mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2499/html/az-osztrak-vasutnak-.html

Az osztrák vasútnak tíz éve adták el a MÁV Cargót

Írta: ,

Épp egy évtizede került a magyar állami vasút tulajdonából az osztrák állami vasúthoz a magyar tehervasúti cég, a MÁV Cargo

Az azóta is vitatott privatizáció eredményeként létrejött Rail Cargo Hungaria mára a nemzeti vasúttársaság legnagyobb versenypiaci megrendelőjévé vált.

Tíz évvel ezelőtt, 2008 januárjában, a Gyurcsány-kormány működése idején zárult a magyar privatizáció történetének egyik legvitatottab magánosítási folyamata, a MÁV Cargo Zrt. eladása. A vevő, az osztrák állami vasútvállalat (ÖBB) több másik pályázó ellen licitálva 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV árufuvarozó leányvállalatáért. A MÁV a korabeli piaci viszonyok között magas árat kapott a cégért, azonban a magyar állami vasúttársaságnak máig hiányzik a jelentős üzleti eredményt hozó szállítmányozó cég. Ugyanakkor tény, hogy az akció a gazdasági világválság kezdetén zajlott le. A privatizáció aláírásakor már erősen visszaeső áruforgalom mellett a vevő csak egyet tehetett: a szerződés értelmében fenntartotta a cég működőképességét, miközben megkezdte a MÁV Cargo működésének racionalizálását, az elöregedett vagonpark korszerűsítését és az egyik legfiatalabb mozdonyflotta felépítését. A Rail Cargo Hungaria (RCH) a kezdeti viták után számos megállapodást kötött a magyar kormánnyal és a MÁV Zrt.- vel, és megőrizte piacvezető pozícióját.

Az RCH fenntartotta költséges egyes kocsi szolgáltatását, amivel gyakorlatilag közszolgáltatás jelleggel biztosítja a magyarországi kis- és közepes vállalatok termékeinek eljuttatását nyugati piacaikra. Emellett a cargocég lett a MÁV legnagyobb versenypiaci megrendelője. Vontatási, tolatási és állomási szolgáltatások igénybevételével, a vasúti infrastruktúra használatával összefüggő tevékenységével több ezer MÁV-munkavállaló foglalkoztatását biztosítja. Budapesti központtal működik a cégcsoport kilenc országban vontatási szolgáltatásokat nyújtó vállalata, a Rail Cargo Carrier. A budapesti Rail Cargo Terminal - BILK a Pireuszból érkező kínai konténervonatok közép-európai logisztikai elosztóközpontja.

 

HÍRARCHÍVUM