mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/875/html/tajekoztato-mozdonyv.html

Tájékoztató Mozdonyvezető Kollégáknak


tajekoztatA MÁV-TRAKCIÓ Zrt.-vel folynak a tárgyalások hogy az új Munka törvénykönyv (Mt.) hatályba lépésével, mely pontjai válnak semmisé a Kollektív Szerződésnek. A munkáltató írásban megjelölve átadta, hogy szerinte a Kollektív Szerződés (KSZ) mely pontjai nem élnek tovább július elsejétől. (Az anyag csatolva.). Teljes és pontos jogszabályi megjelölést és okfejtést nem tartalmaz az anyag. Jelen tájékoztatónkban a július elseje utáni legfontosabb témákra hívjuk fel a figyelmet.

A 8 órás teljes napi munkaidő kérdése

A jelenlegi szabályozás alapesete szerint a napi teljes munkaidő 8 óránál nem lehet kevesebb köztulajdonú vállalat esetében. Az új Munka törvénykönyv átmeneti és módosító (Mth.) rendelkezései szerint a fentiektől csak "az egészségi ártalom vagy veszély kizárása érdekében történő megállapítást kivéve" lehet eltérni. Szakszervezetünk mind a MÁV, mind a MÁV-TRAKCIÓ VÉT-en jelezte, illetve írásban is megerősítette, hogy a rövidebb munkaidő alkalmazása lehetséges a mozdonyvezetői foglalkoztatásban. Jelenleg, aki a szervezet fokozott igénybevételével járó, továbbá az egészségre különösen ártalmas – jogszabályban meghatározott munkakörben – meghatározott időn át dolgozott, nyugdíj korkedvezményben részesül. Nyugdíj korkedvezményre – 2012. december 31-éig – a 2006. december 31-én hatályos rendelkezések szerinti munkakörök jogosítanak. A mozdonyvezetői munkakör is a korkedvezményre jogosító munkakörök közé tartozik, így a Mozdonyvezetők Szakszervezete szerint nincsen annak akadálya, hogy 2012. július elsejétől is a 7,6 óra legyen a teljes napi munkaidő a mozdonyvezetői munkakörben foglalkoztatottak esetében. A munkáltatók még nem nyilatkoztak, illetve nem válaszoltak levelünkre, így személyes egyeztetést kezdeményeztünk. Amíg a cégvezetéssel nem sikerül megállapodni a rövidebb teljes napi munkaidőben, addig a 8 órás teljes napi munkaidő az érvényes.

A munkaközi szünet kérdése

A MOSZ 2012. január 25-én aláírta a MÁV-TRAKCIÓ Kollektív Szerződés 1. számú módosítását, amely szerint a munkaközi szünet (mksz) a munkaidő részévé válik július 1-jétől. Az Mth. elfogadása előtt közvetlenül Kara Ákos, országgyűlési képviselő módosító indítványt nyújtott be, miszerint köztulajdonban álló munkáltatóval fennálló munkaviszonyban foglalkoztatottak esetében nem lehet az mksz a munkaidő része. A módosítást az országgyűlés elfogadta, így semmissé vált a januári megállapodás erre vonatkozó része, az mksz nem lehet a munkaidő része. A társaság vezetése szerint, a KSZ-ben korábban szereplő, az mksz kiadását szabályzó rendelkezések kikerültek az 1. számú módosítás szerint. A munkáltató kiadott egy Parancskönyvi rendelkezést az mksz kiadásról, mely tartalmazza, hogy a 6 órát meghaladó munkavégzés esetén az elsőt mksz-t 3-6 óra között kell kiadni. Ha munkavégzés meghaladja a 9 órát, akkor a további 25 percet két részletben kell kiadni. Az mksz kiadásának helyszíneként megjelölte a vontatójármű vezetőállását. Az mksz a munkavállaló regenerálódását hivatott szolgálni, ezért is rendelkezett a jogalkotó arról, hogy az első 20 percet egyben, a további 25 percet viszont ki lehet több részletben is adni. Az mksz fő szabálya, hogy nincs a munkavállalónak munkavégzési kötelezettsége és elhagyhatja a munkahelyét. A munkáltatónak ki kell jelölnie az mksz-t, a mozdonyvezetőknek pedig ki kell venni. Ha ezt nem tudja, akkor a menetigazolványon fel kell tüntetni, hiszen erre díjazás jár. Ragaszkodni kell az mksz kiadásához, hiszen a biztonságos munkavégzést szolgálja. Nem lehet megalkudni azzal a felfogással, hogy úgy is kifizetik, de könnyen lehet, hogy még sem. Arra gondolj a Te felelősséged a Te életed! A mozdony elhagyása során be kell tartani az E. 1. utasítás rendelkezéseit. Véleményünk szerint vontatójármű vezető állásán nem lehet kiadni az mksz-t és ennek érvényt kell szerezni, ha kell bírói úton is.

