mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2700/html/155-milliardba-kerul.html

15,5 milliárdba került, évente 150-szer hibásodik meg: ezért késnek a balatoni vonatok

Írta: ,

Elromlott a biztosítóberendezés a Budapest–Székesfehérvár-vasútvonalon, emiatt a balatoni vonatok is késnek. Megkérdeztük a MÁV-tól, hogy mikor és mennyiért telepítették a rendszert, illetve azóta hány meghibásodás történt, és ez mennyi vonatnál okozott késést

155-milliardba-kerul

Éppen a nyári balatoni menetrend életbe lépésének hétvégéjén hibásodott meg a biztosítóberendezés a Budapest–Székesfehérvár-vasútvonalon. Ez a rendszer felel a fénysorompók működéséért, de a vonatok zavartalan és biztonságos közlekedéséért is. A hibát a gyártó Siemens garanciálisan javítja, de ez hetekig, akár hónapokig is eltarthat. Addig hat vasúti átjáróban jelzőőrök irányítják a forgalmat, a vonatok pedig megnövekedett távolságot kell hogy tartsanak egymás mögött, emiatt jó eséllyel alakulnak ki kisebb-nagyobb késések.

A Budapest–Székesfehérvár-vasútvonalat 2014-ig 86 milliárd forintért újították fel, a Siemens pedig modern biztosítóberendezést épített ki újabb 15,5 milliárdért. Ennek ellenére nem ez az első alkalom, hogy a rendszer meghibásodik. Megkérdeztük a vasúttársaságot, hogy az üzembe helyezés óta összesen hányszor romlott el a berendezés, és emiatt hány vonat, hány percet késett. A MÁV kérdésünkre azt írta,

a Budapest–Székesfehérvár-vasútvonal 2014-es átadása óta átlagosan 150 hibaesemény történt évente, ebből átlagosan 18 volt komolyabb meghibásodás. Ezek miatt eddig összesen mintegy 3400 szerelvény, átlagosan 10 perc késést szenvedett.
A vonalon ez alatt az idő alatt 480 ezer vonat közlekedett összesen.

Javult a helyzet, amióta ez a rendszer van

A MÁV azt írja, a Budapest–Székesfehérvár az egyik legforgalmasabb vasútvonal, melyen az elmúlt évek pálya- és biztosítóberendezés-felújításának, a modernebb, jobb gyorsulású motorvonatoknak köszönhetően a járművek pontosabbak lettek, mint a rekonstrukció előtt voltak, jóval sűrűbb vonatforgalom mellett. Míg a felújítás megkezdése előtt, 2011-ben a menetrendszerűség 73% körül alakult, a felújítás befejezését követő években 2014 és 201 között rendre 89–91,5% között volt. Ez azt jelenti, hogy a vonatok ekkora aránya közlekedett 5 percesnél kisebb késéssel.

A Budapest–Székesfehérvár-szakaszon a MÁV szerint 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma (6,6 millióról csaknem 7,3 millióra), a 2017-es nyári szezonban pedig a Balaton déli partjára 9,6, az északi partra pedig 7,1 százalékkal többen utaztak, mint 2016 nyarán.

Garanciálisan javítják

Kérdésünkre, hogy tárgyaltak-e a Siemensszel a hibákról, és számítanak-e kötbérre, a vasúttársaság azt írta, az egyeztetés folyamatos közöttük, a közelmúltban felmerült hiba kijavítását a Siemens garanciálisan intézi, a költségeket vállalta, a hiba megszüntetésén maximális erőfeszítéssel dolgozik.

HÍRARCHÍVUM