mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2181/html/fapados-nyaralas-a-m.html

Fapados nyaralás a MÁV-Starttal

Írta: ,

Napi rendszerességgel indít retró járatokat a hazai vasúttársaság az Adriához

Este felülsz a vonatra, és reggel leszállsz egy tengerparti fürdőhelyen, oda-vissza 15 ezer forintért - hirdeti a magyar vasúttársaság a honlapján. A MÁV-nál szinte szó szerint értelmezik a fapados konstrukciót: az akcióban szereplő, közel negyvenéves személyvagonok padjai szinte már-már szálkásak, a kényelem hiányáért az alacsony ár kárpótol.

A nyári szünet kezdetéhez igazítva naponta indít éjszakai vonatokat a MÁV-Start a Ljubjana-Koper-Opatija, illetve Zágráb-Split vonalakon a szlovén és a horvát tengerpartra. Az ülőhely ára menettértiként 49 euró, ehhez jön a helyjegy, vagy a fekvőhelyes megoldások 10-50 euróig. A slágertermék nyilvánvalóan az 50 (Splitbe 80) eurós vonatjegy, de még a vasúttársaság is felhívja a figyelmet, hogy ez szolgáltatás nem éppen XXI. századi: a honlapon "egy kicsit retróként" van feltüntetve. A vasúti kocsik a MÁV szerint klasszikus, faburkolatú járművek, valójában 1980- ban, az NDK-ban épített személyvagonok. Légkondicionáló berendezés nincs, ahogy wifi vagy telefontöltő sem, büfékocsira se számítsunk, azaz ki-ki azt eszik-iszik, amit magával visz.

A hazai vasúttársaság kommunikációjából - a honlapon tegezik az olvasót - kitűnik, hogy egyetemistáknak, fiatal felnőtteknek szánták ezt a konstrukciót, akik feltehetően jól elvannak műbőr üléseken is, ha van elég ital és jó a társaság. A romkocsmahangulatban elrepül az a 13-14 óra.

Akik éjszaka aludni szoktak, azok felárért választhatják a fekvőhelyes és a hálókocsikat. Ezek ugyancsak nem a legutolsó divat szerint készült konstrukciók. A MÁV a fekvőhelyes kocsikat az ifjúsági szállásokhoz hasonlítja, amelyekben egymás fölött három szinten vannak a priccsek, és ahol minden utas kap egy ágyneműs pakkot, míg a hálókocsikban úgymond "kényelmes méretű", és beágyazott fekvőhely található (egy, kettő vagy három), és kézmosó is akad. A hálókocsis utazást azonban már nem fapados áron kínálják, a kétágyas kabinban több mint 20 euró ágyanként és irányonként a jegyár, vagyis az alapár csaknem kétszerese. Cserében valóban van esély rá, hogy az utas alvással töltse az éjszakát, és reggel kipihenten érkezzen meg az Adria partjára. Ilyenkor kétségkívül megspórolja az éjszakai szállás árát, s már reggel a tengerparton van, míg a busszal vagy személyautóval közlekedők csak délután érkeznek meg.

Ha összevetjük a vonatos megközelítést a közútival, sok érv hozható fel az előbbi mellett. Bár a vasút általában lassúbb, ez a hátránya az éjszakai üzemmódban nem zavaró. A horvát tengerparti szállások többségénél szombaton van turnusváltás, emiatt aznap az autópályán gyakran van tumultus. A vasúttal ez is elkerülhető. A vonatjegy gyakran drágább a közúti közlekedéshez viszonyítva, azonban a hálókocsis megoldás gazdaságossá teszi. Az autóval szemben azonban egy vonatkozásban biztosan alulmarad: megérkezés után helyi közlekedési eszközöket kell igénybe venni. Tekintve, hogy a mobiltelefonálás és böngészés június közepétől Horvátországban is itthoni áron vehető igénybe, a helyi busztársaságok menetrendjei is könnyen hozzáférhetővé válnak.

A horvát és a szlovén tengerpartra már alig ötven euróból kijön egy retúrjegy

HÍRARCHÍVUM