mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2352/html/egyre-tobb-a-serult-.html

Egyre több a sérült utas - A vonat nem vár, pláne nem játszótér

Írta: ,

A felelőtlenség és a figyelmetlenség a megszaporodott utasbalesetek legfőbb okai
 

 

Vonaton utazni nem csak kényelmes, biztonságos is, az utasbalesetek száma azonban növekedett az elmúlt időszakban: évente száznál is több történik vasúti területen. A MÁV a tendencia megfordításának érdekében 2015-ben országjáró kampányt indított, amely szerdán érkezett Mátészalkára.

Fókuszban a diákok
A kampány legfontosabb célja a vonattal iskolába járó tanulók figyelmét felhívni a vasúti közlekedés biztonsági szabályaira. Mátészalkán ez különösen fontos, ugyanis az állomás közelében található egy középiskola, amelyet szabályosan csak kerülővel lehet a városközpont felől megközelíteni.
A város pedagógusai kihasználták az alkalmat: annyi általános és középiskolás osztály váltotta egymást a rendezvényen, hogy idő szűke miatt elmaradtak a filmvetítések. A mulasztás szerencsére könnyen pótolható, a film az oktatási intézmények rendelkezésére áll.

– Nem a vasúti, hanem az utasbalesetek száma növekedett – emelt ki egy fontos különbséget érdeklődésünkre Pinte János Roland, majd hozzáfűzte: a kampánykörút a nagyobb forgalmú állomásokat érinti, Nyíregyháza tavaly került sorra, Záhonyban pedig hétfőn okulhatnak mások hibáiból az érdeklődők.

Kihajolni veszélyes!
A MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Területi Vasútbiztonság Debrecen munkatársa sorozatban tartotta az előadásokat, a szabályok fontosságát megtörtént esetekkel támasztva alá. Hangsúlyozta: a vasút veszélyes üzem, ezért körültekintően kell viselkedniük azoknak, akik utazás miatt vagy egyéb okból a területén tartózkodnak.

– Akit megtanítanak rá, hogyan szálljon le mozgó járműről, illetve hogyan szálljon fel rá, azt is érheti munkahelyi baleset. Aki viszont nem tanulta, mégis megpróbálja, nagy veszélynek teszi ki magát – az ilyen balesetek többségében koppan a fej, s ez gyakran vezet temetéshez – kezdte az egyik legveszélyesebb szabálytalansággal a balesetvizsgáló. – Amíg mozog a vonat, ne hajoljunk ki az ablakon, és semmiképpen se nyissuk ki az ajtót! Előfordult, hogy valaki szaladgálás közben elveszítette az egyensúlyát a mozgó vonaton, s a falról visszapattanva kilökte utastársát a nyitott ajtón. Némelyik vasúti kocsi ajtajának sebességfüggő reteszelése van, azaz mozgás közben nem lehet kinyitni. Megesik, hogy az utas menet közben szeretne kinyitni egy ilyen ajtót, pánikba esik, amikor nem sikerül, s mire eljut egy másik ajtóhoz, a vonat már indul is.

Otthagyhatjuk a fogunkat
– A vonatokat a váróterem felől kell megközelíteni. A vágányokon átkelve mindig figyeljünk, különösen fülhallgató és telefon használatakor! A sínek csúsznak, és a távolságuk épp akkora, hogy a figyelmetlenek botlás estén foggal érik el a másik sínszálat – említett egy fogtechnikusoknak kedves, tipikus esetet a szakember.

– Egy óránként 80 kilométeres sebességgel haladó tehervonatnak egy kilométerre van szüksége a megálláshoz – érzékeltette Pinte János Roland a vasúti átjárók veszélyességét, az elsodrási határral kapcsolatban pedig felidézte: egy fiatal ugyan megállt a vágány előtt, ám lehajolt az elejtett telefonjáért – a fej és a mozdony sarkának találkozása tragédiával végződött.

Szó esett arról, miért életveszélyes felmászni a vasúti járművek tetejére vagy a 25 ezer volt feszültségű felsővezeték tartóoszlopaira, és arról is, miért tilos a vasút területén kerékpározni.

Jobb ma egy morcos tanár…
Az utasbiztonsági roadshow rendezvényeibe bevonják a helyi rendőrkapitányságokat is, ezúttal Bodó Sándor őrnagy szólt a csoportokhoz.
– Késsetek az iskolából! – szólította fel a diákokat a Mátészalkai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője. Természetesen kizárólag azokra az esetekre gondolt, amikor a tanulók meggondolatlanul, például üzemi területen átkelve igyekeznek időt nyerni, hiszen egy morcos pedagógussal mindenképpen jobban járnak, mint egy esetleges balesettel.

– Sokan nem tartják be, pedig egyszerű szabály: azon az oldalon kell leszállni, amerre a peron van – folytatta az előadó, és hozzátette: akik másképp döntenek, gyakran végzik törött bokával, ráadásul a szerelvény is továbbindulhat, miközben megkerülik.

– A vonatdobálások száma szerencsére csökkent, sokan tudják, milyen veszélyes ez; sajnos gyerekhalál is előfordult már emiatt – említette Bodó Sándor, aki sok más mellett kitért a vészfékhasználat indokolt eseteire, az utastársak segítésének fontosságára, végezetül pedig felajánlotta: minderről szívesen tartanak előadást rendkívüli osztályfőnöki órák keretében is.

A diákok egy totó kitöltésével bizonyíthatták, hogy jól figyeltek az előadók szavaira, s ekképp nem csak hasznos ismeretekkel, kisebb ajándékokkal is gazdagodtak.

HÍRARCHÍVUM