mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/3022/html/nem-fel-a-mav-start-.html

Nem fél a MÁV-START a cseh RegioJet konkurenciájától a Budapest-Bécs vasútvonalon

Írta: ,

Jövő nyártól megjelenik Magyarországon az első személyszállításban működő magánvasút. Még nem ismertek a jegyárak, ám a cseh magánvasút azt ígéri, hogy buszjegyszintű árakon utazhatunk a Prága és Budapest között közlekedő vonatokon. A MÁV START a Magyar Nemzet kérdésre közölte, nem tart a versenytől

nem-fel-a-mav-start-

A RegioJet a Budapest–Bécs viszonylaton teremt versenyt a MÁV-START-tal szemben, amely az ÖBB partnereként kínálja szolgáltatását a RailJet vonatokon. Csakhogy a RegioJet számos térségbeli állami vasút árai alá kínált a jegyeivel, miközben fedélzeti szolgáltatása kifejezetten igényes. Hogy viszonyul a hazai államvasút a kihívó megjelenéséhez? – kérdezte a lap a MÁV-START-tól. A cég szerint a MÁV 150 éves múltjával nyitott bármilyen versenyre. A nemzetközi közforgalmú, menetrend szerinti vasúti személyszállítási piac szabadon elérhető bármely vasúti társaság számára, amely a vonatkozó hatósági és egyéb feltételeknek megfelel és rendelkezik a szükséges engedélyekkel. Jelenleg Magyarországot érintő közforgalmú nemzetközi vonatokat a MÁV személyszállító leányvállalata, a MÁV-START mellett csak a GYSEV közlekedtet, a vonatok útvonalán érintett osztrák, német, cseh vagy román állami vasúttársaságokkal kölcsönös együttműködésben.

Az infrastruktúrához való hozzáférés elbírálása egy, a MÁV-tól és minden más vasúttársaságtól szervezetileg független állami szerv, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) hatáskörébe tartozik 2005 óta.

A belföldi vasúti személyszállítási piac nyitása 2023 előtt nincs napirenden – emlékeztetett a MÁV-START, ugyanakkor nem titok, hogy a magyar kormányzatnak módjában áll a 2023-as határidőt egy alkalommal tíz évvel meghosszabbítani. Ez azonban azt jelenti, hogy míg a közszolgáltatásban nem kell versenyeznie az államvasútnak, állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon, nemzetközi viszonylatban működhetnek magánvasúti társaságok. Az árufuvarozásban a piac 2007 óta liberalizált.

A jövő nyáron elinduló RegioJet járatok közvetlenül a Budapest–Bécs vonalon lévő szolgáltatásnak teremtenek alternatívát. A MÁV-START és az osztrák állami vasút, az ÖBB szerződés keretében tíz éve napi 14 railjetet közlekedtet Budapest és Bécs között, és a járatok utasai ezeken Münchenbe, Innsbruckba, illetve Zürichbe juthatnak el 

Ezek a modern, magas színvonalú, légkondicionált, másodosztály mellett első osztályú és prémium résszel, valamint bisztróval is felszerelt járatok Tatabányán, Győrben, Mosonmagyaróváron és Hegyeshalomban is megállnak, így a belföldi mellett nemzetközi összeköttetést is nyújtanak az ezen városok térségében élőknek. A jármű- és pályafejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt években folyamatosan nő a vasúton utazók száma a MÁV-START belföldi és a nemzetközi járatain, például Ausztria és Magyarország között az első fél évben 7 százalékkal többen utaztak, mint tavaly – közölte a magyar vasútvállalat.

A várható verseny nyilvánvalóan a jegyek árában is megmutatkozik majd. Még nem hoztak nyilvánosságra konkrét árakat, de a RegioJet közleménye szerint azok buszjegyszintűek lesznek. A magyar és az osztrák főváros között óránként több autóbuszjárat indul, a FlixBus és a RegioJet is kínál székeket kilenc euró körüli árakon. A railjeten egy irányban a legolcsóbb tikett 13 euró, azonban ez korlátozott számban elérhető ajánlat, a normál ár 40 euró, a retúr 65. Ezekkel az árakkal kell versenyeznie a RegioJetnek.

A legnagyobb magánkézben lévő cseh vasúti társaság az első fél évben 3,1 millió utast szállított, ami éves szinten 12 százalékos növekedés. A növekvő utaslétszámra való tekintettel a cég új szerelvényeket vásárol, erre a célra 921 millió koronát szerzett értékpapírok kibocsátásából.

HÍRARCHÍVUM