mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2209/html/ujabb-kontenervonat-.html

Újabb konténervonat jött Kínából

Írta: ,

A vasúton beérkező árut már kamion viszi nyugatra. Hetente, kéthetente érkezhet a BILK-re konténervonat a kínai Csangsa tartományból, az első szerelvény már befutott.

A BILK Kombinált Terminálra futott be a kínai Csangsa tartományból útnak indított, 41 vagonból álló szerelvény. Ez az első olyan konténervonat, amely a tartományból Budapestre érkezett. A néhány nappal ezelőtti esemény csak mintegy másfél hónappal követett egy hasonlót, akkor a Csepeli Szabadkikötő fogadott egy vonatot. Mindkét szerelvény a kínai áru nyugati exportjára szolgáló selyemúton érkezett. A mostani 16 nap alatt ért ide 20 magyar és nemzetközi vállalat kereskedelmi termékével. Ez a fuvaridő legalább 10-15 nappal rövidebb, mint egy átlagos konténerszállító hajóé a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének beszámolója szerint.

A vonatot a Gibhli Kft. érkeztette, és e társaság gondoskodik arról is, hogy az áru ezt követően közúton eljusson az európai megrendelőkhöz. A további szerelvények hetente, kéthetente érkezhetnek a tartományból. (A Gibhli három magyar magánszemély és - közvetve - a kínai Shandong Imperial International Investment Ltd. tulajdona a hivatalos cégadatok alapján.)

A mostani, "vonatról kamionra" megoldás olyannyira általános a BILK-en, hogy a terminált akár a vasúti konténerek Bermuda-háromszögének is nevezhetnénk. "A BILK-re vonattal érkező konténerek közül eddig egyet sem vittek el onnan vasúton, csak közúton" - jellemezte a hazai vasúti áruszállítás versenyhelyzetét nemrég Kovács Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatóságának elnöke a Hung rail közelmúltban tartott konferenciáján. A szakember szerint meg kell találni azokat az eszközöket, amelyekkel az idetelepülő külföldi vállalatok rábírhatók arra, hogy áruikat vasúton szállítsák. A Hungrail már összeállított egy vasúti versenyképesség- javító csomagot. A BILK Logisztikai Zrt. persze nem a vasútban és nem is a közútban érdekelt: elsősorban ingatlant ad bérbe. Földterületének 10 százalékán vasút, 20 százalékán konténerterminál működik, a fennmaradó 70 százalékon pedig a társaság saját üzemeltetésében folyik az ingatlanhasznosítás. Ez 160 ezer négyzetméter raktár- és 20 ezer négyzetméter irodakapacitást jelent.

Csepel előretört

Már működik a németországi hátterű Metrans Kft . által 50 millió euróból kialakított új, csepeli intermodális terminál. A vasúti és a közúti fuvarozást kombináló új, 165 ezer négyzetméteres létesítmény közel két év alatt készült el. Erőssége, hogy az észak-európai kikötők és Délkelet- Európa fontos közlekedési útvonalainak metszéspontjában alakították ki. A fejlesztéssel mintegy 200 új munkahely jött létre (még nincs minden állás betöltve), és beszállítói lehetőség nyílik a helyi vállalkozóknak. Hat vágányon rakják át az árut, és két vágányon továbbítják az üres konténereket a tárolóba. A Metrans hazai konténerforgalma a beruházás révén évi 170 ezerről 250 ezerre nő, és a társaság havi 250 vonatot tud majd kezelni. A Metrans a trimodális szállításra, vagyis arra készül, hogy a Dunát is bekapcsolja a konténerszállításba.

HÍRARCHÍVUM