mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2271/html/indulasa-ota-vesztes.html

Indulása óta veszteséges a felcsúti kisvasút

Írta: ,

Úgy tűnik, soha nem fog megtérülni a beruházás, a kormány mégis újabb milliárdokat szán a vasútvonal meghosszabbítására

indulasa-ota-vesztes

Az Atlatszo.hu még július elején közadatigénylésben kérte ki a Vál-völgyi kisvasutat üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványtól a kisvonattal kapcsolatos bevételek és kiadások listáját, melyet most megkaptak.

A számokból kiderül, hogy bár voltak hónapok, amikor a jegybevétel meghaladta az üzemeltetési költséget, de 2016-os indulása óta 4,1 millió forint veszteséget termelt a vasút.

Ennek ellenére Lázár János még július közepén is azt nyilatkozta, hogy megtérülő beruházásról van szó. "Én úgy gondolom, ha Magyarországon egy fél év alatt 20 ezer ember használ egy kisvasutat, az megtérülő dolog. Én ebben semmi kivetnivalót nem látok, ez egy politikai hecckampány, ha nem Felcsúton épült volna a kisvasút, akkor senkit nem érdekelne. Csak Orbán Viktor miniszterelnök miatt érdekes."

Egy július végi Magyar Közlönyből az is kiderült, hogy a kormány további 8,5 milliárd forintbólfejleszti a turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutakat. A pénzből a Bicske–Felcsút Puskás Akadémia szakaszt is megtervezik, az alcsútdobozi arborétum és a Vértesacsa közötti szakaszra pedig megvalósítási tanulmányt készítenek.

Mészáros Lőrinc a saját lapjának beszélt a bővítésről, a tanulmányt elvileg a MÁV készíti. A vasúttársaság egyelőre hallgat a részletekről.

 Nemrég vettük észre, hogy a Fejér Megyei Hírlapnak még márciusban azt nyilatkozta Mészáros Lőrinc, hogy a MÁV hatástanulmányt készít a Bicske és Székesfehérvár közötti korábbi vasútvonal jelenlegi állapotáról. Mint ismert, az egykoron működő vonal egy részén, Felcsút és Alcsútdoboz között zakatol a Puskás Akadémia uniós százmilliókból építtetett kisvasútja, aminek a bővítése régóta téma, a miniszterelnök is tett már rá utalást.

A felcsúti polgármester azt mondta, hogy az általa vezetett Puskás Akadémia és a megyeszékhely, Székesfehérvár önkormányzata is azt szeretné, ha összeállna a teljes vonal, amely Lovasberény és Fehérvár között elvileg működőképes, bár normál nyomtávú, viszont Bicske és Felcsút között keskeny nyomtávú, miközben elég rossz és hiányos. Mészáros azt is felvetette, hogy a keskeny és a normál nyomtávról át lehetne szállni, jelenleg vizsgálják ennek a lehetőséget és a várható költségeket.

 Van annak valami bája, amikor Mészáros Lőrinc a saját lapjának nyilatkozik – a Fejér Megyei Hírlap is benne van abban a portfólióban, amely tavaly Mészáros Lőrinc érdekeltségéhez került –, ráadásul a cikket a saját sajtósa írja, de legalább megszólaltatnak mást is: Székesfehérvár polgármestere, Cser-Palkovics András – ki hinné? – támogatja a beruházás tervét.

Ha pedig Mészáros Lőrinc azt mondja, készül egy újabb hatástanulmány, az minden bizonnyal úgy is van, de mivel a milliárdos polgármester kijelentette, hogy a dokumentum elkészültéig költségekről egyáltalán nem beszélnek, próbáltunk máshonnan megtudni részleteket. Első körben a Magyar Államvasutakat kérdeztük egyebek közt arról, hogy pontosan kitől kapta a megbízást a MÁV a hatástanulmány elkészítésére, mekkora ennek a költsége, az állami vállalat szakemberei végzik-e a munkát, vagy esetleg kiadták külsős cégnek. Feltettünk technikai jelegű kérdéseket is, mint például: ha a széles nyomtávú részek nem alkalmasak már a felújításra, akkor meddig érdemes a keskeny nyomtávú szakaszt kiépíteni és meddig a széleset. Okosabbak nem lettünk a válasz után, amelyet pontosan idézünk: „A Bicske-Székesfehérvár vasútvonal lehetséges fejlesztésére vonatkozó irányvonalak, ezáltal a megkeresésében említett konkrét információk a jövőben meghozandó kormányzati döntések függvényei. A döntést követően tudjuk megadni a konkrét válaszokat a feltett kérdésekre.”

Megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is – a lehetséges bővítésre vonatkozó korábbi előtanulmányt ők közbeszereztették –, ahol jelezték, hogy a kérdések megválaszolására a MÁV a kompetens, de legalább ők válaszoltak, nem úgy, mint Révész Máriusz, aki a kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosként a kisvasutak népszerűsítéséért és fejlesztéséért is felel.

A bővítés már régóta téma, első körben úgy tűnt, hogy Etyek felé terjeszkedne a kisvasút, de ott a helyiek ellenállása egyelőre megakasztotta a tervezést. Legutóbb a Felcsút és térségéért felelős miniszterelnöki biztos, Tessely Zoltán nyilatkozott a témában lapunknak: ő azt szorgalmazná, hogy a kisvasutat első körben Bicskével kössék össze, így az bekapcsolódhatna a Bicske–Budapest elővárosi szakaszba.

HÍRARCHÍVUM