mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2667/html/az-air-nostrum-vasut.html

Az Air Nostrum vasútra száll

Írta: ,

Egy spanyol légitársaság a vonatközlekedésben is üzleti lehetőséget lát

az-air-nostrum-vasut

A nemzeti vasúttársaságok monopóliumának lassan leáldozik, miután az európai országok többsége az EU ajánlása alapján sikeresen szétválasztotta a pályahálózatot és a vonatok közlekedtetését. Lehetővé vált, hogy újabb szereplők léphessenek be a vasúti piacra. Európában is megszaporodtak a teherfuvarozással foglalkozó vasúti vállalkozások, a következő jelentős mérföldkő pedig a személyszállítás liberalizációja lesz.
Csak a kezdet nehéz
Olaszország volt az első olyan ország, ahol egy magánüzemeltető nemcsak hogy a személyszállítási piacra lépett, de egyből a távolsági nagysebességű közlekedésből hasított ki egy szeletet magának. A 2006-ban alapított Nuovo Trasporto Viaggiatori 2012 decemberére tudta megszerezni az összes engedélyét, hogy saját tulajdonú Alstom AGV vonataival Milánó és Róma között elindítsa szolgáltatását. Minden kezdet nehéz, de úgy tűnik, megérte a befektetés, hiszen azóta már újabb útvonalakon is közlekednek és további motorvonatok beszerzését tervezik. 2016-ban 11 millió utas választotta az NTV magánoperátor elegáns vörös vonatait.
Napi két új járatpár
A tervek szerint 2018. október 5-től újabb operátor próbál meg betörni a nagysebességű személyszállítás piacára. Egy spanyol légitársaság, az Air Nostrum leányvállalata, az Intermodalidad de Levante (Ilsa) indítaná meg szolgáltatását Madrid és Montpellier között - érintve Zaragoza, Barcelona Sants, Perpignan és Narbonne állomásokat is - a RENFE állami vasúttársaságtól bérelt RENFE 100 sorozatú motorvonatokkal. Napi két járatpárt terveznek, a várható menetidő 5 óra 47 perc, ami versenyképes idő a repüléshez képest. A spanyol nemzeti piac- és versenybizottság szerint ezen az útvonalon 5,2 millió utas közlekedik, de a RENFE jelenlegi ajánlata nem elég vonzó, a rossz menetrend miatti túl késői érkezés nem kedvez az üzleti utasoknak.
Az Ilsa szerint a Figueres-Perpignan nagysebességű vonal új lehetőségeket nyitott meg Madrid, Aragónia, Katalónia és Dél-Franciaország között az interregionális kapcsolatok kialakításában, ám a RENFE és a Francia Nemzeti Vasutak (SNCF) nem tudja megfelelően kihasználni ezt a piacot, ritkán járnak a vonatok, ami alacsony piaci részesedést eredményez a vasút számára. Jelenleg a vasút részaránya az öt százalékot sem éri el a két város közötti személyforgalomban. Ezen szeretne változtatni az Ilsa a kedvezőbb menetrendi időszakban közlekedő két új járatpárral. Madridból 07. 45-kor és 15. 30-kor, míg visszafelé, Montpellierből 07. 00-kor és 15. 30-kor indulnának a vonatok. Így a reggeli indulást választó üzletemberek már kora délután megérkezhetnének a célállomásra, az utazási időt pedig pihenéssel vagy munkával is tölthetik.
Felpörgetett forgalom
Az Ilsa álltal bérelni kívánt RENFE 100 sorozatba tartozó motorvonatok az SNCF TGV Atlantique módosított változatai, a spanyol igényeknek megfelelően átszabva. A tízrészes (két vonófej + nyolc betétkocsi) motorvonatok 1992-ben álltak forgalomba Madrid és Sevilla között, de 2007 és 2012 között felújították őket. A vonatok normál nyomtávolságúak, egyaránt ismerik a 25 kV 50 Hz váltakozóáramot és a Franciaországban alkalmazott 1,5 kV egyenáramot. Legnagyobb sebességük 300 km/h, melyet ezen az útvonalon lehetőségük is lesz kihasználni. Egyszerre összesen 329 utast képesek szállítani. Ugyanilyen típus közlekedik a Barcelona-Lyon viszonylaton is naponta kétszer, így a típus engedélyeztetésével sem lehetnek gondok.
A forgalom felpörgetése már csak azért is szükséges, mivel a spanyol nemzeti vasúttársaság nagyon drágán nyújt nagyon alacsony színvonalat. Az AVE a világ második leghosszabb nagysebességű vasúthálózata, mégis a RENFE alig több, mint kilencmillió utast szállított 2015-ben. A szomszédos Franciaország TGV vonatai eközben évi több, mint 100 milliót.

HÍRARCHÍVUM