Harcban az öregedéssel
Az utazás kényelmének növelése, a járművek gazdaságosabb, környezetkímélő üzemeltetése vagy a menetrend pontosabb betartása csak néhány érv a sok közül, melyek a MÁV elavult vasúti flottájának sürgős felújítása mellett szólnak. A 2500 szerelvényből álló járműpark átlagéletkora ma majdnem 35 év, ráadásul az állomány több mint 80 százalékát képviselő személykocsik még az átlagnál is korosabbak néhány évvel. A járműpark gerincét ma is a 60-as, 70-es években Kelet-Európában előállított kocsik adják, noha a MÁV a rendszerváltás után is indított kisebb közbeszerzéseket, s hosszú szünet után a hazai járműgyártás is lendületet vett a közelmúltban. A viszonylag alacsony darabszámú fejlesztések azonban nem sokat javítottak a flotta rohamos elavulásán. Bár az állomány megújítását célzó lépések kezdetét az előző évtized első felében megindított motorvonat-vásárlásoktól számíthatjuk, a járműpark elöregedésével szembeni harcban csak a 2007-ben kezdődő új uniós fejlesztési ciklusnak köszönhetően állhatott be fordulat. Az azóta eltelt évek során a MÁV számos nagy beszerzési eljárást folytatott le, felújítási programnak is nekilátott, valamint megkezdte saját járműgyártásának újraindítását. A tavaly megnyílt új finanszírozási időszakra előirányzott tervek pedig hazánkban eddig soha nem látott újításokat is hozhatnak.
Begördültek a motorvonatok
A szolgáltatás színvonalának, az utazás kényelmi szintjének fontosságát mutatja, hogy a korszerűsítés egyik első lépcsőjeként megvásárolt 13 Siemens Desiro motorvonat forgalomba állításával pár év alatt megduplázódott a Budapest-Esztergom szakasz utasszáma.
Ebből a típusból 2006-ban újabb tíz érkezett hazánkba - ezzel leváltva az esztergomi vonal régi szerelvényeit -, majd három évvel később további nyolc, Görögországtól vásárolt használt motorvonat kezdte meg a szolgálatot.
Az új járművek által felmutatott eredmények tükrében a MÁV 2004-ben újabb harminc, további opcióként még harminc motorvonat gyártására vonatkozó közbeszerzést írt ki. Bár a tendert a Stadler FLIRT nyerte el, a vasúti társaság végül a nagy küzdelemben alulmaradó Bombardier-től is vásárolt tíz Talent típusú motorvonatot, melyek jelenleg a Budapest Komárom Győr-Hegyeshalom Rajka vonalon közlekednek. A statisztikák szerint a 2010-re forgalomba álló hatvan FLIRT-nek köszönhető, hogy a dunántúli vonalakon a pályaépítési és rekonstrukciós munkák miatt elvándorló utasok visszataláltak a vasúthoz, majd számuk növekedésnek indult. A magas üzemkészségű, légkondicionált, wifivel felszerelt járművek sikerére tekintettel 2013-ban a Stadler újabb 48 motorvonat gyártására köthetett szerződést - ezúttal részben a GYSEV számára is. A dunántúli vasúti társaság a beszerzés révén hat új szerelvénnyel egészítette ki addig négy FLIRT-ből álló flottáját, a MÁV pedig 42 új járművet rendelt a már meglévő hatvan mellé. Ha a gyártó idén szeptember végéig leszállítja a megrendelésből hátralévő összes vonatot, Magyarországon közlekedhet a világ legnagyobb, azonos műszaki paraméterekkel rendelkező, egy üzemeltető tulajdonában lévő FLIRT-flottája.
A ráncfelvarrás is megoldás
A motorvonatok mellett a MÁV a személykocsik állományának megújítását is célul tűzte ki. A társaság tavaly év végén jelentette be, hogy kétmilliárd forintért megvásárolja az ÖBB osztrák vasúti vállalat 49 leselejtezett személyszállító vagonját és hat vezérlőkocsiját. Az első öt szerelvény már szolgálatba is állt a Budapest-Miskolc-Sátoralja-újhely vonalon.
Míg az ÖBB járműparkjának 47 százaléka tíz évnél fiatalabb, nálunk ez az arány még a négy százalékot sem éri el. Az osztrák társaság megteheti, hogy olyan szerelvényeket is leselejtez, amelyek más országokban szinte még újnak számítanak, ezért komoly verseny dúl a forgalomból kivont ausztriai kocsikért - mondja Csépke András, a MÁV-Start üzemeltetési vezérigazgató-helyettese. Az ÖBR-nél a következő két évben további 150 járművet selejteznek le, így kis szerencsével tovább bővülhet a hazai állomány.
A vásárlás nem egyetlen módja a flotta megújításának: a magyar járműpark része például 47 darab spanyol gyártású, nemzetközi vonalakon közlekedő kocsi, melyek felújítását idén kezdi meg a MÁV. A vagonokat darabonként 180 millió forintból tervezik megfiatalítani, beépítve minden olyan újítást - például modernizált klímaberendezést, videomegfigyelőt vagy vizuális utastájékoztató rendszert , melyek nem hiányozhatnak egy korszerű vasúti járműből. Egy másik, három éve indított felújítási program a belföldi vonalakon közlekedő szerelvények utazási komfortfokozatát igyekszik javítani. A tervek szerint idén év végéig az ötszázadik vagon is áteshet a kocsinként öt-tíz millió forintból végrehajtott ráncfelvarráson.
Dupla élvezet
Az unió 2014-2020-as költségvetési Ciklusában ismét megnyíltak az akár járműfejlesztésre is fordítható finanszírozási keretek. A MÁV már ki is u t egy 21 darab alacsonypadlós, elővárosi motorvonat beszerzésére vonatkozó tendert, és a tervek közt szerepel egy másik, ötven járműre vonatkozó pályázat is. Utóbbival kapcsolatban lényeges információ, hogy a megrendelő háromszáz üléses motorvonatok megvásárlására igyekszik biztosítani az uniós forrásokat, vagyis a gyártók az eddigi kétszáz üléses konstrukcióktól eltérő modellekkel is indulhatnak majd.
A tenderben valószínűleg nem kötik ki, milyen megoldással kell megvalósítani a nagyobb ülésszámot; állhat a szerelvény több kocsiból, de lehet akár kétszintes is. A Stadler portfoliójában szerepel emeletes motorkocsi, így elképzelhető, hogy sikeres pályázat esetén ez a típus is megjelenik a magyar-országi vasútvonalakon - vázolja a lehetőségeket Dunai Zoltán, a Stad-ler országigazgatója. A hazánkban eddig nem használt konstrukció előnye, hogy az öt- vagy hatkocsis kivitelnél rövidebb szerelvénnyel képes szállítani ugyanannyi utast, és szükség esetén a járműhöz további vagonok csatlakoztathatók. Mivel a Stadler különböző kialakítású motorvonatai képesek egymással kapcsolt üzemmódban közlekedni, a többszintű járművek jól kiegészíthetnék a már meglevő FLIRT flottát a forgalmas elővárosi vonalakon.