mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2559/html/nalunk-epult-europa-.html

Nálunk épült Európa legdrágább vasútvonala

Írta: ,

Nálunk épült Európa legdrágább vasútvonala - csak éppen nem váltja be a hozzá fűzött reményeket

Egy sok-sok milliárdos vasútfelújítástól jogosan várnák az utasok a szolgáltatás színvonalának megfelelő biztosítását. Vagy rosszul gondolom?

Kis országunk területén viszonylag régóta közlekedünk vonattal (Köszönet érte, MÁV!), és bizonyára sokunk életét megkönnyíti, hogy csak felpattanunk a legközelebbi állomáson a szerelvényre, és a jó kis - télen fűtött, nyáron hűtött - kocsiban, kényelmes körülmények közt hipp-hopp eljutunk oda, ahol a madár se jár.

Ideális esetben ez így is van. De vajon nem vagyunk-e még túl messze az ideálistól? A következő néhány bekezdés alapján döntse el mindenki maga, hogy az ár-érték megfelelő aránya mennyire valósul meg az ország egyik frekventált, turisták által is előszeretettel látogatott térségében.

A tények: Budapest-Nyugati - Esztergom vasútvonal felújítása. A projekt 2008-ban indult, azaz tíz éve, mégpedig az Újpesti vasúti híd felújításával. A vasúttársaság aztán nem siette el a dolgokat, hiszen a vonal további felújítása csupán 2013-ban kezdődött meg.

A közel 80 milliárd forintból, 2 év alatt felújított, Budapest-Esztergom közötti pályát 2015. augusztus 20-án adták át.

A vasútvonal felújítását eredetileg 2013 év végi határidővel tervezték, de a projekt különböző okok miatt háromszor fél évet csúszott.

A vasútvonal uniós forrásokból történő rekonstrukciója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lett, a felsővezeték-hálózatot viszont a MÁV maga akarta kiépíteni. Az előkészítésre sikerült is 1,6 milliárd forintot elkölteni. Ám miután a vasúttársaság sajna nem boldogult a feladattal, visszapasszolta a NIF-nek, így viszont ez a munka nem készülhetett el a pálya felújításával párhuzamosan. A vonal azóta is nyeli az EU-s milliárdokat.

A pályán 2015-ben kezdtek el dízelvonatokat közlekedtetni, akkor ott tartottunk, hogy 107 milliárdnyi uniós és hazai költségvetési támogatást ítéltek meg a projektnek.

A rendelkezésre álló adatok alapján ebből legalább 78 milliárdot el is költöttek.

A vonal villamosításával 2017 októberében készültek el, de a mai napig mindössze egy, azaz egy jobb gyorsulású, környezetbarát Stadler Flirt csuklós villamos motorvonat közlekedik rajta, a többi változatlanul Siemens Desiro típusú dízel-hidromechanikus hajtású ikermotorkocsikból álló szerelvény.

Dobálózunk itt a milliárdokkal, de a probléma még mindig nem világos. Mi lehet a gond azon kívül, hogy Európa legdrágább vasútvonala jelentős csúszással (sem) készült el?

Meg persze azon kívül, hogy az R-Kord Kft. nettó 7,65 milliárd forintért végzett kiegészítő biztosítóberendezési munkákat a vonalon, holott a NIF eredetileg nettó 6,95 milliárdra becsülte a beruházást? Persze, persze, a hozzáértés! Hiszen az R-Kord Kft-nek nem ez az első vasúttal kapcsolatos megbízása. Részt vesznek a dél-balatoni vasútvonal 73 milliárdos felújításában és a Szombathely-Zalaszentiván vasútvonal 14 milliárdos villamosításában is. A Pécs-Dombóvár szakaszon pedig 2,5 milliárd forintért telepítenek forgalomirányító berendezést. Szóval, megvan a kellő szakértelem...

Mielőtt a probléma miértjére válaszolnék, néhány mondatban bemutatnék egy Facebook csoportot, aminek - lévén, hogy nekem is az érintett vasútvonal mentén van szerencsém (?) lakni - magam is tagja vagyok.

A "10-es út" elnevezésű nyilvános csoport 13.088 tagot számlál.

Eredetileg azért jött létre, hogy a tagok hasznos infókkal segítsék egymást az ominózus elővárosi útszakaszon történő közlekedésre vonatkozóan, illetve megosszák egymással tapasztalataikat. Hát, bizony, tapasztalat van bőven. De leginkább negatív. Változtatás nélkül bemásolok ide néhány hozzászólást és posztot, amik nem számítanak egyedinek. Akármelyik nap sikerülne elcsípni hasonlót, nem is egyet.

"Ma 14:00-kor Nyugatiból induló vonat egy egységgel közlekedik."

