mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2164/html/emelkedik-a-hazai-va.html

Emelkedik a hazai vasútvonalak utasforgalma

Írta: ,

Leginkább azon szakaszok iránt növekszik meg az érdeklődés, ahol egyszerre újulnak meg a járművek, a pálya és az állomások
Jelentősen nőtt tavaly a személyszállító MÁV-Start Zrt. forgalma, és az idei tapasztalatok szerint ez a növekedési ütem az idén is fennmaradhat. Megkezdődik néhány fővárosi állomás felújítása is.

emelkedik-a-hazai-va

Az eddigi beruházások kezdik meghozni az eredményeket, ugyanis érdemben növekszik a MÁV-Start utasforgalma mind az elővárosi, mind pedig a távolsági forgalomban. Ez leginkább az eddigi pályafejlesztéseknek, a korszerűsödő járműflottának, az ütemes menetrendnek és nem utolsósorban az új és korszerű jegyértékesítő automatáknak köszönhető. Az utasforgalom a 2011-es folyamatos csökkenés, illetve stagnálás után tavaly érdemben emelkedett 2015-höz képest, és a vasúttársaság tervei szerint ezt a növekedési ütemet idén is sikerül megtartani. Tavaly 138 millió utas vette igénybe a MÁV-Start személyszállító járműveit, ami 2015-höz képest 2,3 millióval több, a bevételek pedig 2,1 százalékkal, nyolcszázmillió forinttal emelkedtek.

Idén a tervek szerint 140 millió utasra emelkedik a forgalom. Az utasok csaknem fele az elővárosi agglomerációs vonalakon száll fel a vonatra, és 77 százalékuk vált bérletet. Az előzetes várakozásokat az is alátámasztja, hogy az idei első negyedévben négy százalékkal többen vették igénybe a 11 elővárosi vonalat. Különösen jelentős a forgalom a Budapest–Vác és a Budapest–Monor vonalon, ahol évente nyolcmillió ember utazik. A MÁV-Start mindkét vonalon tízmillióra szeretné növelni az utasforgalmat, amire jó esély is mutatkozik, hiszen az új, nagykapacitású emeletes motorvonatokat elsőként itt helyezik forgalomba, a tervek szerint 2019 tavaszán. A vasúti személyszállítási szolgáltatás iránt leginkább azokon a vonalakon növekszik meg az igény, ahol egyszerre valósul meg a pálya-, a jármű- és az állomásfejlesztés. Az egyik ilyen vonal a Budapest–Székesfehérvár közötti, ahol a felújított pálya 2013-as átadása és a korszerű motorvonatok bevezetése óta két számjegyű volt az utasforgalom növekedése. Hasonló a helyzet a Budapest–Esztergom vonalon, ahol a felújítást követően néhány vonat menetideje 21 perccel csökkent, és tavaly 57 százalékos volt a forgalomnövekedés. Jelenleg 68 perc az utazási idő ezen a vonalon, a villamosítás befejezését követően a jövő évi menetrendben az utazás 58 percre csökkenhet.

A korszerű elővárosi flotta néhol a távolsági forgalomban is előnyt jelent. Az utazási szokásokra ugyanis az jellemző, hogy az elővárosban a péntektől hétfő reggelig tartó időszakban csökken az utasforgalom, a távolsági vonalakon viszont péntek és vasárnap délután utaznak a legtöbben. A hétvégi átrendeződés viszont arra is lehetőséget nyújt, hogy a korszerű elővárosi járműflotta egy részét a MÁV-Start más vonalakra irányítja át, javítva ezzel az utazási színvonalat.

A távolsági, leginkább az intercity- (IC-) forgalomban idén még nem, de jövőre már lehet jelentős javulás az első új IC+ kocsik forgalomba helyezésével. Ezeknek a járműveknek a sorozatgyártása megkezdődött, bár az első húsz kocsi nemzetközi forgalomra készül. Szintén folyamatban van a spanyol gyártmányú vasúti személykocsik felújítása, a tervezett 47-ből húsz idén megújul. Ezek a járművek nagyrészt a nemzetközi forgalomban közlekednek, de időnként az IC-járatokon is szállítanak utasokat.

Sarkalatos pont a vasúti állomások átépítése, hiszen ez az utasforgalom alakulását alapvetően meghatározza. A budapesti állomások az utóbbi években háttérbe szorultak, idén azonban itt is várható némi előrelépés: megkezdődött ugyanis az előkészítése, illetve a tervezői és kivitelezői tenderek lebonyolítása Kőbánya-Kispest állomás, Kőbánya alsó és Budapest-Zugló megállóhely korszerűsítésének. A Keleti és a Nyugati pályaudvar épületeinek megújításához a tervezésre egyelőre rendelkezésre áll a szükséges pénz. Ugyanakkor néhány vidéki állomás esetében jelentős az előrelépés, hiszen tavaly megújult Balatonszentgyörgy, idén Keszthely és Kaposvár felújított épületét adta át a MÁV, és az őszre fejeződik be Tapolcán a felújítás.

Kormányablak idén kilenc állomáson, a Keletiben és a Nyugatiban, Cegléden, Érd alsón, Győrben, Miskolcon, Nyíregyházán, Békéscsabán és Székesfehérváron épül ki. 

HÍRARCHÍVUM