mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2345/html/bajat-es-szabadkat-v.html

Baját és Szabadkát vasút kötné össze

Írta: ,

Három év alatt 3,5 millió - nyolcvan százalékában az EU által finanszírozott - eurót költenek a Szabadka- Baja vasútvonal műszaki dokumentációjának kidolgozására

A határon átnyúló együttműködési program keretében a Szeged-Szabadka- Bácsalmás-Baja vasútvonal előkészítésének részeként most indított projekt nyitókonferenciáját tartották tegnap Bácsalmáson. A következő években egyebek mellett módosítják a települések területrendezési terveit, az érintett helyhatóságok évente találkoznak, míg a két ország vasúttársaságaival gyakorlatilag folyamatos lesz az együttműködés a vajdasági kormány vezetésével és a Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft. (DKMT) partnerségében megvalósuló együttműködés során.

- Már két hasonló projektben együttműködtünk a DKMT-vel, ezzel a munkával kompletté válik a műszaki dokumentáció a teljes szakaszra és alapul szolgál a vasútvonal kiépítéséhez. A vasúti pálya 97,6 kilométeres lesz - Szegedtől Szabadkáig 39 kilométer - egyvágányú, villamosított, 22,5 tonna tengelyterhelésű, lakott területen kívül az utasszállító vonatok 160, a teherszállítók 100 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd. Cél a régió megközelíthetőségének javítása, valamint az áruszállítás közútról vasútra terelése, egyúttal az Adria és a Fekete-tenger összekötése, hiszen így Fiume és Constanþa között teremtődik kapcsolat - fogalmazott a rendezvény sajtótájékoztatóján Nenad Grbiæ, a vajdasági kormány közlekedési titkára.

Érzékeltetve a változás nagyságát elmondta: ma Szegedről két és fél óra alatt lehet Szabadkára vonatozni, a korszerűsítés után a menetidő 20 percre csökkenhet.

Csókási Eszter Anna, a DKMT Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: a Magyarország-Szerbia Határon Átnyúló Együttműködési Program stratégiai projektjéről van szó. A korábbi projektek során elkészült a megvalósíthatósági tanulmány, majd a Szeged-országhatár szakaszra szóló engedélyes terv, a MÁV Zrt. megkapta erre a szakaszra az építései engedélyt, a forrás rendelkezésre állása esetén elkezdődhet az építés. Az országhatár- Szabadka szakasz ötletterve is kész, ahogy a Szabadka- Baja szakaszra is, a Csikéria-Bácsalmás-Baja szakaszra pedig két éve megkapták a környezetvédelmi engedélyt. Immáron a cél: a Szabadka- Bácsalmás-Baja szakaszra is komplett építési engedély legyen. Hogy mikorra és mennyiért valósulhat meg a vonal korszerűsítése, arra pontos válasz ma még nem adható. Annyi tudható, hogy korábbi becslések során 90 millió eurós nagyságrenddel kalkuláltak a szakemberek.

A konferencián Pásztor István, a Vajdaság képviselőházának elnöke megnyitójában kiemelte, hogy a projektben résztvevők állhatatossága vezetetett oda, hogy a nehézségek ellenére előre halad ez a projekt, ami nem regionális, hanem a legmagasabb szinten támogatott, ahogy ezt a 2015-ös szerb-magyar közös kormányülés is bizonyította. Mosóczki László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a tervek elkészültével Brüsszelben kell lobbizni a megvalósításhoz szükséges pénzért.

A tanácskozáson további szakemberek arról szóltak, hogy a tervek hogyan illeszkednek a MÁV, Bács-Kiskun megye és Szabadka fejlesztési elképzeléseihez, továbbá az előzményekhez.

Új egyezményeket kell kötni

Kern Imre, a szerb közlekedési tárca államtitkára a tervezett beruházásaikról szólva elmondta: Szabadka újból vasúti csomópont lesz, összekapcsolja az észak-déli vonalakat, ezáltal a Duna és a Tisza közötti kapcsolat is megteremtődik. Ez a szabadkai gazdasági övezet érdekeit is szolgálja, itt tavaly 560 millió eurós forgalmat értek el, idén pedig meghaladja az 1 milliárdot az övezet, amivel az ország második ilyen központjává válik. - Ezekkel párhuzamosan a vasúti közlekedés területén új egyezményeket kell kötni, amivel biztosítani kell a gyorsabb szállítást, mert értelmetlen kiépíteni a gyorsvasutat, ha a Szeged és Szabadka közti út 40 perc, de a határon egy órát kell várni - fogalmazott az államtitkár.

HÍRARCHÍVUM