mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2658/html/a-villamositas-balat.html

A villamosítás Balatonfüredig csak az első ütemet jelenti

Írta: ,

Amennyiben a kormány ígéretéhez híven biztosítja a forrást, a napokban hirdethetnek eredményt az észak-balatoni vasútvonal villamosítására kiírt tenderen

a-villamositas-balat

Az egyik legfontosabb elvárás az volt, hogy a beruházás költsége ne haladja meg a 75 millió eurót (23 milliárd forint), így az úgynevezett kisprojekt státuszba kerülhessen.
Mint azt Dorner Lajos, a Balaton Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője a Naplónak elmondta: a beruházást az európai uniós támogatásból, az IKOP 3. 2-es Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a kevésbé fejlett régiókban című alfejezet részeként lehet megvalósítani. Szóba került a tó másik oldala is, ugyanis a déli parti vasútvonalra sokkal könnyebb volt pénzt biztosítani, hiszen az a nemzetközi Ten-T vasúthálózat része, azaz a Budapest és Adria közötti vonal, így önmagában sok magyarázatot nem igényelne. Az uniós ellenőrök mégis megkérdőjelezték a beruházást, mivel a balatoni megállók nem részei a nemzetközi vasúti forgalomnak.
Villamosítás az északi parton is
Vasúti fejlesztések a Balaton térségében - Rendbe teszik a közlekedést
Dorner Lajos beszélt arról is, hogy amikor jött az uniós küldöttség ellenőrizni azzal a prekoncepcióval, hogy ez egy felesleges dolog volt, és majd visszafizettetik a támogatást, végig kellett őket vezetni, hogy mi mindent valósítottunk meg a beruházás során az akadálymentesítéstől a baleseti gócpontok felszámolásáig, és közben egymás után zúgtak el mellettük a vonatok. Csodálkoztak, hogy itt ekkora forgalom van, végül megnyugodva távoztak, és a déli part projektje idén be is fejeződik - tudtunk meg Dorner Lajostól, aki hozzátette, hogy alapvetően nem egy vasútvonalat akarnak rendbe hozni, hanem a Balaton térségét akarják színvonalában felhozni annyira, hogy a magyarok itt költsék el a pénzüket, ne pedig külföldön. Ehhez sok minden kell, amiben az a kiindulási alap, hogy rendbe kell tenni a közlekedést, így a vasutat is.
A Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) több mint egy évtizede dolgozik ezen a csomagon, hiszen már 2007-ben elfogadták a Balaton nagytérség közlekedésfejlesztési stratégiáját, és annak mentén mennek végig lépésről lépésre. Az északi parton is ugyanazt a szolgáltatási színvonalat kell hozni, mint a délin, egyetlen település sem lehet rosszabb helyzetben, mint a másik. Az északi parti vasútra azonban lényegesen nehezebb feladat forrást szerezni, mint a délire, mert az nem a nemzetközi vasúti hálózat része, így a BFT azt javasolta, hogy változtassák meg az operatív program címét, és írják bele a Balaton térségét mint definíciót, ám ezt a javaslatot nem fogadták el, maradt az, ami a címben szerepel, tehát az elővárosi vasút, most ezt a döntést kell keresztülvinni, ezt fújták fel néhányan, akik valószínűleg nem szeretnék, hogy ez a fontos vasúti beruházás elindulhasson.
Ha a villamosításra vonatkozó pályázat eredményes lesz, a munka 2018 szeptemberében elindulhat, és várhatóan két évig tart - a nyári hónapokban nagyrészt szünetelne a munkavégzés -, ehhez társulhat még az állomásépületek rendbetétele, amely egy külön projekt, külön kerettel. A tervek szerint Balatonfüredig a menetidő Budapestről 1 óra 40 perc alá csökkenhetne, és alacsony padlós, légkondicionált motorvonatokkal lehet majd utazni egész évben, átszállás nélkül. De itt nem lehet megállni, ez még mindig csak az első ütem.
- Megakadna a Balaton térségének fejlesztése, ha a munka nem tud elindulni, vagy ha elindulna és megállna - vázolta a rosszabbik forgatókönyvet Dorner Lajos. - A mostani ciklus uniós forrásai elfogytak, és ebbe a kisprojektbe sem fér bele minden, amire szükség lenne. Nem elég csak Balatonfüredig villamosítani, a Balaton teljes vasúti körbejárhatóságára van szükség (eredetileg ez volt a projekt célja és neve is), ezenfelül ki kell építeni a déli partihoz hasonló központi forgalomirányítást, az elektronikus utastájékoztatást, és a vasúti pályára magára is ráfér a rehabilitáció. Nagyon fontos, hogy a továbbtervezés (Tapolca, Keszthely felé) milyen műszaki tartalomra terjed ki.
A Balaton északi partján is ugyanolyan szolgáltatási színvonal lesz, mint a délin
Pozitív kormánydöntés esetén a kisprojektbe bele nem férő munkálatok tervezésére idén szeptemberig szintén kiírják a pályázatot.

HÍRARCHÍVUM