A munkáltató állítása szerint semmisek a KSZ Helyi Függelékekben rögzített fel- és lejelentkezési helyek

A cégvezetés szerint semmisek a Helyi Függelékekben (HF) foglalt jelentkezési helyek, így a mozdonyvezetők a következő hónapban aránytalan sérelem okozása nélkül bárhová vezényelhetők. Szakszervezetünk szerint a HF-ek jelentkezési helyei az új Mt. miatt nem lesznek semmisek. Álláspontunk szerint a munkáltató újabb ötlete csak a bizonytalanság keltését szolgálja, nem a kiszámítható foglalkoztatást. Az új Mt. szerint nincsen már változó telephelyű szerződés és a szokásosan telephelyen kívüli munkavégzés formulája sem él. Természetesen az új Mt. lehetővé teszi, hogy akár több telephelyet vagy földrajzi egységet is meg lehet jelölni a munkaszerződésben munkahelyként. Az a mozdonyvezető, aki korábbról változó megjelölésű munkaszerződéssel rendelkezett, annak eltűnik a változó jelleg, de a szerződésében megjelölt akár több telephelyen vagy TVSZK területén jelentkeztethető. Az egyetlen telephelyet tartalmazó munkaszerződésű kollégának a szerződésben rögzített és a rá vonatkozó HF-ben fel- és lejelentkezési helyeken kell megjelenniük. Amennyiben a munkáltató ettől eltérő vezénylést ad át (a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás lehetőségét leszámítva), akkor keresd a tisztségviselődet, aki egyeztetést kezdeményez a munkáltató jogkör gyakorlóval. Ha az egyeztetés nem hozott eredményt, akkor is végre kell hajtanod a munkáltató utasítását. A további teendőd, hogy vedd fel a kapcsolatot a MOSZ Jogszolgálatának munkatársaival, akik az estet megvizsgálva megteszik a szükséges lépéseket és a bíróságon eljárva képviselik az ügyedet. Fontos, hogy jelezd a téged ért jogsérelmet és vállald is fel annak akár a bírói úton történő kikényszerítést is. Ha nem így teszel, akkor a te nem tevésed is hozzájárul annak a munkáltatói szándéknak a beteljesüléséhez, ami a mozdonyvezető foglalkozatás szabályainak lerontásán keresztül kívánja csökkenteni a jövedelmed.

A munkáltató nem hajlandó a KSZ-be foglalt utazási időt kifizetni belföldi kiküldetés esetén

A társaság vezetése azért nem akar utazási időt fizetni, mert szerinte a KSZ HF-nek jelentkezései semmisek. Szakszervezetünk álláspontja szerint nem semmisek a HF-ben rögzített jelentkezési helyek, a munkavállalókat megilleti a KSZ szerinti utazási idő és az ahhoz kapcsolódó díjazás. Az Mth. is hatályban tartja a korábbi Mt. kiküldetés, kirendelés és átirányítás szabályait 2012. december 31-ig. A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás új szabálya 2013. január 1-től lesz hatályos. Ennek értelmében a munkáltató egyoldalú intézkedéssel 44 napig vagy 352 órát foglalkoztathat a munkaszerződéstől eltérően. Ha azt tapasztalod, hogy a munkáltató nem számolta el az utazási idődet, akkor ezt jelezd a tisztségviselődnek, ha szükséges vedd igénybe a MOSZ Jogszolgálatát.

Ne hagyd, hogy a munkáltató a munkaszerződésed babrálja

A legfontosabb, ha munkaszerződés módosítási ajánlattal keres meg a munkáltató, tisztségviselődnek ezt jelezd. Módodban áll képviseleted ellátásával meghatalmazni a Mozdonyvezetők Szakszervezetét, ehhez nem kell mást tenned, mint a mellékelt meghatalmazást kitölteni. Ha ezt megtetted, akkor a tisztségviselőd is részt vehet a munkáltató által kezdeményezett munkaszerződés módosításról történő egyeztetésen. A MOSZ tisztségviselője segítséget ad számodra arra vonatkozólag, hogy milyen következményei lehetnek a munkaszerződés módosításnak. A döntés természetesen a tiéd, de ne feledd, az új Mt. szabályozása csorbítja a munkavallói jogokat és növeli a kiszolgáltatottságot. Védd meg a munkaszerződésed, ha erről lemondasz, a KSZ védelem esélyeit is gyengíted!

Letöltés -Meghatalmazás

Letöltés - MÁV-TRAKCIÓ anyaga


HÍRARCHÍVUM