mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2365/html/egy-oraval-csokkenhe.html

Egy órával csökkenhet majd a menetidő

Írta: ,

Borsod-Abaúj-Zemplén – Régi vágya válik valóra a zemplénieknek a vasúti pálya teljes felújításával

egy-oraval-csokkenhe

Az ország és a megye egyik legforgalmasabb, ezáltal legfontosabb vasútvonala, a Budapestről Miskolcon és Sátoraljaújhelyen át az országhatárig futó 80-as számú legneuralgikusabb része a Mezőzombor és Sátoraljaújhely között futó egyvágányú fővonal, amely évtizedek óta megérett a megújításra. Jelenleg Mezőzombor és Olaszliszka-Tolcsva állomások között – a felújítások eredményeképpen – óránként 100 kilométer, Olaszliszka-Tolcsvától Sátoraljaújhely állomásig óránként 80 kilométer az engedélyezett vonatsebesség. Folyamatban van – jelenleg hatósági engedélyre vár – az Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak közötti vonalszakaszon az engedélyezett sebesség óránkénti 100 kilométerre történő emelése.

Ez téma volt a megyei közgyűlés legutóbbi ülésén is, ahol a képviselők tájékozódhattak a helyzetről.

Egy órával hamarabb…
A 46 kilométernyi pálya erősen felújításra szorul. A pálya nagyobb sebességre alkalmas átépítése a Mezőzombor és Bodrogkeresztúr állomások közötti vonalszakaszon kezdődött meg 2012-ben. 2014 és 2016 között Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomásközök újultak meg.

Idén folytatódik a vágány­átépítés Sátoraljaújhelyig, és megkezdődik a vonalszakasz villamosítása, illetve a biztosítóberendezések kiváltása – hallhatták a képviselők. Az állomásokon található mechanikus berendezések helyett új, korszerű elektronikus biztosítóberendezések és a központi forgalomirányító rendszer kiépítése kezdődött meg. A teljes átépítés után Bodrogkeresztúr, Olaszliszka-Tolcsva és Sárospatak állomások távkezelését Sátoraljaújhelyről oldják meg.

A munkálatok ideje alatt szakaszosan vonatokkal, illetve vonatpótló autóbuszokkal történik majd a személyszállítás. Ha befejeződik a teljes felújítás és villamosítás, régi vágya valósul meg a zemplénieknek, hiszen egy órával csökkenhet a menetidő a fővárosig.

 A 80-as vonal Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti 46,3 kilométeres szakaszának felújítása és villamosítása által fél órával csökkenhet a menetidő a zempléni határváros és a főváros között | Forrás: NIF Zrt.

Forrás hiányában halasztva
A 80-as vonal másik részén, amely Budapest és Miskolc között fut, az engedélyezett sebesség óránkénti 120 kilométer, amely a pálya nem túl jó állapota miatt bevezetett állandó és ideiglenes „lassújelek” miatt csak részben alkalmazható. A pályaállapot romlásához erősen hozzájárul, hogy Bükkábrány és Visonta között nagy mennyiségű – évente 3,7 millió tonna – lignitet szállítanak a bükkábrányi bányából a visontai erőműbe. Úgy tudjuk, a Mátrai Erőmű ezt a mennyiséget növelni szeretné az elkövetkező években.

Kiemelt karbantartási és felújítási munkák keretében az utóbbi években a 80-as vonal több vonalszakasza is megújult itt is MÁV-os saját forrásból (Hatvan és Nagyút, valamint Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád állomások között), továbbá uniós forrás bevonásával átépítették a Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád közötti jobb vágányt. A szakaszon további felújítást tervezett erre az évre a vasúttársaság, de forráshiány miatt elhalasztották. A lignitszállítás miatt erősen terhelt bal vágány Mezőkeresztes-Mezőnyárád és Nagyút állomások közötti szakaszának felújítása csak a következő időszakban várható.

HÍRARCHÍVUM