mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/882/html/gyorsabb-lehet-a-vas.html

???Gyorsabb lehet a vasúti közlekedés



bhv pudlivalEurópai Uniós pénzből már eddig is épültek át vasúti pályák hazánkban, ám a technológiai színvonalon még szükséges javítaniHarminc perccel hamarabb lehetne vasúton eljutni a fővárosból a Balaton északi partjára, a jelenlegi átépítések pedig lehetőséget adnának a maiak­nál lényegesen gyorsabb vonatok közlekedésére is. Ezek azonban még mindig csak tervek: hiába zajlanak ugyanis jelentős pályafejlesztések, a járműpark korszerűtlen, és modern biztosítóberendezés sem épült ki.

Bár a közelmúltban döntően európai uniós támogatásból a MÁV néhány vonalán átépült a vasúti pálya, a menetidőt érdemben nem sikerült csökkenteni. Az utasok azon igénye már régóta jogos, hogy a jelenleginél kevesebb helyen megálló és lényegesen gyorsabb személyszállító járatok közlekedjenek a fővonalakon, de legalább Budapest és a megyeszékhelyek között. Uniós pénzből – a beruházás költségének általában 85 százalékát vállalja az EU – a múlt évtized közepe óta 120 kilométer hosszú vasútvonalat építettek át, mintegy százmilliárd forintból, s hivatalosan ebben a költségvetési időszakban ötszázmilliárd forint áll rendelkezésre vasútfejlesztésre. Más kérdés, hogy jelenleg is vannak olyan pályák, amelyek alkalmasak lennének 160 kilométeres óránkénti sebességre, ám ezeken vagy nem épült még ki korszerű biztosítóberendezés, vagy erre alkalmatlan a járműpark. Ezen a téren az évtized közepén várható változás.

Érdeklődésünkre a MÁV-Start Zrt. közölte: a társaság célja, hogy a távolsági forgalomban csökkenjen a menetidő, s ezt leginkább a pályák átépítésével lehet elérni. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. által tervezett korszerűsítéseknél a MÁV előzetesen megadja az igényeit és javaslatait. Jelenleg a Budapest–Székesfehérvár vonal átépítése van előrehaladott állapotban – a tervek szerint 2013 végére készül el. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a vonatok menetideje negyed órával legyen rövidebb, a fehérvári vonal átadásával további 15–20 perccel lehet csökkenteni a menetidőt a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém–Zala­egerszeg között közlekedő járatok esetében. A MÁV emellett olyan menetrendi rendszert készít elő, amely szerint a Balaton északi partjára harminc perccel csökkenne a menetidő a fővárosból, és gyorsulnának a Balaton déli partjára közlekedő járatok is.

A fehérvárihoz hasonló beruházás zajlik a Szajol–Püspökladány szakaszon. A vasúti pálya korszerűsítése hamarosan folytatódik Szolnok és Békéscsaba között is: ha itt is elérhetővé válik a 160 kilométer sebességű közlekedés, emellett a MÁV közlekedtetni tud erre alkalmas járműveket, lehet csökkenteni a menetidőn. Ezt viszont az is hátráltatja, hogy még mindig nem kezdődött meg a vasúti GSM-R rádiókommuniká­ciós hálózat telepítése, ami elengedhetetlen feltétele a nagy sebességet lehetővé tevő biztosítóberendezés – ETCS2 – kiépítésének. Ha a szegedi vonalon Kiskunfélegyháza és Szeged között a sebesség 160-ra emelkedne, akkor csökkenne a menetidő, ez a beruházás azonban egyelőre nem szerepel a NIF fejlesztései között. A pécsi vonal esetében viszont 2014 és 2020 között a Budapest–Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal épülne át. Ezen belül a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vonal átépítésének tervezésére kiírt közbeszerzési pályázaton a napokban hirdetett eredményt a NIF. Itt a beruházás után szintén 160-nal haladhatnának a vonatok, s a 24 kilométeres szakasz felén új nyomvonalon épülne vasút. Az új pályán szintbeli átjárók nem lesznek, a meglevő szakaszon korszerűsítik az utasforgalmi létesítményeket.

Korszakváltás a dokumentációban

A vasút biztonságát és a szolgáltatás minőségét egyaránt javíthatja az a fejlesztés, amely európai uniós támogatással, az Új Széchenyi-terv programjában valósult meg. A sínek hegesztésének dokumentációja eddig papíralapon zajlott, ezt most elektronikus építési napló váltja fel. Az új Secnet minőségbiztosító és nyilvántartó rendszer kizárja vagy minimálisra csökkenti a hibalehetőséget azáltal, hogy a mérési eredmények azonnal bekerülnek a központi szerveren levő nyilvántartásba. Innen a felhasználók és a vasúti pályák működtetői bármikor pontos információt hívhatnak le. (PGI)

Csökkenhetne a 86-os út forgalma

Újabb két vonalat villamosít a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. – a társaság vezetői erről írtak alá szerződést az államot képviselő Kiksz-Közlekedésfejlesztési Zrt.-vel. Az EU várható 85 százalékos anyagi támogatásával megvalósuló két beruházás összköltsége húszmilliárd forint, az önrészt a magyar állam fizeti ki. A 87 kilométer hosszú Porpác–Mosonszolnok szakaszon a villamos felsővezeték kiépítésének költsége 11,98 milliárd forint, a Szombathely és Zalaszentiván közötti ötven kilométer 8,35 milliárd forintba kerül. Mindkét projekt 2015 végére készül el. (PGI)
Putsay Gábor

HÍRARCHÍVUM