mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2865/html/juliustol-kemeny-ver.html

Júliustól kemény verseny elé néz a román államvasút

Írta: ,

Az osztrákok már most elindítanak egy járatot, amely Budapestet is érinti, ám egyelőre a romániai infrastruktúra is nehezíti a terjeszkedést

juliustol-kemeny-ver

Romániában 2019. július 1-jétől liberalizálják a vasúti személyszállítást, ám az osztrák állami ÖBB a tervek szerint már most december 9-től, az új vasúti menetrend érvénybe lépésétől elindítja Bécs-Budapest-Nagyvárad-Kolozsvár járatát. A bejelentés óta az idő előtti csatavesztést a román állami vasúti személyszállító CFR Calatori nem győzi kozmetikázni, és hangsúlyozza, hogy a szerelvényen MÁV-Start és román vagonok is lesznek, Nagyváradtól Kolozsvárig pedig román mozdony húzza ezeket. A magyarázkodás ellenére tény, hogy amennyiben a román kormány nem lobbiz ki egy legalább tízéves derogációt Brüsszelben, jövő év júliusától a CFR Calatori eddigi lejtmenete csak fokozódik. Egy, magát megnevezni nem akaró vasúti szakember a turizmus. com-nak elmondta, a háttérben az osztrákok mellett német és francia vasúti személyszállítók is rajtra készen várják a liberalizációt, a színfalak mögött hosszú ideje folynak az előkészületek. A romániai vasúti infrastruktúra, néhány szakaszt leszámítva, katasztrofális állapotba süllyedt, ráadásul a személyszállító vonatok átlagsebessége 50 km/óra, és ők sem tudnak majd sebesebben haladni. A romániai vasúti szakma ezért is furcsállotta, hogy az ÖBB választása a Bécs-Kolozsvár vonalra esett, holott Nagyváradtól a Kincses Városig mai napig nem villamosítottak. Logikusabb lett volna a IV-es páneurópai folyosót választani az Arad-Déva-Brassó-Bukarest vonalon, ahol javában folyik a felújítás, több, elkészült szakaszon már 160 km/óra sebességgel lehet közlekedni. A külföldi vasúti személyszállítók betörése a romániai magáncégeknek is kemény konkurenciát jelent majd, elsősorban azért, mert a legjelentősebbek - Regio Calatori, Transferoviar Calatori, Softrans, Astra Trans Carpatic - néhány kivételtől eltekintve 30-50 éves szerelvényeket futtat az elnyert vonalakon. A kivétel a craiovai Softronic mozdonygyár Softrans személyszállítási ágazata, amelyik saját gyártású, Softronic Hyperion nevet viselő új szerelvényeket állított be, például a Brassó-Bukarest-Craiova, Brassó-Bukarest, Bukarest-Constanta vonalakon, vagy az Astra Trans Carpatic, amelyik az aradi Astra Személyvagongyár vasúti személyszállítási cége.

HÍRARCHÍVUM