mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2980/html/veszelyben-hatvanote.html

Veszélyben hatvanötezer tehervonat közlekedése

Írta: ,

Ha nem nő az állami támogatás, hatvanötezer tehervonat közlekedése szűnhet meg, amit csak évi háromszázezer kamionnal lehetne pótolni. Gazdaságtalanná vált a mintegy hétszáz hazai céget kiszolgáló vasúti fuvarozási forma, az egyes kocsis fuvarozás.

veszelyben-hatvanote

Két éven belül veszélybe kerülhet a hazai vasúti árufuvarozás három alapvető formájából a legsérülékenyebb, az úgynevezett egyes kocsis fuvarozás, ha nem kap célzott állami támogatást - tájékoztatta a Világgazdaságot a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület. Az egyes kocsis szolgáltatás költségei azért magasabbak az irányvonatokénál, mert szerelvényeit az útjuk során többször meg kell bontani a már megérkezett, illetve újként érkező kocsik le- és rákapcsolása miatt. Ugyanakkor az egyes - más néven szórt - kocsirendszerben továbbítják a hazai vasúti áru 20-25 százalékát, azaz évi 12 millió tonnát, így ezen múlik mintegy hétszáz magyarországi vállalat kiszolgálása is. Az e szolgáltatással ellátott társaságok jelentős hányada kis- és középvállalkozás, de szórt kocsis rendszerben jutnak hozzá a küldeményekhez a stratégiai nagyvállalatok is.

Mivel a szórt kocsik továbbítása nemzeti érdek, a tevékenységet az állam támogatja, azonban a jelenlegi támogatási rendszer anomáliái miatt az egyes kocsis fuvarozásban érdekelt vállalatok ennek csak egy részét tudják kihasználni. Emiatt alakult ki az a helyzet, hogy - a Hungrailhez beérkező adatok szerint - a befolyó támogatással kiegészített bevételek már nem fedezik az érintett vasúttársaságok - többek között a Rail Cargo Hungaria és a GYSEV Cargo - költségeit. Így a szóban forgó fuvarozóknak ez a szolgáltatása gazdaságtalanná válik, és nem tudnak alternatívát nyújtani a közúti fuvarozással szemben.

Ha a finanszírozási rendszer nem módosul úgy, hogy a támogatás fedezze a fuvarozók költségeit, leállhat a szórt kocsis szolgáltatás, és 12 millió tonnányi áru - amelyből 2,3 millió tonna veszélyes áru - a közútra terelődhet. Az így kieső, évi 65 ezer vonatot csak 300 ezer kamion pótolhatná. Ez azonban ellentétes lenne azzal az uniós irányelvvel, amely kimondja a fuvarozás vasútra terelését. A szakmai szövetség az Európai Bizottság által már elfogadott, úgynevezett osztrák támogatási modell bevezetéséért küzd. E modell alapján évi 4-4,5 milliárd forint jutna e célra a hazai vasútnak. A Hungrail arra is felhívja a figyelmet, hogy a formálódó országos intermodális hálózat kiépülésével az intermodális központok közötti vasúti árumozgatáshoz is elengedhetetlen az egyes kocsis fuvarozás fennmaradása.

Európában 27 százalék körüli az egyes kocsis fuvarozás aránya a teljes vasúti áruszállításban, de például Németországban és Csehországban meghaladja a 41 százalékot, és Szlovákiában, Ausztriában vagy Szlovéniában is 30 százalék fölötti. Nem csoda, hogy Magyarországon ennél jóval kisebb az arány: az elmúlt tíz évben 70 százalékkal csökkent a szórt kocsis vonatok igénybevétele.

HÍRARCHÍVUM