mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/944/html/noi-mozdonyvezetokto.html

????????Női mozdonyvezetőktől félve kérik Orbán segítségét ??????


Levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők egy nőknek induló mozdonyvezetői tanfolyam megakadályozására. A tiltakozók szerint ez férfiszakma, a női vezér által irányított MÁV viszont az esélyegyenlőség fontosságát hangsúlyozza.

 "Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál" – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán közzétett közleményben. A MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV jövő januárban tervezi, hogy motorvonat-vezetői tanfolyamot indít, kifejezetten nőknek. Erre a két vállalat körülbelül 100-120 millió Ft-ot szánna, és jövőre 15 mozdonyvezetőnőt képezne ki.

A MOSZ többek között azt sérelmezi, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, ezért levélben kérik Orbán Viktort a tanfolyam leállítására. A szakszervezet korábban már egyszer el tudta érni egy hasonló tanfolyam blokkolását: 2011-ben arra kérték a MÁV-ot, ne indítsa el a tervezett mozdonyvezető-képző tanfolyamot, mert nem lehet garantálni, hogy az onnan kikerülőknek lesz munkájuk. A szakszervezet elnöke, Kiss László szerint ma ennél is egyértelműbb a helyzet, mivel azóta számos vasútvonalat bezártak, és a jelenlegi állományt sem tudják teljesen foglalkoztatni.

"Nem biztos, hogy nőknek való"

Önmagában vicces és érthetetlen, hogy nők részére indítanak mozdonyvezetői tanfolyamot, miközben a jelenlegi létszámnak sincs kellő mennyiségű munkája" – fogalmazott Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a hvg.hu-nak adott nyilatkozatában. Szerinte a mozdonyvezetői munka "nem biztos, hogy nőknek való: előfordul, hogy a vezetőknek nehéz súlyokat kell emelniük, hogy rendszertelenül, hajnalban vagy éjszaka kell munkába állniuk, 12 órás szolgálatokat kell teljesíteniük, amelyet egy családanya nem biztos, hogy tudna vállalni." Szerinte a női mozdonyvezetők kevésbé tudnának megbirkózni azzal a traumával is, amelyet például egy halálos gázolás jelent. A jelenleg Magyarországon dolgozó 3200 mozdonyvezető közül mindegyik férfi, a most indítandó tanfolyamon résztvevő nőket a Budapest környékén közlekedő modern motorvonatokon alkalmaznák – Kiss László szerint sok kollégája nehezményezi, hogy míg ők "20-25 éve vágynak arra", hogy kiképezzék őket és lehetőséget kapjanak a 40-50 éves mozdonyok helyett modernebb vonatok vezetésére, addig az újonnan érkezőket egyből ezekre a járművekre osztanák be. A jelenlegi kollégák átképzése ezekre a járművekre fillérekbe kerülne a 13 hónapos tervezett képzés helyett. "Amióta 2012 nyarán a kormány 407 személyvonatot szüntetett meg, súlyos feladatcsökkenés lépett fel, sok, főleg vidéki mozdonyvezető nem jut rendszeresen munkához." – mondta Kiss, aki 100-150 fősre becsüli a létszámtöbbletet. A helyzetet tovább rontja, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj intézménye is: korábban 54-55 éves koruk után vonulhattak nyugdíjba a mozdonyvezetők, most viszont előfordulhat, hogy 60-65 éves korukig is a vasúttársaságnál kell, hogy maradjanak, a létszámtöbblet ellenére is. Kiss azt mondta, szerinte a tanfolyamra szánt pénzt sokkal kedvezőbben is el lehetne költeni a létszámfölösleg kivezetésére. a korkedvezményes nyugdíj intézményének megtartásával és a hálózaton jelentkező feladatok egyenletes elosztásával, melyben volna mit tenni a jelenleg is legtöbb mozdonyvezetőt foglalkoztató MÁV-TRAKCIÓ Zrt-nek. A pillanatnyilag tervezett képzést csak abban az esetben tudnák támogatni, ha jelenlegi mozdonyvezetői létszámra többéves foglalkoztatási garanciát vállalna a vállalat vezetése.

