mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2319/html/epulhet-lazar-janos-.html

Épülhet Lázár János négyes metrója

Írta: ,

Nyolcvanmilliárd forintból kezdik el építeni a Hódmezővásárhelyi tram-traint. Naponta 5000-20000 ember használná a Szegedig és vissza közlekedő hibrid járművet

epulhet-lazar-janos-

A kormány döntött a Hódmezővásárhely-Szeged- Szabadka tram-train (kb helyi érdekű vasút) építésnek elkezdésről. Az induló költségvetés 80 milliárd forint, ám a budapesti négyes metróhoz hasonlóan a végleges költségek ennél még lényegesen magasabbak lehetnek. A tram-train a városban villamos üzemben közlekedik, míg a városon kívül vasúti szabályok vonatkoznak rá. Mivel a Hódmezővásárhely-Szeged vonalat nem akarják villamostani, ezért van szükség a hibrid-dízel szerelvényekre.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint 17,6 milliárd forint értékben 8 darab tram-traint vagyis dízel-elektromos hibrid üzemű szerelvényt szereznek be. A szegedi járműtelep építésre 5 milliárd forintot szavazott meg a kormány, míg a Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútvonal építésére és a meglévő 22 kilométeres vonal felújításra 48,6 milliárd forintot szavazta meg. A pénzből felújítanák az algyői vasúti hidat, illetve a vonal új biztosítóberendezést kapna. További 1,2 milliárdot különítetek el egy új vegyes forgalmú Tisza-híd tervezésre – vagyis a híd építésének tízmilliárdos költsége még nincs benne a tervezet keretben.

A kormányhatározat szerint további 3,2 milliárdot költenek a Szeged-Békécsaba és a Szeged-Röszke-Szabadka vasútvonal szűk keresztmetszeteinek kiváltásra – pontosabban itt is csak az előkészítésre elegendő a pénz – vagyis e projektelemnél is borítékolható a tízmilliárdos többletkiadás.

A beruházás alsó hangon 80, de a kapcsolódó beruházásokkal, költségtúllépésekkel akár 130-150 milliárd forintba kerülne. Szeged és Hódmezővásárhely között naponta 15 ezer ember utazik közösségi közlekedéssel (autóbusszal), de jelentős gépkocsiforgalom a kép város között. Így a tram-train megépülése után napi 5000-20000 napi utassal lehetne számolni, ami komoly aggályokat vett fel a projekt megterülésévél kapcsolatban – akárcsak a már idézet budapesti 4-es metró esetében. A kérdés itt is az, hogy az autóforgalomtól tudnak-e utasokat elcsábítani.

HÍRARCHÍVUM