mozdonyvezetok-szaks

A mozdonyvezetői hivatásért!

Mozdonyvezetők Szakszervezete

Hírlevél
© Mozdonyvezetők Szakszervezete - mosz.co.hu/page/72/artID/961/html/ujra-beszallna-az-al.html

?Újra beszállna az állam a Rail Cargóba


Újra beszállna az állam a Rail Cargóba

cargomozdMagas szintű tárgyalóküldöttség járt a közelmúltban a fejlesztési minisztériumban, hogy felélessze a 2010-ben megkezdett egyeztetéseket az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria (RCH), vagyis a hazánkban piacvezető vasúti áruszállító cég sorsáról – értesült lapunk. A tárgyalások felújítása mögött információink szerint az a magyar szándék húzódik meg, hogy a MÁV visszaszerezze korábbi teherszállító kapacitásának egy részét, de ennek formájáról egyelőre még nem született meg a végleges álláspont. Elképzelhető, hogy a magyar kormány, mint jó néhány multi esetében, első körben stratégiai együttműködést ajánl az RCH-nak.

Újra magyar lehet a Cargó?

A fejlesztési tárca az osztrák vasúttal tárgyal a teherszállítás sorsáról

Mint ismert, a cég 2006-os privatizációját megelőzően MÁV Cargo néven a magyar vasúttársaság leányvállalata volt. Osztrák tulajdonba kerülve kezdetben éles viták alakultak ki az új tulajdonossal a munkavállalók foglalkoztatásáról vagy a magyar pályák használatának díjáról. Később mindkét fél felismerte, hogy a kölcsönös előnyök mentén érdemes együttműködniük. A magyar és osztrák sajtóban időről időre találgatások jelentek meg arról, hogy a magyar állam részesedést szerezne az RCH-ban készpénzért vagy mozdonyok apportjával.

A tárgyalások tényét az Info Rádiónak adott interjúban Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára megerősítette. Igaz, amint fogalmazott, szerinte nem tárgyalások, inkább beszélgetések folynak erről az osztrák vasúttal. Azt azonban kijelentette, hogy a személyszállítási mellett önálló teherszállítási ágazatra is szükség lenne a MÁV-nál.

Mint mondta, a nemzeti vasút nem létezik teherszállítási üzletág nélkül, így a kormány határozott célja, hogy belátható időn belül a nemzeti vasúttársaság teherszállító-üzletágát helyreállítsa. Nem szükségszerűen induláskor nagy beszerzésekkel, hanem szervezéssel – ahogy egy piacon működő és működni képes céget rendbe szoktak hozni. Fónagy János arra is látott lehetőséget, hogy az új teherszállítási üzletág együttműködjön Rail Cargo Ausztria által megvásárolt teherszállítási céggel, az RCH-val. Ez egyébként nem lenne előzmények nélkül való.

Emlékezetes, hogy 2011-ben a nemzeti vasúttársaság akkori első embere, Szarvas Ferenc írta alá a stratégiai együttműködési megállapodást az ÖBB-Holding és a MÁV között a vasúti közlekedés és vasúti fejlesztések céljából. Ebben különböző, pályavasúti személyszállítási, vontatási és gépészeti témában rögzítették a vasúttársaságok együttműködését. Ennek eredményeként a MÁV-GÉPÉSZET javítja jelenleg is a RCH járműveit, de sikerült megállapodniuk Záhony közös üzemeltetéséről is.

Magyar Nemzet

HÍRARCHÍVUM