mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3015/html/bemutatkozott-az-els.html

Bemutatkozott az első KISS, indulhat a típusteszt

Írta: ,

Kigördült a szerelőcsarnokból az első KISS-motorvonat a Dunakeszi Járműjavító Kft. telephelyén. Szerdán várhatóan megkezdik a forgalomba helyezéshez szükséges típusteszteket. A MÁV-START és a Stadler Bussnang AG közti megállapodásnak köszönhetően a KISS motorvonatok 2020 februárjától állhatnak forgalomba a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalon.

bemutatkozott-az-els

A MÁV-START 11 darab nagykapacitású KISS motorvonatot állít forgalomba a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalon. Az új járműveknek köszönhetően stabilabb lesz a menetrend, ezen felül az utasok elégedettségét szolgálja majd a modern, komfortos, 600 férőhelyes légkondícionált utastér, a korszerű utastájékoztató rendszer, a vezeték nélküli internet hozzáférés, és a mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozók.

A két KISS motorvonat  Németországban és Csehországban kezdi meg a hivatalos több hónapos teszteket, amely a forgalomba álláshoz szükséges típusengedély megszerzésének az előfeltétele. A folyamat meggyorsítása érdekében a Stadler a próbafutásokat összesen három járművel végzi majd párhuzamosan, míg további két járművel oktatási és képzési feladatokat látnak el. 

Az új járművek jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülnek. Az első 11 KISS jelentős részének összeszerelése – a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító stratégiai együttműködése keretében – Dunakeszin történik. Ezen felül 8 szerelvény motorkocsijának és betétkocsijának összekapcsolása, illetve az összes jármű üzembe helyezése is itt valósul meg. Az emeletes szerelvények 132 db forgóváza szintén Magyarországon készül, ezek gyártása a Stadler szolnoki forgóváz-revíziós központjában történik. Három szerelvény, illetve a járművek kocsiszekrényei és a motorkocsik a Stadler emeletes vonatok gyártásáért felelős svájci kompetenciaközpontjának irányítása alá tartozó fehéroroszországi üzemben, Minszkben készülnek.

A KISS bemutatásakor tartott rövid ünnepségen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kiemelte: "Az emeletes KISS szerelvények minden bizonnyal ugyanúgy jelképeivé válnak a magyar vasút megújulásának, ahogy több mint egy évtizede annak számítanak a hazai FLIRT-ök is. A következő másfél-két évben a magyarországi utasok a vasúti szolgáltatások színvonalának újabb jelentős növekedését tapasztalhatják majd. A jövő év végéig két jelentős pályafejlesztés is befejeződik a főváros vonzáskörzetében, összesen közel 110 kilométeren, a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan vonalszakaszokon. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a vasút elővárosokban megmutatkozó versenyelőnyét Budapest mellett a vidéki nagyvárosokban is érvényesíteni kívánja."

Homolya Róbert a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója  beszédében kifejtette: „A részben hazánkban készülő KISS motorvonatok segítségével növelhető a megbízhatóság, a rendelkezésre állás és a hatékonyság, melyek együttesen szavatolják a kötöttpályás közlekedés jövőbeli versenyképességét és az utasszám növelését. Különösen hangsúlyos az utasszám-emelkedés Budapest elővárosi közlekedésében, azon belül is a két legforgalmasabb vonalon, a vácin és a ceglédin. Mindkettőn 5 százalék körüli az éves utasszám-növekedés 2015 óta. Jelenleg mindkét vonalon 12,5-12,5 millió utast szállítunk évente. A MÁV 11 birodalmi lépegetője 2020 elejétől a 70-es és a 100a vonalakon áll majd forgalomba.”

A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért szinkronüzembe is kapcsolhatók.

HÍRARCHÍVUM