"18.00-ás vonat első kocsijában borzasztó bűz van, a második kocsi jobb hátsó ajtaja pedig nem működik...#mávhiba"

"A 2137-es számú Piliscsabáról 7.32-kor induló vonat a mai napon nem közlekedik!!!!!"

"Esztergomi vonalon a máv "elesett" nem járnak :-("

"2017 már Vörösváron tele, csak állóhely. Solymári szardíniák szevasztok! (nem mellékesen alig bír elindulni a megállókból; olyan mintha a második egységet csak húzna, motor nélkül - ami a fűtéshiányt is magyarázná)"

"Megfagyok ezen a szaron! Ismét szép a reggel MÁV! "

"Jó reggelt! Haladunk a korral, ma már 50 percet késett a 6:02-es vonat, majd 25 percet a 6:34-es. Nem fogom mindig kiírni, ha késett, ne haragudjatok, mert akkor naponta kéne posztolnom."

"Kedves MÁV! Szeretnék "köszönetet" mondani önöknek, hogy ma már egyáltalán nem tudtam bejutni edzésre a vonatok miatt! De ezek után ne merjenek megbüntetni vagy leszállítani a vonatról, ha nem lesz bérletem vagy jegyem! Minek van a menetrend, ha úgy járnak a vonatok, ahogy akarnak? És ha valaki fizet a szolgáltatásért, és cserébe semmit sem kap? Ezt nem értem, egyszerűen hogy merészelik megcsinálni...#mavhiba"

Ez csupán töredéke a felháborodott, elégedetlen, bosszankodó, tehetetlen beletörődést sugalló kommenteknek.

Ezen felül szinte minden posztban #mávhiba alatt megjelöljük az aktuálisan tapasztalt malőrt. Mindenkit arra biztatnak az adminisztrátorok, hogy a kellemetlenségeket, visszásságokat azonnal jelezzék a MÁV felé, ami természetesen meg is történik, ám de érdemleges válasz sosem érkezik, csak a szokásos "Köszönjük, hogy jelezte felénk...igyekszünk megoldást találni...blablabla." És semmi sem történik.

Napi rendszerességgel dolgozók késnek el a munkahelyükről, diákok az iskolából, zsúfolt szerelvényekben heringpartyzunk, hol főtt rák lesz belőlünk, hol fagyasztott halrúd, nem érünk haza, nem érünk oda a gyerekért, késik a vonat, kimarad a vonat, nincs tájékoztatás, nincs retorzió. Csak büntetés. A MÁV részéről. Mert bizony az utas által elkövetett mulasztást bevasalják rendesen. Amikor az automata beszippantja a pénzedet, végül nagy nehezen kiköhögi, és te a vonaton akarsz jegyet venni. Vagy az egy óránként közlekedő vonatra a fél tüdődet elhagyva esel fel, mert oda kell érned a gyerekért az oviba.

(A jóindulatú, pozitív hozzáállást mutató ellenőröktől itt kérek elnézést a következő sorok miatt! Mert gyakran előfordul azért, hogy rendkívül megértőek. Csak hát, végezni kell a munkájukat, ez nyilvánvaló.) Te alattomos bliccelő! Na, majd most megleckéztetünk! Hopp, egy bünti! Mi vaaaan? Még visszadumálsz a jegyellenőrnek?! Kérem szépen, ez egy szolgáltatás! Az meg, ugye, sosincs ingyen.

A MÁV szolgáltat, az utas fizet. Fizet a biztosítóberendezés meghibásodásáért, a váltóhibáért, a műszaki hiba miatti késésért, a nem kinyíló ajtóért, a klíma meghibásodásáért, a tájékoztatás hiányáért, a rendszeresen kimaradó járatokért, a fagyoskodásért, a gyalogosan történő hazajutásért.

Már aki ezt megteheti. Mert csak egy megállót kellene utaznia. De persze nem ez a jellemző. Az utasok nagy része hóban, fagyban, reggel 6-kor áll és vár a megállókban, a soha meg nem érkező vonatra. És tűr. És nem szabotálja a sok megengedhetetlen visszaélést.

Vesszük a jegyeket, bérleteket rendíthetetlenül. Jó alattvalók módjára.

Nem fogunk össze, nem intünk be a vasúttársaságnak, nem vonulunk a MÁV főhadiszállása elé. Sőt, még egy riporthoz sem vagyunk hajlandóak adni a hangunkat, a véleményünket. Pedig van ám. Fészbukos, fotelforradalmáros véleményünk. Amikor pedig valaki elindít egy kezdeményezést, ahol végre hangot lehetne adni a nemtetszésnek, érdekes módon senki sem ér rá. Mindenki dolgozik, egyetemen van éppen, vagy a gyerekre vigyáz.

Hát megérdemeljük mi a pontos, megbízható, problémamentes tömegközlekedést? Na, ugye, hogy nem? És ezt a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. is pontosan így gondolja.

HÍRARCHÍVUM