Budapest-Belgrád
Sínen a Budapest-Belgrád vasút
Még az idén fontos lépéseket tehet a szerb és a magyar kormány a két ország fővárosát összekötő vasútvonal korszerűsítése ügyében a fejlesztési tárca tájékoztatása szerint. Mint megtudtuk, idén október végéig megállapodnak a felek a szükséges szerződések tartalmáról. A Kínai Export-Import Bank már megküldte ajánlatát a hárommilliárd dolláros beruházás finanszírozására.
Semmilyen mértékben nem akadályozza a szerb-magyar határszakaszt is érintő bevándorlási krízis a Budapest-Belgrád vasútvonal tervezett rekonstrukcióját - közölte lapunk megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A tárca tájékoztatása szerint az elfogadott ütemtervnek megfelelően a Kínai Export-Import Bank 2015. augusztus 15-ig megküldte a fejlesztéssel kapcsolatos indikatív pénzügyi ajánlatát, amelynek részletes kiértékelése folyamatban van. A megvalósításhoz szükséges szerződések tartalmában 2015. október végéig kell megegyezniük a feleknek. A közös szándék az - emelte ki az NFM -, hogy a megállapodásokat legkésőbb november végén alá lehessen írni.
Jelenleg a beruházás pénzügyi feltételeit, az együttműködés módját tartalmazó magyar-kínai kormányközi és finanszírozási szerződések előkészítése zajlik. A műszaki részletekről párhuzamosan szerb-magyar szakértői szintű egyeztetések is folynak - közölte a tárca. Azt tehát egyelőre nem tudni, hogy a szerb és a magyar főváros közötti kötöttpályás fejlesztésbe bekapcsolják-e a nemzetközi vasúti forgalomból jelenleg kimaradó Szegedet. A tényleges munka a szükséges engedélyek megszerzése, a tervek kidolgozása, a finanszírozási forrás biztosítása és a szükséges nemzetközi megállapodások aláírása után kezdődhet meg.
A Magyar Közlönyben másfél héttel ezelőtt jelent meg az a határozat, amellyel Orbán Viktor miniszterelnök felhatalmazta a nemzeti fejlesztési, valamint a külgazdasági és külügyminisztert, hogy kössenek megállapodást a Kínai Népköztársaság kormányával a vasútvonal felújításáról. Ezt megelőzően -2013 novemberében - a három ország miniszterelnökei arról állapodtak meg, hogy hárommilliárd dolláros - 813 milliárd forintos - kínai hitelből végzik a fejlesztést.