mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2259/html/magyarorszag-lehet-a.html

Magyarország lehet a régió egyik logisztikai központja

Írta: ,

Sokéves várakozást követően most megérett a helyzet arra, hogy Magyarország a geopolitikai helyzetéből adódóan a közép-kelet-európai térség logisztikai központjává váljon

 Az Európai Unió piacán belül és kívül az elmúlt két-három évben történt változások - orosz embargó, migránsválság, gazdasági termelési súlypontok átrendeződése, pireuszi kikötő hosszú távú kínai bérlete stb. -, hatására a Magyar Kormány és a magyarországi logisztikai szolgáltatók egymást erősítve érdemben is léptek annak érdekében, hogy a Kínából az EU-ba áramló áruforgalom egy része Magyarországra érkezzen, és innen osszák szét a kelet-európai térségbe.

Az elmúlt hónapokban az MLSZKSZ tagvállalatainak szervezésében elindult a Kínából vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé. A vonatok három útvonalon - Fehéroroszország/Lengyelország, Ukrajna, Pireusz - heti rendszerességgel érkeznek Magyarországra az Ekol Logistic Kft., a GHIBLI Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. közreműködésével. A cél az, hogy az északi irányból érkező konténer irányvonatok útvonalát úgy szervezzék, hogy azok a záhonyi határbelépőt használják és vegyék igénybe a Záhony Port Zrt. konténerátrakási képességeit. A kínai konténervonatok többsége a BILK Kombiterminált használják, egy kisebb részük pedig a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára érkezik.

A kínai vasúti konténeres forgalom magyarországi vonzásának egyik kulcspontja, hogy a magyar vámhatóság példaértékű rugalmassággal áll hozzá a távol-keleti konténeres forgalom kezeléséhez. A NAV által, a jogszabályok betartásával kialakított új technológia érdemben segíti a konténerek gyors szabadforgalomba helyezését és átengedését az unió országaiba azzal, hogy a konténerek okmányainak ellenőrzését már akkor megkezdik, amikor azok elindulnak a feladóállomásokról. Így a kínai áru a vámkezelést követően gyorsan tovább haladhat a célországok felé, amely növeli hazánk logisztikai versenyképességét.

A forgalmi előrejelzésekből jól látszik, hogy az előbb említett irányokból - a jelenleg még eltérő gyakorisággal - érkező kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számíthatunk - mondta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke szerint amennyiben a forgalom állandósul és nő, akkor a budapesti terminálok mellett - forgalomtól függően - a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálokat is be lehet kapcsolni a forgalom bonyolításába, hogy a kínai ügyfelek gördülékeny, gyors és zavartalan kiszolgálása biztosított legyen. Emellett a fogadó terminálokon javasolt bevezetni a röntgenkapus ellenőrzést, amely gyorsítja a hatósági ellenőrzés folyamatát, illetve növelni kell a kelebiai vasúti határátlépő technológiai kapacitását. Meg kell vizsgálni annak lehetőségét is, hogy a Budapesten alkalmazott kínai konténeres vámkezelési gyakorlat milyen feltételek mellett működhet a vidéki terminálokon - hangsúlyozta Fülöp Zsolt.

HÍRARCHÍVUM