mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2968/html/megepul-a-budapest-b.html

Megépül a Budapest-Belgrád kínai vasútvonal - elfogadható áron

Írta: ,

Eredményesen végződött a Budapest–Belgrád-vasútvonal felújítására kiírt tender, kihirdették a győztest, egy kínai–magyar konzorciumot, a kínált ár elfogadható – nyilatkozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Pekingben.

megepul-a-budapest-b

A tárcavezető elmondta: május 25-ig megkötik a kivitelezési szerződést, amely akkor lép hatályba, amint a kínai Eximbank és a magyar kormány közötti hitelszerződésről is sikerül minden részletben megegyezni, ami várhatóan nyár közepéig megtörténik. A hatálybalépéstől számított öt éven belül pedig a teljes beruházás lezárulhat. Hozzátette, a tervek szerint az év végén, 2020 elején kezdődhet a kivitelezési munka.

Szijjártó Péter kiemelte: a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd a kínai áruk leggyorsabb szállítási útvonalát Délkelet- és Nyugat-Európa között.

A kínai és a magyar kormány még 2015-ben, Szucsouban kötött egyezményt a Budapest- Belgrád vasútvonal felújításáról. A kínai forrásból megvalósuló fejlesztés alapja egy 20 éves futamidejű, 2,5%-os kamatozású hitelkonstrukció. A teljes beruházás megközelítőleg 750 milliárd forintba kerül és a Kelebiától-Ferencvárosig tartó vasútvonal rekonstrukcióját érinti. A kivitelezők kiválasztására 2017-ben írtak ki közbeszerzési eljárást, a kínai kormányfő akkori látogatásával egy időben. Szijjártó Péter ekkor ismertette, miért fontos Magyarországnak a Budapest- Belgrád vasútvonal rekonstrukciója. Közép-Európából a legtöbb exportunk Kína irányába nekünk legyen és, hogy a Közép-Európába irányuló kínai befektetések vonatkozásában is vezető helyen szerepeljünk. Az érték itt teremtődik, a beruházás itt jön létre. A magyar építőipar előtt nagyon komoly üzleti távlatokat nyit egy ilyen nagymértékű beruházás és mi leszünk a leggyorsabb útvonal, rajtunk keresztül vezet majd a leggyorsabb útvonal Dél-Európából Nyugat-Európába. Az Eurostat legutóbbi jelentéséből kiderül, hogy a Kínából Magyarországra behozott áruk értéke 2017-ben már közel 1460 milliárd forintot tett ki. Az unióba legnagyobb volumenben gépipari termékek és textiláruk érkeztek Kínából.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közmédiának elmondta: Ezt a vasútvonalat azért építjük, hogy ha a Piraus-i (píreusz) kikötő forgalma elindul, akkor az az árumennyiség, ami Európába érkezik az részben vagy jelentős részben Magyarországon keresztül is menjen, hiszen Magyarország az elhelyezkedési területen stratégiai helyen van. Gyakorlatilag ezek mind rajtunk mennek keresztül, nem szeretnénk ebből kimaradni.

A vasútvonal közvetett haszna, hogy Magyarország és Szerbia között időben is lerövidül a távolság, hiszen az eddigi 6 órás út személyszállítás esetén 2,5 órára csökken. Ez volt az egyik oka annak, hogy a kelebiai vasútvonalat választották a beruházásra. Amit egyébként más forgalom első körben nem terhel. Magyarország az Unió délkeleti határaként kereskedelmi központként is működhet, hiszen az Európai Unió területére beérkező árukból a vámbevétel 20 százaléka a magyar költségvetést illeti.

A 2017-ben bejelentett tervekhez képest csúszik a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának fejlesztése, miután a kormány még 2018 decemberben új eljárást rendelt el. A Soroksár és Kelebia között szakasz átépítésének költsége 2018 májusában még 578 milliárd forint volt, a versenyeztetés utáni legjobb ajánlat  az év végére elérte a 693 milliárd forintot. A most lezárult eljárásból nem került nyilvánosságra a fejlesztés költsége.

A Budapest- Belgrád vasútvonal fejlesztése 2 részből áll. A Soroksár és Ferencváros, valamint a Soroksár és Kelebia közötti szakaszból. Ez utóbbiról értekeznek napjainkban a szakértők. Ennek a 162 kilométeres szakasznak a maximális költsége 578 milliárd forint lehet.  A kivitelező és a műszaki tartalom még nem ismert.

A cél, hogy 2023-ra befejeződjön a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése.

HÍRARCHÍVUM