Több egyenjogúságot szeretne a MÁV

Vélekedését a MÁV szóvivője, Sigulinszki Tibor is megerősítette, aki határozottan cáfolta, hogy "hogy a MÁV csoport leépítéssel számolna." "Dávid Ilona vezérigazgató-asszony szerint az egyenjogúság jegyében fontos, hogy a MÁV nőket is alkalmazzon eddig férfiak által uralt munkakörökben" – mondta a hvg.hu-nak a tervezett tanfolyamról Sigulinszki. Mint mondta, a tanfolyamon jövő januárban 15 új motorvonat-vezetőt képeznének ki, akik a ferencvárosi és a Budapest Északi telephelyen dolgoznának, a Győrre és Székesfehérvárra induló vonatokat irányítanák. "Ezeken a vonalakon több mozdonyvezetőre van szükség. Bár valóban van egyfajta létszámtöbblet, ez inkább helyi szinteken, Kelet-Magyarországon, főleg Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében érvényesül. Vannak problémák a mobilitással, nem lehet Budapestre rendelni az ország távolabbi pontjain élő mozdonyvezetőket, ezért is döntöttünk úgy, hogy új vezetőket veszünk fel."

A női mozdonyvezetőkkel kapcsolatban Sigulinszki azt mondta: "Aki jelentkezik erre a tanfolyamra és vállalja az ezzel járó megpróbáltatásokat, az valószínűleg készen is áll a feladatra." A tanfolyamra való jelentkezéseknek szigorú egészségi követelményei vannak, majd ha azon átesett a jelentkező, egyéb gyakorlati próbákon is át kell mennie. A tanfolyamra jelentkezhetnek pályakezdők, de olyanok is, akik korábban a MÁV-nak dolgoztak egyéb munkakörökben. A szóvivő szerint ezért is alaptalan azért aggódni, hogy az új mozdonyvezetőnők kevésbé jól tudnák végezni a munkájukat. Hozzátette: számos külföldi országban, például Csehországban, Hollandiában és Belgiumban sikeresen alkalmaznak nőket is mozdonyvezetőnek, különösen motorvonatokon, ahol a vezető nem kézileg, hanem egy központi automatikával tudja szétkapcsolni a kocsikat.

Kiss László ennek ellenére vitatta az új képzési program létjogosultságát. "Ami elromolhat, az el is fog romlani, és akkor megint erőre lesz szükség. A motorvonatok közötti kapcsokat – meghibásodás esetén - két erős férfi is nehezen bírja elvégezni." Szerinte a jelenleg mozdonyvezetőként dolgozók száma pont elegendő lenne a hálózat üzemeltetésére, új alkalmazottak felvétele helyett inkább belső átcsoportosítással, jelenlegi létszám átképzésével, mely mozdonyvezetőként kb. 60-70 órát jelent, ésszerű feladatkiegyenlítéssel lehetne megoldani mind a vidéki létszámtöbbletet, mind a budapesti hiányt.

GYSEV: férfiakat is várnak

Rázó László, a GYSEV szóvivője a hvg.hu-nak azt mondta: a most meghirdetett tanfolyam kapcsán valójában semmilyen szabályzatbeli változás nem történt. "A motorvonat- és mozdonyvezetői állásokra eddig is volt lehetőségük nőknek és férfiaknak is jelentkezni, és a férfiak a januártól induló tanfolyamról sincsenek kizárva. Csupán annyi az újdonság, hogy most csak motorvonat-vezetőket képeznek, és hogy a tanfolyamról szóló közleményben kiemelték, hogy nők jelentkezését is várják."

A szóvivő kiemelte: a motorvonatok vezetése különbözik a hagyományos mozdonyok kezelésétől, a kocsik központi ütköző- és vonókészülékkel felszereltek, így a szerelvények szétkapcsolását nem kézzel kell végezni, nem kell a nehéz alkatrészeket emelgetni, mint a hagyományos mozdonyoknál, így a motorvonat-vezetéshez nem feltétel a fizikai erőnlét. Erre csak akkor lehet szükség, ha a jármű meghibásodik, ilyenkor azonban nem a mozdonyvezető dolga a hibaelhárítás. Rázó hozzátette: korai még a programról véleményt alkotni, hiszen a tanfolyam csak januárban fog elindulni, és egyelőre nem tudhatjuk hányan, és nemek szerint milyen arányban jelentkeznek majd rá.

hvg.hu

HÍRARCHÍVUM