mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2672/html/meglepo-valtozas-a-n.html

Meglepő változás a nyugdíjasok vasúti kedvezményénél

Írta: ,

A MÁV Zrt. egy árnyalatnyival növelte forgalmát és profitját is, miközben az államtól kapott költségtérítés mértéke érdemben nem emelkedett - leszámítva a bérfejlesztésre kapott rendkívüli többletforrást. Tavaly is folytatódott az a trend, hogy a nyugdíjasok egyre nagyobb összegű utazási kedvezményt vesznek igénybe, miközben a menetdíj-támogatások teljes összege csökken.

A MÁV Zrt. a 2016-os 151,23 milliárd forintról 2017-ben 151,83 milliárd forintra növelte értékesítési árbevételét. Emellett a vasúttársaságnak tavaly sikerült egy igen szerény, 7,8 millió forintos adózott eredményt kimutatnia, amely némi visszaesést jelent a megelőző év 12,03 milliónyi profitjához képest - derült ki a cég éves beszámolójából.

A 2017-es záradék szerint a MÁV Zrt. 69,74 milliárd forint állami költségtérítésben részesült, amelyből 52,36 milliárd forintot tett ki az üzemeltetési költségtérítést, valamint 17,39 milliárd forintot pedig a felújítási költségtérítés. Ez azt jelenti, hogy a társaság állami támogatásának mértéke alig változott 2016-hoz képest, amikor 69,12 milliárdnyi szubvenciót kapott. A támogatások összetétele viszont módosult: hiszen tavalyelőtt üzemeltetésre még csak 44,03 milliárd forintnyi költségvetési pénzt kapott a MÁV, miközben felújítás jogcímén 25,09 milliárd forintot zsebelhetett be.

Az eredménybeszámoló kiegészítő mellékletében megjegyzik, hogy 2017-ben a társaság rendelkezésére bocsátott felújítási költségtérítés 39,11 milliárd forinttal volt kevesebb, mint az állami tulajdonú eszközökre elszámolt terv szerinti és terven felüli értékcsökkenés, így az nem biztosította az állami tulajdonú eszközök visszapótlását.

A kormány 2017 február 15-én döntött az NFM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó társaságoknál a minimálbér és garantált bérminimum-emelésre, a bérfeszültség megszüntetéséhez és a piaci bérfelzárkóztatáshoz szükséges többletforrás biztosításáról, így a MÁV tavaly 6,15 milliárd forintnyi bérfejlesztési többletforrást kapott.

 

Érdekes trend a kedvezményeknél

A MÁV csoporthoz tartozó MÁV-Start Zrt. beszámolójából kiderül, hogy a cég 18,64 milliárd forintnyi szociálpolitikai menetdíj támogatást vett igénybe. (E támogatást a kedvezményes utazások miatt kieső bevételek ellentételezésére fizeti az állam a cégnek.) Ez azt jelenti, hogy újabb, mintegy 250 millió forinttal kevesebb utazási kedvezményt vettek igénybe a MÁV utasai.

A csökkenő trend már 2016-ban érzékelhető volt, amikor az előző évinél 300 millió forinttal kevesebb kedvezményt érvényesítettek. Ám az adatok összetételét nézve kitűnik, hogy miközben a fiatalok egyre kevésbé élnek a vasúti kedvezmény lehetőségével, addig nyugdíjasok növekvő mértékben veszik azt igénybe. Tavaly közel 100 millió forinttal nőtt az idősek menetdíj-kedvezményére fordított támogatás, azután, hogy 2016-is körülbelül ugyanekkorát nőtt a nyugdíjasok utazását segítő többletforrás.

 

2672_tabla1.jpg

 

Sokat esznek a mozdonyok

Annak ellenére, hogy tavaly a MÁV-ról szóló híreket a munkaerőhiány és a bérfeszültségek témája uralta, a társaságnál az anyagjellegű ráfordítások valamivel nagyobb mértékben növekedtek, mint a személyi jellegűek. Előbbiek a 2016-os 99,48 milliárdról 108,77 milliárd forintra nőttek, miközben az utóbbi ráfordítások a 2016-os 85,89 milliárdról 91,78 milliárd forintra bővültek.

Az anyagjellegű ráfordítások legjelentősebb összetevői továbbra is a továbbértékesített vontatási villamos energia (15,65 százalék) és vontatási gázolaj (10,81 százalék), továbbá a vasúti pályakarbantartás és az épületüzemeltetés és karbantartás igénybevett szolgáltatása (16,99 százalék - 7,36 százalék) valamint a pályavasúti szakanyag költségének aránya (8,35 százalék).

 

Erre ment el a kormány rendkívüli hatmilliárdja

A beszámolóban emlékeztetnek, hogy 2017. január 1-től visszamenőleges hatállyal 10 százalékos alanyi jogú alapbérfejlesztés történt a prémiumrendszer hatálya alá nem tartozó munkavállalók körében, Az átlagos éves bérfejlesztési mértékből (13 százalékos) az egyes munkakörök között lévő bérfeszültségek kezelésére 3 százalékos bértömeg került elkülönítésre.

A személyi jellegű ráfordítások sorában a bérköltségek 65,4 milliárd forintot tettek, szemben a megelőző év 58,71 milliárdnyi kiadásával. (A 91,78 milliárd forint többi részét a személyi jellegű egyéb kifizetések és a bérjárulékok tették ki) A bruttó fizetések így festettek:

 

2672_tabla2.jpg

 

A munkáltatói önkéntes nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítés mértéke 2017 januárjától 0,5 százalékkal emelték, így az a munkavállalók alapbérének összesen 3 százalékát teszik ki. Decemberben a prémiumrendszer hatálya alá nem tartozó, 2017 szeptembere és decembere között állományban lévő munkavállalók részére egyszeri, bruttó 40 ezer forint került kifizetésre. Eközben a dolgozók száma így módosult:

 

2672_tabla3.jpg

 

A személyi jellegű ráfordítások összegét mérsékelte a vasútőri tevékenység kiszervezése miatti létszámcsökkenés és a szociális hozzájárulási adó 27 százalékról 22 százalékra való csökkentése.

HÍRARCHÍVUM