mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/2988/html/uj-szin-a-palettan-a.html

Új szín a palettán a Stadler KISS

Írta: ,

Az év végén, de legkésőbb 2020 januárjában forgalomba áll az első tizenegy KISS emeletes motorvonat a főváros elővárosi vonalain, amelyeket 2021-ben újabb nyolc követhet. 

uj-szin-a-palettan-a

A budapesti elővárosi forgalomban negyven nagy kapacitású, legalább 600 ülőhelyes motorvonatot kell beszerezni, ezt a következő hat év alatt teljesítenék – mondta Kormányos László, a MÁV-START értékesítési igazgatója. Ismertette, hogy a járművek beszerzéséről 2017-ben született egy nyolcéves keretmegállapodás, amelynek értelmében negyven jármű hívható le. Ebből már tizenegy plusz nyolc szerelvényre van szerződés, de a második, huszonegy járműre vonatkozó ütem is előkészítés alatt van. Az első ütemben érkező tizenkilenc vonat a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon szállítja majd az utasokat, a másodikban leszállított motorvonatok pedig a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon. Ezzel az összes hagyományos ingavonatot kiváltanák Budapest elővárosában, és egységessé válna a szolgáltatás is.

A minőségjavítást szolgálja, hogy amint a projekt lezárásával hadrendbe állnak a FLIRT-nél háromszor nagyobb kapacitású, 600 utas szállítására képes KISS-ek, az előbbieket más vonalak menetidejének javítására használják majd. A tervek szerint a 2021 után érkező emeletes vonatokat a nyári időszakban a balatoni és a velencei-tavi viszonylatokon is kihasználnák, de a tanítási időszakban és a forgalmasabb periódusokban a kelet-magyarországi szakaszokon is bevetnék a jelenleg a fővárosi elővonalakon futó FLIRT-vonatokat. Az igazgató kiemelte, hogy az új vonatok három jelentős innovációt hoznak.
Rugalmas kialakításuk lehetővé teszi 48 ülőhely eltávolítását, ezért például az idegenforgalmi főszezonban a háromszorosára növelhető a kerékpárszállítási kapacitás.
A jobban tervezhető menetrendet és a kedvezőbb járatkihasználást segíti a KISS új utasszámláló rendszere, amelynek alkalmazásával a vasúttársaságnál tudni fogják, pontosan mennyien utaznak az egyes járatokon, és a mennyien szállnak le-fel az egyes megállóknál. A Stadler vonatainak harmadik nóvuma a kocsitelítettség-jelző rendszer, amely a külső és a belső kijelzőkön megjelenített információval segíti az utasokat, hogy melyik kocsit válasszák felszálláskor, vagyis a kevésbé használt kocsirészek felé terelik az utazókat.

A kifejezetten a MÁV-START igényeire szabott szerelvényeknek mintegy ezer kötelezően teljesítendő nemzetközi feltételnek kell megfelelniük, egyebek között az átjárhatósági kritériumoknak (TSI) a biztonságos működés, a kockázatkezelés vagy az akadálymentesítés területén. Ezek teljesítése után következhet a nemzeti hatósági jóváhagyás – magyarázta Wolfgang Bösch, a Stadler műszaki projektvezetője fehéroroszországi sajtótájékoztatóján. A társaság stratégiai célja, hogy lehetőleg minél több magyar beszállítója legyen. A forgóvázakat ennek megfelelően teljes egészében Szolnokon szerelik össze, az utastájékoztató rendszert is hazai cég fejleszti, de a  vonatbefolyásolási rendszer is magyar vállalattól érkezik. Az utóbbi teszi lehetővé, hogy a felújított hazai vonalakon ténylegesen is kihasználható legyen a 160 km/h engedélyezett sebesség. Mindezek mellett a KISS motorvonatok betétkocsijait a Dunakeszi Járműjavítóban szerelik össze, és az üzembe helyezés is itt történik. A Stadler összességében 35 százalékos hazai beszállítóaránnyal számol. Az első KISS kocsik futópróbái három-négy hét múlva kezdődnek meg, a párhuzamosan több országban zajló típustesztekre öt járművet használnak majd.

HÍRARCHÍVUM