulni

Dunai Zoltán (52) Moszkvában diplomatának tanult. Négy évig volt a kairói magyar nagykövetségen kereskedelmi attasé. Némi külügyminisztériumi munka után a Dresdner Bankhoz csatlakozott, ahol járműipari projektek finanszírozásával is foglalkozott. A banki ügyvezető igazgatói munkát hagyta hátra az Ikarus Bus Rt. pénzügyivezérhelyettesi posztjáért, ahonnan a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatói székébe ült át. Itt több száz beosztottja volt, amikor 2005-ben elfogadta Peter Spuhler ajánlatát, és belefogott a nulláról induló Stadler Trains Magyarország Kft. felépítésébe. Induláskor egy sofőre és egy titkára volt. Ma már újra hasznosíthatja korábbi nagyvállalati vezetői tapasztalatait, de mint mondja, most lényegesen könnyebb a dolga. A pénzügyi helyzetért, a likviditásért nem az ő feje fáj, az számára adott.

HÍRARCHÍVUM