mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/887/html/a-sorompo-megved-a-h.html

A sorompó megvéd a haláltól


Molnár Lajos, Balatonakaliban élő közlekedési igazságügyi szakértő szerint évi húszmilliárd forintot takaríthatna meg az állam azzal, ha minden vasúti kereszteződésbe csapórudat szerelnének. És akkor a tragédiákról ne is beszéljünk!


Molnár Lajos úgy vélte, minden lehetséges módon fel kell ébreszteni a társadalom figyelmét a vasúti átjárók veszélyeire. A jogszabályok hiába határoznak arról, milyen feltételekkel lehet közlekedni a kereszteződésekben, mindez annyit ér, amennyit betartanak belőle. És hát hetente halljuk: megint súlyos baleset történt valamelyik vasúti kereszteződésben. Szerinte a tapasztalatok azt mutatják, a csak fénysorompóval biztosított vasúti kereszteződésekben a balesetek gyakorisága ötszöröse, hatszorosa mint a félsorompóval ellátott helyeken.

Kifejtette, kézzel fogható, pénzben mérhető eredménye is lehetne, ha mindegyik kereszteződést sorompóval szerelnének fel. A vasúti kereszteződésekben keletkezett kár – legyen szó vasúti pályáról, közutakról, járművekről – mértéke évente mintegy húszmilliárd forintra rúg. Csapórudakkal az átkelés biztonságosság tehető, vagyis az állam évi húszmilliárdot spórolhatna. Az elmúlt tíz évben közel ötszáz ember lelte halálát ilyen balesetekben. És ezek a tragédiák is megelőzhetőek lennének.

A sorompók kiépítéséért Molnár Lajos több mint tíz éve harcol. Ez idő alatt megkeresett minisztériumi alkalmazottakat, MÁV vezetőket, politikusokat. Az eredmény? Amíg egy ember is meghal vasúti kereszteződésekben, nincs megnyugtató eredmény, nem hogy évi ötven! – szögezte le eltökéltségét.

Tíz esztendővel ezelőtt a szaktárcának írt levelére az alábbi választ kapta: "A fénysorompók kiegészítése csapórúddal – a helyi adottságoktól és a beavatkozás szükséges mértékétől függően - 6-9 millió forintba kerül. Ha valamennyi fénysorompót kiegészítenénk csapórúddal, az 12-15 milliárd forintba kerülne." Szerinte mindez azt is jelentheti, hogy akár húszmilliárd forintból a munka elvégezhető, vagyis már az első évben megtérülhetne a bekerülési költség, a következő évben pedig megspórolhatnánk húszmilliárdot! 

Magyarországon 5344 vasúti átjáró van, a járművezetők átlagosan 27 kilométerenként haladnak át ezek egyikén. A vasúti átjárók közül 253 teljesen védett, 901 félcsapórúddal kiegészített fénysorompós, 1377 fénysorompós, valamint nem biztosított 2813 – kaptuk a tájékoztatást a MÁV Kommunikációtól.

2011-ben 75 közlekedési baleset történt vasúti kereszteződésben, amelyben 25-en vesztették életüket. A balesetek közül 22 félsorompós, 36 fénysorompós, egy teljes csapórudas, 16 pedig nem biztosított átkelőnél történt. Szerencsére 2012 első félévben – a tavalyi azonos időszakkal összehasonlítva – a balesetek száma csaknem 30 százalékkal, a halálos áldozatok száma pedig közel felére csökkent.

Arányaiban közel ugyanannyi baleset jut a félsorompós átjárókra, mint a fénysorompóval ellátott átjárókra, ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a félsorompóval történő felszerelés, átalakítás után megszűnnek a balesetek. Ugyan minden sorompó felszerelésével, korszerűsítésével növelik a biztonságot, de a vasúti átjárók biztosítása nem pótolhatja az emberi figyelmet, a közlekedési szabályok alapos ismeretét, és azok betartását. Épp a balesetet okozó emberi viselkedési tényezők kiküszöbölése érdekében kezdett a vasúttársaság balesetek megelőzését célzó figyelemfelhívó kampányba, melynek idei egyik nyitóhelyszíne éppen Veszprém megyében volt. 



forrás: napi-online.hu

HÍRARCHÍVUM