mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2167/html/a-borostyan-folyoso-.html

A Borostyán folyosó 2019-re kész lehet

Írta: ,

Magyarországra terelhető a hazai vasúti pályákat most még elkerülő vasúti fuvarok egy része.

a-borostyan-folyoso-

Júniusban tartják meg a GYSEV Zrt. kezdeményezésével indult Borostyán (Amber) vasúti árufuvarozási folyosó első igazgatósági ülését. Az RFC 11 (Rail Freight Corridor) útvonalról 2016 márciusában írt alá szándéknyilatkozatot az alapító Magyarország, Lengyelország, Szlovénia és Szlovákia. Elképzelésüket támogatta az Európai Bizottság Egységes Európai Vasúti Térség bizottsága, most januárban pedig elfogadták a bizottsági végrehajtási határozatot is. 2019 végére létre kell jönnie az RFC 11-nek.

A vonatkozó 2010-es uniós rendelet szerint 9 RFC-t kell létrehozni, ám ezek eltérő módon hozzák helyzetbe az említett országok vasúti fuvarcégeit, pályaüzemeltetőit. Pedig az utóbbiak nagyobb tranzitból nagyobb bevételhez jutnak, amiből többet tudnak fejleszteni, így közvetve jól jár a vasúti személyszállítás is.

 „Magyarországon csak a Mediterrán (RFC 6) és az Orient (RFC 5) halad át” – ismertette Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója a Hungrail közelmúltban tartott konferenciáján. Pedig a magyar állam 2013-ban szeretett volna csatlakozni a tőlünk nyugatra haladó, balti–adriai korridorhoz (RFC 5). A magyar javaslat szerint a folyosó Szlovákia és a Szlovénia között felkínálta volna a kedvezőbb, Rajka–Csorna–Szombathely–Zalaszentiván szakaszt is, ám a kérést az osztrák támogatás hiányában elutasították. Ausztria ugyanis az e célra épített Semmering bázisalagútba vezette az RFC 5-öt. Erre reagálva született meg térségünkben a Borostyán folyosó terve, amelynek az említett nyugat-magyarországi útvonalára kelet és dél felől is rá lehet majd csatlakozni. Az előbbi Szlovákia felől kap új irányt Hidasnémetin, Miskolcon, Budapesten és Komáromon át, a másik Kelebiától Budapesten és Komáromon keresztül visz a Borostyán fő ágára. Az elképzelést Brüsszelben kedvezően fogadták, amit Kövesdi Szilárd a magyar diplomácia sikerének is nevezett.

Most már „csak” ki kell alakítani az útvonalat. E célból infrastruktúra-fejlesztésekkel fel kell számolni a szűk vasúti keresztmetszeteket, le kell bontani az adminisztratív akadályokat. (A keleti korridorokon tíz óra fölötti, a nyugatiakon két óra alatti a határátlépés.)

A GYSEV végzett a pályái néhány szakaszán a Borostyánhoz kapcsolódó beruházások egy részével. Mosonszolnok és Csorna között, valamint Porpác és Csorna között 2015-ben villamosította a szakaszokat, Szombathely és Zalaszentiván között egy évvel később, továbbá bevezette a központi forgalomirányítást és ellenőrzést Csornán és Szombathelyen. Hátravan a szombathelyi állomás infrastruktúrájának fejlesztése, a Rajka–Hegyeshalom szakasz felépítményeinek a cseréje, de máshol is szükség lesz felépítménycserére, állomásfelújításra. Az RFC-k létrehozásáról a vasúti áruszállítás versenyképességének javítása érdekében döntött az EU. E folyosókon jobban összehangolják a fuvarozás feltételeit, egyszerűsítik a nemzetközi tehervonatok infrastruktúrához való hozzáférését.

HÍRARCHÍVUM